RSS

Elaeagnus angustifolia – salcioara, salcia mirositoare

17 Mai

Nici nu apuca sa se treaca parfumul salcamilor si un alt arbore isi deschide florile. Este vorba de salcioara, sau salcia mirositoare, asa cum i se mai spune popular. Denumirea stiintifica este Elaeagnus angustifolia, face parte din familia Elaeagnaceae si este inrudita cu catina alba Hippophae rhamnoides). I se mai spune maslin rusesc (Russian olive) datorita asemanarii cu maslinul, insa acesta din urma face parte din familia Oleaceae. Salcioara este originara din sudul Europei si vestul Asiei, fiind raspandita in Turcia, in sudul Rusiei, Kazahstan si Iran.

Este un arbust ce iese usor in evidenta. In aceasta perioada mirosul imbatator al florilor este inconfundabil. In restul anului este decorativ prin frunzele verzi-argintii care contrasteaza cu verdele celorlalti copaci, iar iarna ramurile roscate si pline de spini lungi si ascutiti ies in evidenta pe albul zapezii. Este incredibil cum florile salcioarei, galbene, mici si relativ putine, pot sa emane atat de mult parfum. Fructele sunt niste drupe, asemanatoare cu maslinele, la inceput de culoare verde si dupa coacere de culoare maronie. Fructele sunt comestibile, au gust dulce si o textura fainoasa. Fructele raman pe ramuri peste iarna si sunt consumate de anumite specii de pasari. Desi am avut pana de curand o salcioara in gradina, niciodata nu mi-a trecut prin cap sa gust fructele.

Se spune despre salcioara ca este invaziva. Asa o fi, insa nu la noi. Desi este adevarat ca drajoneaza puternic (acesti puieti din radacina pot fi foarte usor eliminati) nu am vazut niciodata vreun pui de salcioara iesit de capul lui din seminte. 

Pentru cei ce-si doresc un astfel de copacel, e bine de stiut ca salcioara se adapteaza foarte usor la o mare varietate de soluri, de la cele bogate in humus pana la cele umede sau, din contra, la soluri nisipoase. Cei ce ati fost pe plaja din Mamaia va veti aduce aminte ca pe plaja, in partea dinspre Constanta in dreptul hotelului Parc, cresc de multi ani cateva salcioare exact pe plaja, dealtfel singurii copacei din zona, la umbra carora se retrag cei ce se satura de soare. Deasemeni, salcioara este foarte rezistenta la seceta, fiind adaptata la astfel de conditii, spinii de pe ramuri si frunzele inguste fiind de la prima vedere un indiciu al adaptarii la traiul in zone aride. In privinta ph-ului solului se pare ca salcioara nu are preferinte, se dezvolta atat pe soluri acide, neutre sau alcaline, fara probleme.

Pentru formarea si intretinerea coroanei, primavara inainte de intrarea completa in vegetatie, se fac taieri pentru eliminarea ramurilor uscate, bolnave, rupte precum si pe cele care incarca prea mult coroana. Taierile de regenerare implica scurtarea ramurilor batrane la un sfert din lungimea lor.   

 
39 comentarii

Scris de pe 17 Mai 2012 în In gradina

 

Etichete: , , ,

39 responses to “Elaeagnus angustifolia – salcioara, salcia mirositoare

  1. Mihaela C.P.

    17 Mai 2012 at 22:48

    Sigur nu-i maslin? Fructele (presupun ca fructe sunt) seamana cu maslinele🙂.Eu nu cred ca am stiut sau observat pana acum salcioara, nici parfumul ei.

     
    • Constantin

      17 Mai 2012 at 22:53

      Nu pot sa cred ca nu o stii! Vezi ca e inflorita chiar acum, uita-te prin parcuri o vei recunoaste dupa frunzis. Si dupa ce ai s-o mirosi o sa-i tii minte si parfumul. Alea-s fructe si chiar e maslin – dar rusesc.🙂
      Muta usor cursorul pe fotografii si o sa vezi ce scrie.

       
    • George Alexandru

      29 Noiembrie 2014 at 11:11

      Fructele au gust dulce si iti fac `gura punga` in termen romanesc li se zice `Mierea Ursului`

       
  2. Dana

    18 Mai 2012 at 5:03

    Eh, ca nu-i stiam numele dar stiu sigur parfumul deosebit. Daca as avea loc, as planta un pomisor din asta. Ma si gandeam ca acusi ar trebui sa infloreasca, sunt cateva in apropierea casei mele, nu se vad – dar vantul aduce parfumul atat de placut. Ma bucur ca acum au si un nume.

