RSS

Obtinerea rasadurilor de rosii 2

21 Mar

Au trecut 2 saptamani de la semanat si intre timp plantutele au rasarit si fac ceea ce stiu ele mai bine: cresc vazand cu ochii, de la o zi la alta. In primul articol am povestit cam totul despre semanat si conditiile pe care trebuie sa le asiguram pentru ca semintele sa germineze uniform si la timpul potrivit. Astazi o sa reiau povestea de la momentul semanarii si o sa punctez momentele mai importante din prima zi si pana astazi, postand si fotografii din fiecare etapa.

Dupa semanat singurul lucru pe care l-am facut a fost ca de cateva ori pe zi sa aerisesc tavile, ridicand foaia de sticla. Pana la rasarirea plantelor nu a fost nevoie sa ud deloc. Pamantul era umed si chiar a trebuit de cateva ori sa indepartez si apa condensata pe sticla. Am asigurat temperatura optima pentru germinare si asta a fost tot, am asteptat sa apara plantele.

Am inscris data pe fotografii tocmai pentru a vedea mai usor diferentele de la o zi la alta. Asadar, dupa 6 zile primele plantute isi fac aparitia. Temperatura substratului a fost mentinuta la 25 °C, si probabil ca perioada ar fi fost chiar mai scurta daca in una din zile nu as fi avut ceva probleme cu incalzirea. O observatie trebuie sa fac aici si anume faptul ca soiurile de rosii timpurii rasar mai repede decat soiurile tardive. In cazul meu, primele care au germinat au fost semintele din soiul Rio grande si ultimele care au aparut au fost cele din soiul Inima de bou. Diferenta a fost de aproape 2 zile.

Aici se vede foarte clar diferenta, primele randuri fiind Rio grande. Stiti ca am semanat la rand si iata, chiar se cunosc randurile. Acum, nu ar fi o problema ca unele seminte rasar mai devreme, cand incep sa rasara plantele indepartezi folia sau placa de sticla, reduci temperatura pentru cateva zile cu vreo 5°C si lasi plantele sa creasca. Insa, daca in aceeasi tava plantezi soiuri diferite (asa cum am facut eu de data asta, semanand in fiecare tava cate 3 randuri x 3 soiuri) o sa cam ai probleme. Si a trebuit sa fac un compromis: am mai lasat sticla o zi pentru a rasari si celelalte plante cu riscul ca primele rasarite sa se alungeasca. Din fericire nu s-a intamplat asa deoarece a fost o zi insorita insa temperatura am mentinut-o mai scazuta si nici nu am udat.

Asa ca e de tinut minte: NU SEMANAM SOIURI DIFERITE IN ACEEASI TAVA.

Se vede in fotografia de mai sus ca pamantul nu balteste nici dupa ce plantele au rasarit. Pentru ca se uscase putin la suprafata si pentru a mai elibera plantutele din stransoare, l-am „prasit” cu un betisor de inghetata. Acum se vede ca substratul este reavan si momentan plantele nu duc lipsa de apa.

Legat de udare trebuie sa va spun ca am evitat sa ud foarte des. Prefer sa simt plantele ca incep sa se ofileasca decat sa ma trezesc cu rasadurile la pamant. Cine a patit-o cu caderea rasadurilor stie despre ce vorbesc. Astfel procedez eu, ud doar cand e nevoie, scufundand tava intr-o alta mai mare, deci udare de jos in sus. Folie sau sticla nu mai folosesc deloc dupa rasarire si la amiaza, profitand si de vremea frumoasa am aerisit bine incaperea. Oricum aerul nu era umed, dar de aer curat e oricand nevoie. Grija doar sa nu fie curenti reci de aer. Legat de caderea rasadurilor, in cazul in care aveti nesansa sa va confruntati cu aceasta boala primele masuri ar fi: stopati udatul, aerisiti bine, daca aveti folie indepartati-o si folositi ca tratament Previcur Energy in concentratie de 0,1% (1 ml de solutie dizolvata in 1 litru de apa). Stopiti atat plantele cat si solul si e posibil sa mai salvati ceva din rasaduri. Din fericire, eu nu m-am confruntat niciodata cu aceasta boala si am avut ani in care am folosit chiar pamant de gradina si gunoi de grajd (nesterilizat, nedezinfectat) ca substrat si totusi boala nu a aparut. De asta cred eu ca declansarea bolii tine de conditiile improprii din (mini)rasadnita si ca de acolo trebuie sa vina si rezolvarea.

