RSS

Flori de salcam, suav parfum

14 Mai

Salcamul, botezat de botanisti Robinia pseudoacacia, e un copac pe care nu-l bagi in seama in restul anului, decat daca esti apicultor sau daca din nefericire reusesti sa te intepi in spinii lui. Originar din America de Nord, a fost adus in Europa pe la inceputul celui de-al XVII-lea veac, iar la noi in tara apare pe la 1750, mai intai ca specie ornamentala si mai tarziu au inceput sa apara si plantatii forestiere de salcam, oamenii remarcand repede calitatile acestui arbore. Mai rar intalnit, dar mult mai frumos si infloreste de 2-3 ori pe an, este salcamul rosu (desi florile lui sunt roz), mai exact Robinia viscosa. Sau o fi Robinia hispida, n-am inteles prea bine care e diferenta dintre ei si nici nu ma intereseaza foarte tare. E frumos, imi place si atat. La toamna o sa culeg seminte si la primavara le seman, pentru ca vreau sa-l inmultesc. Pentru ca spre deosebire de cel alb, care face lastari cu duiumul in jurul sau, salcamul rosu nu a facut niciodata pui, desi toamna e plin de teci cu seminte.

In luna mai salcamul explodeaza, miile lui de flori umpland vazduhul cu un parfum inconfundabil. In fiecare an sunt surprins de inflorirea lui, ies intr-o zi din casa, ii simt parfumul si incep sa caut copacul din priviri. Si de fiecare data imi amintesc cum, copil fiind , mancam florile astea direct de la sursa. Era un dulce la indemana, nu ca am fi dus lipsa, dar florile astea chiar ne placeau. Si crengile inflorite le foloseam pe post de deodorant de camera, cateva crengi aduse in casa reusind sa inmiresmeze aerul din odaile casei copilariei mele.

Ca si alte plante, anul acesta si salcamul s-a grabit, este deja inflorit de vreo zece zile. Primul salcam inflorit l-am vazut pe data de 3 mai, ceea ce nu e deloc normal, salcamul inflorind de obicei spre 20 mai. Acum deja se ofileste, prea grabit sau impins de la spate de prea multe grade Celsius. In urma lui raman fotografiile si poate o urma de parfum intr-un borcan cu miere.

 
26 comentarii

Scris de pe 14 Mai 2012 în Flora spontana

 

Etichete: , , , , , ,

26 responses to “Flori de salcam, suav parfum

  1. Danna

    14 Mai 2012 at 22:21

    Ce frumoase flori, ce frumoase fotografii si cat de frumos scrii!…

     
  2. adelina

    14 Mai 2012 at 22:55

    Ba, permite-mi sa te contrazic!La mine salcamii care imi umbresc casuta, si am trei in fata casei, plus un gard de salcami,infloresc mereu, in fiecare an in jurul datei de 5 mai!Stiu fiindca in fiecare an ii astept cu parfumul lor, plus, imi fac,, salcamele”(fac compozitie ca pnetru clatite ceva mai groasa, si cu o lingura mare, bag floarea asa cum e culeasa in compozitie, si o pun la prajit in ulei incins, se poate servi cu zahar sau fara), fac si sirop,miere nu ca nu am stupi!

     
    • Constantin

      15 Mai 2012 at 21:52

      Uite, ca eu nu te contrazic. Or inflori la tine la inceputul lunii, poate-s tineri sau in plin soare. Dar la mine infloresc, sau cel putin infloreau pana acum, pe la jumatatea lunii mai. Si cum astazi e 15 mai, vreau sa-ti spun ca de dimineata am vazut pe strazi straturi, pete mari de petale de salcam uscate. Daca vrei pot sa-ti dau si fotografii datate, cu salcam inflorit pe 25 mai.

       
    • Constantin

      15 Mai 2012 at 21:56

      Salcamele de astea am mancat si eu. Nu le spuneam asa, nici nu stiu daca le spuneam in vreun fel, dar stiu sigur ca ni le pregateam singuri. Cred totusi ca le spuneam clatite cu floare de salcam.🙂

       
      • adelina

        15 Mai 2012 at 22:04

        Asa le-am botezat eu si fratele meu, ca trebuia sa le zicem cumva,reteta am preluat-o de mica de la bunica Dumnezeu sa o ierte ca multe am invatat de la ea si-mi facea toate mofturile de copila alintata!Si cum mama nu avea timp , ca avea un servici greu, le gasea gata facute, calde, parfumate!

         
  3. Dana

    15 Mai 2012 at 6:06

    Hmm, se simte parfumul pana aici! florile sunt atat de frumoase… si gustoase.

     
  4. Victoria

    15 Mai 2012 at 9:32

    Cat este de frumos cel roz.😛 As vrea si eu. Pe aici am numai alb,si am cules flori de am facut dulceata si am si uscat pentru ceai

     
    • Constantin

      15 Mai 2012 at 21:59

      N-am gustat niciodata dulceata de salcam. E frumos salcamul asta roz, dar nu se inmulteste asa de usor ca cel alb. Mama are unul, sunt doar doi in tot satul, si nu face niciodata pui. O sa culeg eu seminte si poate la primavara reusesc sa-l inmultesc.

