RSS

Ghebe marinate

08 Noi

Tocmai cand ziceam ca am terminat-o cu borcanele anul acesta, am gasit ghebe, dupa care mi s-a lungit gatul toata toamna. In mod normal ghebele (sau opinticii, asa cum li se mai spune in Moldova) apar in prima jumatate a lunii octombrie. Anul acesta insa, deoarece ploile au cazut tarziu si vremea a fost calda, am gasit ghebe abia la inceput de noiembrie, ceea ce nu mi s-a intamplat niciodata pana acum. Si pentru ca erau proaspete si cu palaria abia deschisa am hotarat ca trebuie sa fac si altceva decat zacusca si salata. Asa am ajuns sa fac ghebe marinate, voiam un preparat in care ciupercile sa se vada, prea erau frumoase.

Si acum o sa postez reteta, poate vreti sa o incercati. Si daca nu va e de folos eu tot o postez, o gasesc mai usor pe blog decat prin caietele pe unde am obiceiul sa notez tot felul de retete.

Pentru ca e pentru prima data cand fac aceasta marinata de ghebe, am folosit doar 1,5 kg de ghebe (cantarite dupa ce au fost curatate si spalate. Se pun ghebele la foc cu 1 cana de apa. Ca sa nu-si schimbe foarte tare culoarea adaugati la fiert si zeama de la o lamaie mica. Nu trebuie sa le acoperiti cu apa, vor lasa ele destula imediat ce vor incepe sa fiarba. Ciupercile, in functie de specie si de cat sunt de maturate, fierb in 20 – 30 de minute. Ghebele mele fiind foarte fragede erau gata dupa 15 minute si oricum otetul isi va face si el datoria in borcan.

Cand apa aproape a scazut, adaugati dupa gust sare, otet, si zahar. Cantitatile nu sunt fixe, puneti cat doriti din fiecare. Adaugati condimente: piper alb, 2-3 frunze de dafin, cuisoare, ghimbir, nucsoara, orice aveti sau va place. La final adaugati 2-3 catei de usturoi taiat felii si putin ulei de masline.

Puneti marinata de ghebe fierbinte in borcane fierbinti. (Borcanele spalate foarte bine se tin aproximativ 10 minute in cuptorul fierbinte pentru a se steriliza.) Puneti borcanele cu fundul in sus in cuptorul cald inca (focul fiind stins) iar dupa 10 minute intoarceti-le in pozitie normala. Cand cuptorul se va raci capacele se vor „trage” inchizand ermetic borcanele.

Spor la treaba si succes!

 
19 comentarii

Scris de pe 8 Noiembrie 2012 în Retetele mele

 

Etichete: , , ,

19 răspunsuri la „Ghebe marinate

  1. adelina

    8 Noiembrie 2012 at 20:23

    Bunee, dar sincer, la capitolul ciuperci/bureti cumparate de la piata stau prost:nu am incredere.Sa ai pofta!

     
    • Constantin

      8 Noiembrie 2012 at 21:03

      Imi plac ciupercile astea si nu ma tem. Cumpar de ani de zile, am si cules cand am avut ocazia si niciodata nu am avut probleme.

       
      • adelina

        8 Noiembrie 2012 at 21:05

        Si mie imi plac mult, mult dar ma tem sa mai iau asa, cumpar din magazin din cele albe

         
        • Constantin

          8 Noiembrie 2012 at 21:07

          Nu se compara ca si gust. Unde mai pui ca din cele de cultura nici nu poti sa faci aceleasi retete ca din ciupercile de padure. Sau daca faci, nu au acelasi gust.

           
          • adelina

            8 Noiembrie 2012 at 21:09

            Asa este, mai ales ghebele alea cu usturoi si mamaliguta calda au un gust inconfundabil

             
  2. greenzonelife

    9 Noiembrie 2012 at 10:53

    Wow ce pofta mi-ai facut. Noi puneam ciuperci usturoaie la murat, insa anul asta cu seceta nu s-au facut.