La o saptamana de la rasarit, rasadurile arata cam asa. Se vede diferenta fata de fotografia din urma cu trei zile.

Vedeti tulpinile? Asa trebuie sa arate, culoarea lor trebuie sa fie roscat- vinetie. Daca e alb-verzuie si tulpina e alungita inseamna ca plantele nu au destula lumina sau temperatura e prea ridicata si substratul prea umed. De lumina am avut parte, o mai luau rasadurile intr-o parte dar corectam asta rasucind periodic tavile. In aceste zile temperatura din camera nu a depasit 22°C ziua, iar noaptea a fost de cam 16°C.

O chestie pe care am invatat-o si eu de la cineva este sa va treceti palma peste rasaduri, ca si cum ati scutura roua de pe iarba. Se pare ca le place asta si le ajuta sa creasca drepte si viguroase. Nu cred ca e doar autosugestia, mie chiar mi se pare ca functioneaza. Plus ca-mi place sa le simt sub palma si asa imi dau si seama cat de turgescente sunt, daca sunt molcute si nu opun o minima rezistenta, inseamna ca au nevoie de apa. Daca nu ati inteles procedeul pot sa detaliez intr-un comentariu.

Nu-i asa ca-s frumusele? Le-am pus in tava rosie ca sa nu fie deocheate.🙂

Da, acolo in mijloc apare deja prima pereche de frunze adevarate. E drept ca asta e una din cele mai grabite. Oricum maine cred ca la toate o sa se vada asta si cand frunzele vor fi ceva mai dezvoltate urmeaza repicatul.

Teoretic ar trebui ca repicatul sa-l fac luni, 26 martie. Socoteala este cam asa: din 7 martie, data semanatului, adaugam 7 zile pana la incoltire si inca 10 – 12 zile pana la dezvoltarea primei perechi de frunze si iese 26 martie. Bine, iese 24 martie dar e sfarsit de saptamana si poate vor si ele sa se odihneasca🙂 asa ca probabil luni demaram operatiunea repicat.

Substratul e pregatit, paharele gaurite, apa din zapada topita am, asa ca abia astept. Problema e ca sunt multe, semintele au germinat nesperat de bine si o sa am nevoie de mult spatiu luminat. Dar improvizez eu ceva, pana luni am timp sa ma gandesc si la asta.

Continuam cu repicatul rasadurilor de rosii  AICI

 
36 comentarii

Scris de pe 21 Martie 2012 în Rasaduri

 

Etichete: , , , , , ,

36 responses to “Obtinerea rasadurilor de rosii 2

  1. irina

    25 Martie 2012 at 7:07

    draga constantin, ai hibernat la greu! am asteptat cu sufletul la gura postarile tale.. motivul? sunt din iasi si din februarie incoace am urmarit toate bloggurile cautand momentul propice pentru semanatul ardeilor, vinetelor si rosiilor. cum mai toti cei care scriu pe blogg sunt din ardeal si muntenia, nu am gasit niciunde mentionata o data cand noi, cei din nord putem semana. constat cu surprindere ca pana la urma, ne-am sincronizat. eu am semanat rosiile pe 8 marie. ardeii si vinetele pe 23 februarie. acum sper ca pentru a fi plantate in gradina direct si nu in sera. te felicit pentru articol si pot sa spun ca nu am mai citit niciunde ca nu se folosesc pahare de plastic transparente (de care crezi ca am cumparat eu? ai dreptul la o singura incercare🙂 ). astept articolul despre repicare si desigur fotografii. o intrebare: esti sigur ca in alta viata nu ai fost chinez?