     
    • Constantin

      19 Mai 2012 at 22:52

      Ca-i in engleza sau in romana, nu conteaza. Are nume si e vorba de aceeasi planta. De asta sunt bune denumirile stiintifice. Daca nu ai loc nu e o problema, bine ca ai prin preajma copacei de astia, parfumul lor se simte de departe. Dar daca ai avea tu unul al tau…🙂

       
  3. Marius Colac

    18 Mai 2012 at 8:52

    „Am descoperit” anul trecut salcioara pentru ca o confundam cu salcie obisnuita. In toamna am plantat cateva salcioare ( sa le puneti in zone insorite in general), luate din flora spontana, pentru consolidarea unui mal al paraului din spatele gradinii . Au importanta pentru ca sunt rezistente in conditii vitrege de neacceptat pentru alti arbusti, fixeaza solul prin radacinile adanci, fixeaza azotul in sol precum fasolea si lucerna, sunt melifere si nu in ultimul rand sunt foarte decorative in gradina prin flori si frunzis.
    Draga Constantin, iti urmaresc cu multa atentie blogul si imi culeg multe informatii despre flora ( de negasit in alte parti) pe care le folosesc in aranjarea gradinii. In lipsa acuta de informatie sau de calitate indoielnica de pe internet tu vii cu lucruri demne de incredere. Multumesc!

     
    • Constantin

      19 Mai 2012 at 23:00

      Marius, cu ocazia asta am descoperit si eu blogul tau.🙂 Ma bucur sa aud asta despre blogul meu. Unul dintre motivele pentru care m-am apucat de blog a fost tocmai asta, prea multe articole copiate si prea multe informatii eronate. Eu am incercat sa scriu din experienta si unde nu am stiut (ca doar nu crezi ca le stiu pe toate) m-am documentat mult. Eu cred ca informatie corecta se gaseste, important este sa stii sa cauti. Si nu intotdeauna primul rezultat pe care ti-l da google este cel mai bun. De regula acele site-uri se bazeaza foarte mult pe trafic pe care il fac postand articole cu nemiluita. Cantitate si uneori mai putina calitate.

       
  4. simf

    21 Mai 2012 at 7:45

    Constantin, la multi si frumosi ani! Si, cum se mai spune pe la voi, Sa traiesti cu numele!

     
    • Constantin

      21 Mai 2012 at 22:13

      Hai sa traiesti si tu, Simona. Multumesc! Dar, desi sunt moldovean get-beget, urarea asta nu am prea intalnit-o pe la noi. In schimb, in Moldova de peste Prut e folosita frecvent.

       
  5. Alexandra

    21 Mai 2012 at 11:05

    La multi ani, Costica!!!😀
    Sa traiesti ani multi si sanatosi!

     
  6. Simona

    21 Mai 2012 at 13:17

    La multi ani! Multe bucurii si impliniri!

     
    • Constantin

      21 Mai 2012 at 22:16

      Multumesc, Simona! Sa fii sanatoasa si tu, sa te bucuri de cei dragi.

       
  7. marian

    21 Mai 2012 at 13:45

    e totuna cu mierea ursului?

     
    • Constantin

      21 Mai 2012 at 22:18

      Da, i se spune si asa, poate in mai multe zone, dar sigur e numita asa in zona Constantei.

       
  8. Carmen

    21 Mai 2012 at 20:54

    Numai bucurii si împliniri, o vara parfumata si vesela îti doresc!

     
  9. irina

    21 Mai 2012 at 21:34

    La multi ani, Constantin! Inspiratie maxima si „succese” depline. Bafta copilului la examenul pe care-l va sustine in mai putin de o luna! si, poate ajung sa-ti returnez ceva lucruri care le ai pe la mine (sper ca inainte de inventarul anual!)