       
  5. adelina

    15 Mai 2012 at 22:01

    Constantine, te cred, dar la mine asa infloresc, stau intr-o zona buna, ferita ca sa zic asa de frig, ca intr-o caldare, asta fiind motivul,aici deja trebuie sa matur zilnic florile uscate care cad pe jos, am si un salcam care abia acum a inflorit, odata cu socul!

     
    • Constantin

      15 Mai 2012 at 22:18

      Si la noi a inflorit socul. Daca voi avea timp poate pun de-o socata. Desi, sincer, nu ma dau in vant dupa ea. In plus, dupa preparare trebuie tinuta la frigider si asta ma cam incurca.

       
  6. adelina

    15 Mai 2012 at 22:19

    De-ai sti cate amintiri ma leaga de fiecare floare din gradina, pasiunea pentru flori si gradinarit ,bucatarit, in general pentru gospodarie de la bunica o am!
    Eu am doar salcami albi, am vazut in oras si roz, va trebui sa strang si eu pastaile in toamna, sa incerc sa plantez si eu unul roz(sunt frumosi prin culoare, dar cei albi au si parfum..)

     
  7. Constantin

    15 Mai 2012 at 22:28

    Perioada de inflorire este mai lunga la salcamul roz si infloreste si peste vara, mai putine flori, dar face. In schimb mirosul este mult mai slab decat la salcamul alb. Multumesc pentru video.

     
    • adelina

      15 Mai 2012 at 22:49

      Cu placere!

       
  8. Carmen

    19 Mai 2012 at 23:53

    o postare superba! te rog sa participi la Povestea parfumata, initiata de Mirela Pete (http://mirelapete.dexign.ro/)… Pe data de 26 mai, tema saptamânii va fi Parfumul salcâmilor.

     
    • adelina

      20 Mai 2012 at 19:42

      Pot scrie si eu?Sau doar pe baza de invitatie?MUltumesc anticipat pentru raspuns

       
      • Constantin

        21 Mai 2012 at 21:52

        Adelina, nu e nevoie de invitatie si poti sa scrii. Dar este o problema: unde postezi povestea? Ca pentru asta ar trebui sa ai un blog si sa postezi pe blogul Mirelei un link spre articolul tau, ca toti ceilalti sa poata citi povestea.

         
      • Vienela

        11 Mai 2013 at 22:05

        Astazi am vazut pentru prima data salcam roz, tocmai cand incercam sa gasesc ceva legat de povestea parfumata de maine. :)) Am cautat pe net, pentru a fi sigura ca nu ma insel, ca este salcam si am dat de tine.😉

         
    • Constantin

      21 Mai 2012 at 21:49

      Oo, nu! Carmen, tu esti o draguta, dar textele mele nu au nimic din ceea ce face diferenta intre un simplu text si o scriere de calitate. Am trecut pe la Mirela si am vazut cam ce inseamna Povestea parfumata. Eu pot sa pun link la articol, dar doar pentru a ilustra cu fotografiile mele povestile celor care chiar se pricep sa scrie. Oricum, iti multumesc!

       
  9. Mihaela C.P.

    20 Mai 2012 at 21:00

    Salcam roz? Citisem undeva despre seminte de salcam roz de vanzare, dar am crezut ca o fi vreo specie exotica, ce nu rezista sau traieste la noi.E foarte frumos! Dar din seminte in cat timp o ajunge sa creasca si sa infloreasca? E superb!
    Si la multi ani pentru maine🙂 (iti spun de astazi, in avans, ca sa nu uit maine cumva:) ).

     
    • Constantin

      21 Mai 2012 at 21:55

      De la mama lui e exotic, dar creste foarte bine la noi, ca si cel alb. Din ce stiu eu, salcamul creste destul de repede. Sper sa nu gresesc dar cred ca in vreo 3-4 ani ai putea vedea primele flori. Si multumesc pentru urari.

       
  10. irenadaiana

    21 Mai 2012 at 0:33

    cred ca intr-o viata anterioara am fost capra. Altfel nu-mi explic de ce salivez cand vad salcami infloriti sau nu. Imi amintesc ca in copilarie cand mergeam cu capra la pascut intr-un salcamis am si incercat sa rontai un manunchi de frunze proaspete. Si nu erau rele de loc. Zau!🙂🙂🙂 Barem de flori ce sa mai zic? Oare e cineva care nu le-a incercat? Erau la concurenta cu frunzele de macris si petalele de gutui.🙂🙂🙂
    La multi ani! E deja ziua ta!

     
    • Constantin

      21 Mai 2012 at 22:09

      Ei, uite ca eu n-am mancat petale de gutui. Multumesc pentru urari.

       
  11. Mariusica

    7 Decembrie 2012 at 11:40

    Salcam roz, daca doriti, gasiti la o pepiniera din Dabuleni, judetul Dolj. Trimit pomisori si prin curier rapid, cu plata ramburs. Zic ei ca infloreste in al doilea an de la plantare, fiind foarte precoce. Un link cu oferta:
    http://www.fermaiancu.ro/public/oferta/Arbori-ornamentali.pdf

     
  12. Victoria Stana

    4 Aprilie 2013 at 12:57

    Minunate flori! Sa ne bucuram de frumusetea lor!

     

Lasă un răspuns

 