     
  2. Constantin

    25 Martie 2012 at 22:02

    Irina, stii vorba aia cu copilul care nu plange? Pai daca tot ai trecut pe aici, de ce nu ai intrebat? Dar articole cu rasaduri sunt si de anul trecut si oricum ti-as fi raspuns la intrebari, mai ales ca esti printre putinele iesence care ma viziteaza si mai si comenteaza. Despre momentul propice de semanat am scris in primul articol, estimezi data plantarii in gradina si scazi 55-60 de zile, atat cat trebuie sa aiba rasadul. O sa scriu intr-o zi si despre zonele de cultura, oricum Iasiul e in zona 2, deci cu vreo 2 saptamani mai tarziu ca in sudul tarii. Eu nu plantez rosiile in gradina mai devreme de 25 aprilie si daca o fac le protejez pe timpul noptii. In zona noastra, inghet poate sa apara si la inceputul lunii mai si daca rosiile nu sunt protejate le-ai pierdut. Poti sa semeni si direct in gradina, la cuib, dar asta dupa ce in sol sunt constant peste 15°C. In alta ordine de idei, tu pe 8 martie n-aveai altceva mai bun de facut, o iesire cu fetele, ceva acolo? Despre pahare nu stiu ce sa spun si pentru ca n-am decat o incercare, ma gandesc ca daca nu-s transparente atunci sigur sunt incolore. Ti-au placut ca-s mai tari, asa-i? Faptul ca nu ai mai citit pe nicaieri despre chestia asta nu inseamna ca nu-i adevarata. Sigur ca poti creste o planta, inclusiv rasaduri de plante, si in recipiente transparente, dar nu o sa le mearga foarte bine. De ce crezi ca plantele nu se cultiva in ghivece transparente? Singura planta care creste in ghiveci transparent este orhideea, dar “radacina” aia a ei, velumul sau velamenul ca asa se numeste, nu e chiar radacina, e verde si are nevoie de lumina, fiind specifica plantelor epifite. Maine repic, asa ca stai pe faza, desi nu promit ca o sa si postez maine, ca am altceva mai urgent de rezolvat. Si nu stiu daca am fost chinez (am ceva dubii, de exemplu nu-mi place orezul si nici betisoarele nu stiu sa le folosesc), dar stiu ca-n viata asta sunt nascut sub semnul fecioarei. Si desi nu cred in zodiace, ceea ce se spune la caracterizarea fecioarei mi se potriveste de minune, daca vrei sa vezi o fecioara veritabila, trebuie sa ma cunosti pe mine.

     
    • irina

      8 Aprilie 2012 at 15:02

      Constanin, desi am inteles ca nu crezi in semnele zodiacale, eu totusi iti spun ca eu sun o sagetatoare (semn de foc), doar ca sa intelegi ca rabdarea nu este punctul meu forte! Am trecut cu bine totusi peste repicare…. Si daca tot suntem „”contarani”, te rog sa-mi spui unde ai gasit pahare mari de plastic care sa nu fie transparente, pentru ca eu nu am gasit urma in toate marile hipermarketurile din iasi. am tinut musai sa fie inalte pentru ca rasadurile mele de rosii (poate pentru ca nu au avut suficienta lumina) s-au lungit nefiresc si ca sa le ingrop pana la primele 2 frunzulite imi trebuia ceva pahar… astept 5 mai sa le plantez in gradina. sa ai spor in tot si in toate!

       
      • Constantin

        8 Aprilie 2012 at 21:25

        Eu le-am luat din Carrefour Era, pahare albe de 200 ml, nu mai retin exact pretul, cred ca 7-8 lei/100 de bucati. S-au alungit, nu poate ci sigur, din cauza lipsei de lumina. Trebuia sa reduci si temperatura, noaptea puteai chiar sa sistezi de tot incalzirea. Oricum nici vremea nu a prea tinut cu noi, daca imi amintesc bine sapatamana trecuta au fost vreo 3 zile fara soare, de azi iar ploua asa ca fara iluminat artificial e cam greu. Singura varianta este sa raresti udatul pana aproape simti ca se ofilesc plantele si sa reduci temperatura spre 15°C, chiar mai putin.

         
  3. irina

    13 Aprilie 2012 at 21:07

    ei, asta-i am fost dupa tine si tu le-ai luat pe toate. nu stiu dc de la paharul transparent li se trage, dar cocoanele rosii sunt cam anemice… multumesc lui Dumnezeu ca ardeii cu toate neamurile lui si vinetele merg bine. despre 15 gr ce sa zic. bietele rasaduri au fost nevoite ca coabiteze cu tot familionul meu in living… si ce pot sa spun, oricat as iubi eu plantele, la 15 gr nu stau, mai ales ca, asa cum ai zis, a fost o iarnaaaaaaaa. eu spun ca pentru primul an in care imi fac singura rasadurile e ok. daca nu-mi merge treaba, cotizez si anul acesta la matcasi. sa ai spor in toti si in toate si sarbatori fericite!