     
    • Constantin

      21 Mai 2012 at 22:28

      Multumim, Irina! Uite, pentru ca ai pomenit de copil o sa dau din casa: ieri, copilul a implinit 15 ani si pentru ca e norocos, a avut sansa sa-si petreaca ziua de nastere alaturi de toata promotia, la balul absolventilor. Petrecere intinsa pana dupa miezul noptii, asa ca a trecut din una in alta, dupa ora 24 fiind iar ziua lui, onomastica de data asta. Cum s-ar spune, a avut parte de o petrecere 3 in 1.🙂
      Cu returnatul poti sa mai astepti, tine-le pana la toamna si mi le dai pline.🙂

       
      • irina

        23 Mai 2012 at 21:52

        acum inteleg de ce ai absentat atat de mult. pai at ii uram si copilului multi ani si „succese” ! ai stat acasa si ti-ai ros unghiile de emotii. e de inteles… de aia nu ai avut chef sa scrii pe blog. speram sa nu se mai intample pana la majorat!

         
        • Constantin

          23 Mai 2012 at 22:18

          Multumesc, Irina! Am fost chiar mai ocupat decat crezi si nu, nu am stat acasa. Facand parte dintre organizatori am ajuns primul la Cavalerul Medieval si am plecat ultimul. Asa ca am fost cat se poate de aproape de el, mai din umbra, asa, ca sa nu se simta copilu` stingherit.

           
  10. balaurdegradina

    21 Mai 2012 at 21:58

    Hai si eu cu „La multi anul”! Si cu sanatatea, bafta, banii, si tot tacamul!

     
    • Constantin

      21 Mai 2012 at 22:31

      Darnica esti, Laura!🙂 Sar`mana si multumesc! Numai bine si voua!

       
  11. Marius Colac

    21 Mai 2012 at 22:38

    Ma alaturi si eu cu un calduros „La multi ani!”

     
  12. marian

    22 Mai 2012 at 6:45

    revin cu un „la multi ani”, chiar daca tardiv…

     
  13. greenzonelife

    22 Mai 2012 at 22:44

    Sti cumva daca se poate inmulti si prin butasi?

     
    • Constantin

      23 Mai 2012 at 16:36

      Si daca nu s-ar putea, cred ca tu ai reusi.🙂 Dar se poate inmulti si prin butasi, desi nu-i cea mai simpla metoda. Hai sa le iau pe rand, caci in articol am uitat sa scriu despre asta. Asadar, salcioara se inmulteste prin marcotaj terestru, prin seminte si prin butasi. Cea mai simpla metoda este sa faci un musuroi in jurul drajonilor de la baza arbustului si acestia vor emite radacini. Poti sa culci un lastar la pamant, fara sa-l rupi, sa-l acoperi cu pamant lasand doar varful afara si in timp, pe portiunea ingropata or sa apara radacini. Detasezi lastarul de copac si gata, ai o planta noua. Semintele se culeg toamna, se indeparteaza partea carnoasa, se stratifica in nisip si primavara se seamana. Pot fi semanate si direct afara toamna. Butasii se recolteaza tot toamna, dupa caderea frunzelor, prin noiembrie. Se alege o portiune de lastar de varf, se fasoneaza la 30 cm si se ingroapa in substrat obisnuit sau in amestec de perlit cu turba si nisip. Varful se lasa afara si se acopera cu borcan. Se tine la racoare si se uda din cand in cand. Pana primavara ar trebui sa emita radacini si sa intre in vegetatie odata cu primele zile calde.

       
  14. greenzonelife

    23 Mai 2012 at 18:39

    Merci🙂, ziceam de butasi ca la noi n-am prea vazut decat prin parcuri, la nimeni prin gradina. Iar fructe nu tin minte sa fi vazut pe ei, deci butasii raman singura optiune. Stiu ca am incercat intr-o primavara dar nu s-au prins. O sa incerc la toamna atunci.:)

