RSS

Duchesnea indica – capsunul indian

05 Iun

Capsunul indian, sau capsunul fals asa cum mai este numit, este o planta perena, inrudita cu capsunul si face parte din familia Rosaceae. Denumirea stiintifica este Duchesnea indica, insa il veti gasi si sub denumirile de Fragaria indica sau Potentilla indica, toate aceste denumiri facand referire la una si aceeasi planta.

Prefera locurile partial insorite sau semiumbrite, insa creste si in plin soare. Prefera terenurile usor umede dar bine drenate si se dezvolta foarte bine fara interventia omului, comportandu-se cam ca fragii din acest punct de vedere, in sensul ca ii ajunge ceea ce ii ofera natura.

Asadar este inrudit cu capsunul si chiar seamana cu ruda sa parfumata, ceea ce se vede si din imagini. Frunzele sunt asemanatoare, se inmulteste prin stoloni si infloreste si fructifica in aceeasi perioada, respectiv lunile mai-iunie. Exista insa cateva diferente majore:                                                                          

– capsunul indian are florile de culoare galbena, formate tot din 5 petale si 5 sepale;

– fructele sunt mai mici, cam de marimea unei cirese mai sanatoase, au culoare rosie si forma aproape sferica si sunt acoperite pe toata suprafata de mici excrescente rotunde de aceeasi culoare. Rezista multa vreme pe tufa, insa, spre deosebire de capsunele adevarate, cele indiene sunt apoase si total lipsite de aroma sau de gust si nu sunt comestibile. Nu cred ca sunt toxice, eu le-am gustat din curiozitate si nu am patit nimic (cel putin asa cred 🙂 , insa nimic nu cred ca m-ar face sa mai repet aceasta experienta. Din cate am vazut eu, cred ca nici melcii sau alte ganganii nu au in meniu aceste capsune, pentru ca niciodata nu am vazut vreun fruct mancat de „ceva”, asa cum se intampla de multe ori cu capsunele adevarate.

Cu toata inutilitatea lui aparenta, capsunul indian are totusi o calitate: poate fi cultivat cu succes si cu maxim efect decorativ in vase suspendate sau in gradina, acoperind repede portiuni mai putin exploatate sau partial umbrite, pe sub pomi sau pe langa garduri. Atentie insa, scapat de sub control, capsunul indian poate deveni invaziv.

Rezista in gradina peste iarna fara a avea nevoie de protectie.

In interior are nevoie de o camera cu temperatura moderata, luminoasa si bine ventilata. Iarna se reduce udatul si se lasa planta in repaus.

Se inmulteste foarte usor prin stoloni.

 

 
6 comentarii

Scris de pe 5 Iunie 2012 în In gradina

 

Etichete: , , , ,

6 răspunsuri la „Duchesnea indica – capsunul indian

  1. Dana

    6 Iunie 2012 at 1:24

    Constantine, asta e out-of-topic: am citit ca Iasul a intrat in cartea recordurilor cu numarul de lampioane lansate in aer weekendul asta. Am vazut doar cateva poze pe internet.

     
    • Constantin

      6 Iunie 2012 at 12:18

      Pai tot fotografii o sa vezi si aici. Tocmai le-am postat.

       
  2. irina

    6 Iunie 2012 at 7:37

    dana are dreptate. eram convinsa ca pregatesti un material in acest sens. iti dai seama ca duminica, la prima ora eram pe blog-ul tau sa vad imagini. dar, banuiesc ca in aceasta perioada ai alte preocupari. cum stai cu morcovul?

     
    • Constantin

      6 Iunie 2012 at 12:26

      Pai nu mai bine erai tu sambata seara la Palat? 🙂 N-am ratat ocazia, dar nu-mi mai ajunge timpul. De-ai sti tu cate restante am la capitolul postari!? Inclusiv rosiile mele plantate de o luna in gradina, nemtisorii, clematitele si trandafirii, zmeura de la Simona si irisii de la Daiana si inca o gramada de fotografii care stau cuminti in folderul lor si asteapta sa fie bagate in seama.
      Cu morcovul e bine. Creste. 🙂

       
      • irina

        7 Iunie 2012 at 8:41

        pai am fost sambata la lansare. cum puteam eu sa lipsesc sa nu omologheze astia recordul! dar stii ca nu am aparat foto. am facut ceva foto cu un mobil, dar nu se compara cu ceea ce ai postat tu. in legatura cu morcovul… banuiesc ca stii la care ma refer…. la examenul copilului…. ca numa’ maine nu-i poimaine. si astept foto cu nemtisorii…

         
        • Constantin

          17 Iunie 2012 at 23:35

          Da, sigur il ratam daca lipseai. 🙂 Nu mai e decat o saptamana de chin, pana una alta a luat vacanta copilul si asteptam examenele. Vin si nemtisorii. Putintica rabdare. 🙂

           

Lasă un răspuns

 