     
    • Constantin

      14 Aprilie 2012 at 23:09

      Din greseli invata omul, Irina! O sa cumperi acum si la anul o sa incerci din nou. Daca esti amatoare, peste vreo doua saptamani pot sa-ti dau cateva fire, asa de-o salata.🙂 Asta, asa, pentru ca esti aproape si azi ma simt marinimos.

       
  4. irina

    15 Aprilie 2012 at 10:19

    HRISTOS A INVIAT! si multumesc de amabilitate. eu cred ca e mai bine sa tinem legatura, si, numai in cazul in care, consideri ca ai surplus dupa plantarea la locul definitiv (unde e posibil sa mai pierzi ceva fire) sa fii marinimos… am vazut ca folosesti seminte profesionale pe care cred ca ai dat o caruta de bani si n-ar fi corect. sa stii ca, nu stau chiar rau, dar vezi tu, totul e relativ. rasadurile mele, fata de ale tale sunt firave rau, dar, sa stii ca am vazut si mai pacatoase ( sper ca vecina mea sa nu citeasca post-ul meu😉 ). oricum, tinem legatura, si asteptam poze cu rosiile din gradina, si apoi cu bulionul…. sa ai sarbatori linistite si sa te bucuri de tot ce te inconjoara!

     
    • Constantin

      16 Aprilie 2012 at 7:51

      Multumesc, Irina! Adevarat a Inviat! Nu e vorba de bani aici, pur si simplu voiam sa-ti daruiesc cateva fire, sa te bucuri de ele si sa ai diversitate in gradina. Pana la pozele din gradina mai e putin, astazi rasadurile mele fac 40 de zile de la semanat, asa ca pe la 1 mai cred ca vor ajunge in gradina. Si pentru ca am postat fotografii din 10 in 10 zile, astazi cred ca le vine iarasi randul.
      Sarbatori frumoase in continuare!

       
  5. irina

    19 Aprilie 2012 at 17:38

    OK! daca e vorba de generozitate (uite ca ma mai surpride inca lumea…) accept cu mare placere. si cred ca dc tu le plantezi pe 1 mai, am sa le pun si eu tot atunci (ca oricum esti mai priceput in bransa).da’ ceva ardei, vinete, nimic? sau tiii secret? daca crezi ca ai loc in gradina, facem asa: tu imi dai cateva fire de rosii si eu iti dau de ardei si vinete, ok? Astept post-ul cu sufletul la gura cu plantutele tale la 40 de zile. sa ai spor!

     
    • Constantin

      19 Aprilie 2012 at 21:15

      Doamna e servita cu o postare noua. Si e randul tau sa dai cu banul: am sau n-am ardei si vinete?🙂

       
  6. aurelia

    13 Februarie 2013 at 15:49

    Am incercat si eu sa fac rasaduri dar nu prea cred ca-mi reuseste. Le-am luat de referinta pe cele facute de dvs. Ce credeti, o sa am sau nu rasaduri facute de mine la primavara?

     
    • Constantin

      13 Februarie 2013 at 22:32

      Aurelia, m-am uitat la plantutele tale si (ti-ai dat si singura seama de asta) nu se simt prea bine. Asta nu inseamna insa ca totul e pierdut si ca nu vei avea rasaduri.
      Au nevoie disperata de lumina, uita-te si tu cum s-au lungit si s-au aplecat spre geam. Ai facut bine reducand temperatura si marind cantitatea de lumina. Ai grija insa sa nu fie nici foarte frig. Faptul ca vor fi etiolate nu e un dezastru, la plantarea in gradina le plantezi mai adanc si nu e nici o problema.
      Stii care a fost prima ta greseala? Te-ai grabit, asa cum fac multi gradinari pe care ii mananca palmele si vor sa se apuce cat mai repede de treaba. Semanatul la rosii se face cu vreo 60 de zile inainte de data la care preconizezi ca vei planta rasadurile in gradina.
      Succes!

       
      • Aurelia

        14 Februarie 2013 at 12:55

        Multumesc de raspuns. Imi dai sperante! In sud unde le duc eu la gradina se poate planta la sfarsitul lui martie, mai ales ca le pot pune in solar. Lumina au acum din belsug iar temperatura este undeva la 20 de grade cu geamul inchis si 16 grade cand il tin deschis. Oricum vreau sa le fac repicarea sa dezvolte radacini puternice.