     
  15. carmen

    28 Mai 2012 at 8:58

    si m-am trezit si eu, mai târziu, mai bine ca niciodata, La multi ani pentru acum o saptamâna…
    am un maslin salbatic – refuz sa-i zic salcioara pentru ca de mic copil m-am contrazis cu toti ca nu poate fi salcie „caci salcia nu face flori ci doar mâtisori” citat din Povestile Românilor. Mi-am dorit sa am si am luat un puiut de lânga Urziceni, pe drumul spre Constanta sunt puzderie. Avea max 1 m; acum, dupa 5 ani are peste 3m si parfumul se simite de la 7 case. Multi vecini m-au rugat sa le „fac” un pui, dar nu am stiut cum. Voi încerca în noiembrie butasirea.
    saptamana trecuta cred ca era in el o familie intreaga de albine. Nu stiu daca a încercat cineva mierea monoflora – pe la noi nu e cultura decât a salcâmului, teiului, mai nou floarea soarelui si rapitei. Daca am face plantatii mai mari si cu stupii in pastorala, am putea sa avem ca grecii – cimbru, eucalipt, lavanda…in orice caz, am (de)gustat in Creta mierea de maslin…va recomand cu caldura; si poate de ce nu am incerca mierea de maslin salbatic?
    Constantin, sanatate si multumesc pentru toate cele de pe acest blog

     
    • Constantin

      28 Mai 2012 at 22:38

      Multumesc, Carmen! Interesante povestile astea ale romanilor. Si eu care credeam ca mâţa face măţişorii.🙂 Ce propui tu acolo suna interesant. Dar cine sa infiinteze plantatiile astea? Ma gandesc ca apicultorii ar trebui sa se ocupe de asta. Dar cred ca e mai usor sa plimbi stupii pe langa culturile sau padurile altora, decat sa te apuci sa-ti faci propria plantatie de melifere.
      Crede-ma ca habar nu aveam ca exista miere de maslin. Si salcioarei astea poti sa-i spui, fara sa gresesti, maslin rusesc.
      Numai bine si te mai astept pe aici!

       
  16. Stafie

    13 Martie 2014 at 22:03

    Draga Domnule constantin numele meu e Florin sant din Giurgiu am descoperit fara sa vreu anul trecut aceasta salcioara si am ramas foarte placut si indragit de mirosul ei care era foarte puternic si in ea era aproape un roi intreg de albine ,eu vizavi de locul unde stau am un teren pe carel lucrez si mai exact fac gradinarit si este cam de 50 pe 50 iar de jur impreju am pus aceasta salcioara pe care am luato de fapt aproape ca am tuns o biata salcioara care era crescuta intro curte parasita si de acolo m-am aprovizionat si eu si iam mai cerut unui vecin iarasi inca vro cateva crengi destul de grase pe care le-am pus de jur imprejurul locului eu sper sa mi se prinda toate iar daca nu-mi voi reusi voi incerca sa pun cu radacini pt a se prinde si daca se vor prinde vreau sa spun ca voi incerca sa fac o plantatie pe o suprafata mai mare .

     
    • Constantin

      16 Martie 2014 at 11:13

      Nu cred ca o sa reusesti sa o inmultesti cu crengute infipte in pamant. Acest lucru este posibil la salcie, dar la salcioara nu. Incearca sa folosesti drajoni, lastari aparuti din radacina plantei mature.

       
  17. Stafie

    19 Martie 2014 at 12:41

    dar daca pun acum lastari dati din radacina salciei oare sa va prinde?

     
  18. mihai

    29 Noiembrie 2014 at 20:09

    salutare, a-si dori si eu sa stiu cum se face inmultirea salcioarei prin seminte , cat si cum se stratifica

     
    • Constantin

      29 Noiembrie 2014 at 20:36

      Culegi toamna tarziu fructe mari, frumoase, sanatoase si ,cel mai important, coapte. Le usuci la temperatura camerei si apoi indepartezi coaja si scarifici semintele. Asta inseamna sa indepartezi o parte din invelisul dur al semintei cu o pila sau frecand-o pe smirghel sau pe o piatra de polizor. Intr=o punga pui turba sau nisip umed, incorporezi semintele, inchizi bine punga si o depozitezi intr-o camera rece (nu sub 0°C) sau celmai bine in sertarul pentru fructe al frigiderului si uiti de ea timp de 3-4 luni. Pe la inceputul lunii martie semeni in ghivece in interior sau, daca mai astepti putin, poti semana direct afara. Eu zic sa incerci ambele variante. Succes!

       
  19. mihai

    29 Noiembrie 2014 at 21:15

    Multumesc pentru raspuns.Sunt un apicultor din jud. Ag si vreau sa inmultesc acest arbore pentru albinne. Am vazut pomul la un vecin, dar pana zilele trecute cand am gasit postarea dv nu am stiut cum se numeste.O sa incerc si varianta marcotajului, dar am facut rost si de seminte.

     

Lasă un răspuns

 