     
    • Constantin

      9 Noiembrie 2012 at 19:34

      Cum sunt ciupercile astea murate? Nu am gustat niciodata. Sunt murate in saramura, sau cum?

       
      • greenzonelife

        9 Noiembrie 2012 at 19:40

        Las ca o intreb pe mama si iti zic 🙂

         
        • greenzonelife

          10 Noiembrie 2012 at 9:51

          Sunt foarte bune, sau cel putin noua ne plac. Se pun crude in borcane si se acopera cu saramura calda nu fierbinte (se fierbe apa, otet, sare, zahar – dupa gust si se lasa sa se racoreasca putin), condimente la alegere: hrean, piper, boabe de mustar.

           
          • Constantin

            11 Noiembrie 2012 at 15:24

            Am inteles, multumesc! In felul acesta au acelasi gust dar isi pastreaza forma. Asta cautam de mult si nu stiam cum se prepara. Reteta e deja pe lista de asteptare pana toamna viitoare. Mai am ghebe, dar toate sunt fierte si congelate.

             
  3. anda

    9 Noiembrie 2012 at 23:22

    Da’ daca n-au stampila???Nu-s periculoase??Cum se pot proba ciupercile ca sa fi sigur ca-s de omenie??Se pun in farfurie ,se cheama un vecin…..????

     
    • Constantin

      11 Noiembrie 2012 at 15:39

      Anda, daca le cunosti cat de cat nu ai cu sa dai gres. Eu cumpar doar de la acesti culegatori, dar numai ghebe. Dealtfel nici nu prea vin cu alt fel de ciuperci. In ceea ce priveste verificarea ciupercilor am sa copii un raspuns pe care l-am mai dat si de care eu sunt foarte convins: nici o metoda de verificare, inafara de cea de laborator, nu este universal valabila. Se vehiculeaza fel de fel de metode infailibile pentru asta, cu argint, cu ceapa, cu patrunjel, cu albastritul ciupercii la rupere etc. Nu va lasati inselati, toate acestea sunt doar metode empirice care nu au nici o relevanta. Si de multe ori, din pacate, in cazul ciupercilor de padure nu te inseli decât o singura data. Asa ca daca nu aveti incredere in vanzator, daca ciupercile va sunt total necunoscute, daca sunt vechi sau in amestec cu alte ciuperci, daca aveti cel mai mic dubiu NU CUMPARATI.

      Si nu, nu incerca pe vecini, poate mai ai nevoie de ei. 🙂 Poti insa sa-ti inviti dusmanii la cina si daca a doua zi ii mai vezi pe drum poti sa mananci si tu linistita. 🙂

       
    • Carmen

      20 Octombrie 2013 at 11:40

      Metoda pentru depistat cipercile otravitoare:
      In apa in care fierb ciupercile se pune o ceapa intreaga, curatata de coaja.
      Daca exista vreo ciuperca otravitoare in acea oala, ceapa fiarta se va inverzi.
      Mama asa verifica ghebele inainte de a face orice preparat din ele.

       
  4. Corina Rosiuta

    26 Septembrie 2013 at 14:45

    O reteta splendida pe care o voi incerca pe weekend. Nu avem ghebe aici (Raleigh, North Carolina) dar am sa incerc sa o prepar cu shittakes si baby bellas (care ar fi ca un neam sarac si anost al manatarcilor noastre)

     
    • Constantin

      13 Octombrie 2013 at 11:23

      Corina, cred ca merge cu orice soi de ciuperci. Am vazut in comert ceva asemanator facut din niste ciuperci de care nici n-am auzit. Si cum nici de astea ale tale nu am auzit pana astazi, tind sa cred ca ceva-ceva o sa iasa. 🙂

       
  5. verdemiciiesplratori

    10 Octombrie 2013 at 20:28

    foarte buneeee

     
  6. verdemiciiesplratori

    11 Octombrie 2013 at 10:00

    eeeee

     
  7. Cora Maria

    19 Octombrie 2013 at 19:42

    cum sa pun gebele la morat???

     

Lasă un răspuns

 