         
        • Constantin

          14 Februarie 2013 at 23:44

          E bine asa. Daca aveai doar un fir in pahar si nu ar fi fost asa de alungite nu era nevoie de repicat. Asa e obligatoriu sa le repici pentru a le ingropa mai adanc. Vezi ca am scris undeva cum e treaba cu repicatul. Nu se face neaparat pentru dezvoltarea radacinii ci pentru rarirea plantelor. Ca si efect, fiecare planta avand mai mult substrat si mai mult spatiu doar pentru ea fara a mai concura cu suratele ei, si radacinile se vor dezvolta mai mult.

           
  7. raducu

    17 Februarie 2013 at 10:26

    As vrea si eu cat mai multe detalii ca sa ies primul pe piata cu rasadurii.cand sa le plantez?si ce pamant trebuie sa am?multumesc.

     
    • Constantin

      17 Februarie 2013 at 20:23

      Imi pare rau. Cu mai mult decat e scris deja pe blog nu te pot ajuta.

       
    • Elly

      17 Februarie 2013 at 21:39

      Unde vrei sa le vinzi?

       
  8. stefan

    9 Martie 2013 at 11:56

    ce ai scris pe blog eu cred ca este pe intelesul tuturor .,si eu imi fac singur rasadurile doar ca eu le sadesc mult mai devreme deoarece eu le sadesc in solar.stefan

     
  9. ionut

    24 Martie 2013 at 17:36

    buna ziua. instructiunile d-voastra sunt foarte bune;va multumim.

     
  10. VIORICA

    22 Februarie 2014 at 15:39

    Cred ca la tine Constantin , am gasit cele mai bune instructiuni de urmat pentru toate fazele de obtinere a rasadurilor.Nici eu nu am mai facut pana in prezent rasuri propri , am tot cumparat din piata si de fiecare data , una am crezut ca seman si altceva a rezultat ! De un an am si un solar, marisor , ce sa zic de vreo 30 m.p. unde vreau sa fac de toate : rosii,ardei,castraveti. Si anul trecut am pus tot din astea,dar nu cu prea mare succes ca nu prea am stiut nici sa le seman corect si nici sa le copilesc: mi-era mila sa rup copiii si de aia rosiile au fost cam „stufoase”. Dar am mancat fructe crescute de mine si eu si familia mea! Sper ca anul asta sa-mi mearga mai bine ca acum am si internet !!! Multumesc , pentru inceput, ca te mai gandesti si la noi , incepatorii ! Pe la 5-6 martie ma gandesc sa seman in rasadnite , ca la noi, la Brasov e mai frig ca-n alte part
    i

     
    • Constantin

      24 Februarie 2014 at 16:45

      Viorica, ma bucur ca ai gasit pe aici lucruri ce ti-au fost de folos. De regula rosiile pentru cultura in solarii si rosiile pentru cultura timpurie in camp se copilesc total. Nu se copilesc rosiile cu crestere determinata. Rosiile cu crestere nedeterminata pot fi conduse pe 2-3 brate (asta insemnand tulpina principala plus 1-2 copili preflorali, practic cei mai de jos) in conditiile in care se respecta distantele de plantare si se asigura fertilizare corespunzatoare.

       
      • Adi

        9 Martie 2014 at 15:41

        Buna ziua. Sunt foarte utile informatiile pe care aveti amabilitatea sa le postati si va multumesc pentru asta. Pe data de 24 februarie am semanat seminte de rosii dupa instructiunile pe care le-am gasit pe acest blog. Semintele au rasarit si sunt pe punctul de a le iesi primele frunze adevarate. Intrebarea mea este daca ar fi necesara stropirea/udarea cu ceai sau macerat de plante. Am auzit ca rasadurile ar putea sau ar trebui udate cu ceai de frunze de ceapa si stropite cu ceai de coada calului sau pelin. La rasadurile mele am observat ca nu au tulpina rosie ca la dvs. iar pe suprafata pamantului a aparut ceva alb, probabil mucegai. Am folosit pamant pentru rasaduri de la Agro, iar udarea a fost facuta de jos in sus, la 3-4 zile. Ziua rasadurile stau la temperatura de 22 grade, iar noaptea la 16 grade. Lumina nu au prea avut pentru ca in Bucuresti nu a mai iesit soarele de cand am semanat semintele. Ce ma sfatuiti sa fac?

         
        • Constantin

          9 Martie 2014 at 17:48

          Si eu am auzit ca in culturile ecologice s-ar folosi aceste extracte, macerate de plante, insa nu stiu cu ce rezultate pentru ca nu le-am folosit niciodata. Faptul ca plantele nu au tenta rosiatica nu conteaza acum prea mult, important e ca rasadurile sa nu se alungeasca din lipsa luminii. Daca tot nu e soare poti sa scazi temperatura sub 20°C si in timpul zilei si uda mai rar. Ceva alb ala, daca e mucegai, nu apare decat pe substrat ud, fara aerisire si la temperaturi ridicate. S-ar putea totusi sa fie doar saruri dizolvate. Aeriseste incaperea bine, lasa substratul sa se usuce la suprafata intre doua udari si daca, totusi, ce vezi tu e mucegai, incearca sa-l indepartezi. Cu o lingurita ceva, aduna cat poti de la suprafata si arunca la gumoi.
          Daca nu rezolvi problemele astfel, mergi la o fitofarmacie si cumpara un fungicid. Cere acolo informatii si respecta dozele indicate.

           
          • Adi

            11 Martie 2014 at 13:10

            Pana la urma am stropit aseara cu ceai de coada calului rasadurile si pamantul din paharele si vad ca rasadurile nu au patit nimic peste noapte. Ba chiar a disparut albeata aceea de pe pamant. Probabil ca era un soi de mucegai totusi. Multumesc pentru ajutor!

             
  11. gabi

    2 Martie 2014 at 23:10

    Multumesc ptr postare! Am ce invata .

     
  12. Doinita

    13 Martie 2014 at 20:32

    Seara buna! Am schimbat, de putin timp, traiul de la oras cu cel de la tara. Imi place acest blog si mai cu seama modul de expunere al articolelor. Domnule Constantin, sunteti un altruist si apreciez atitudinea dumneavoastra. La tara, cel putin unde locuiesc, multi consateni, desi experti, nu stiu ce inseamna aceasta dispozitie sufleteasca. Voi reveni aici, caci blogul imi este de un real folos.

     
    • Constantin

      16 Martie 2014 at 11:10

      Multumesc, Doinita! Vezi tu, eu nu am nimic de pierdut daca impartasesc aceste informatii. Si nici nu as castiga nimic daca le-as tine doar pentru mine. Sunt insa unii care nu inteleg asta si ma supar tare cand imi gasesc articolele sau fotografiile copiate pe alte siteuri sau ziare, dar cum la noi furtul de orice fel e un fel de sport national e greu sa te lupti cu toti.
      Asa ca eu imi vad de treaba, cand pot si cand am timp, postand pentru voi, cei care apreciati munca mea. Mai departe puteti face si voi blogul cunoscut, dand de veste in stanga si in dreapta. Nu pentru mine, ca nu ma intereseaza faima si oricum raman un necunoscut pentru voi toti, dar cu cat un articol este mai vizualizat cu atat este mai usor de gasit de cei care ar avea nevoie de el. Si faptul ca blogul meu este cautat se vede in afisarile google, multe articole ocupand primele pozitii.

       
  13. marmidor

    14 Aprilie 2014 at 0:09

    Multumesv

     
  14. catalin

    18 Aprilie 2014 at 11:07

    buna ziua
    am urmat intocmai sfaturile tale si am obtinut primele rasaduri dupa 7 zile de la plantare, dar s-au cam alungit si stiu si de ce
    acum le-am dat lumina . crezi ca se vor mai transforma in rasad adevarat sau le-am pierdut?
    am pus samanta separata in cate un paharut de plastic
    multumesc mult

     
    • Constantin

      18 Aprilie 2014 at 14:34

      Sigur se poate. Da-le cat mai multa lumina, daca nu e soare micsoreaza temperatura si uda-le doar cand e absolut necesar.
      Daca ai lumina, creste temperatura si uda-le ceva mai des, dar nu inaite ca substratul sa se usuce putin la suprafata. Invata si sa „cantaresti” paharutul, un paharut greu inseamna ca este apa destula chiar daca tie ti se pare ca au trecut cateva zile si ca ar trebui sa le uzi.
      Succes!

       
  15. catalin

    19 Aprilie 2014 at 8:15

    multumesc mult . asa voi face , sper sa obtin ceva
    un paste fericit

     
  16. anna

    27 Aprilie 2014 at 10:18

    salut. mersi foarte mult de detalii. Cresc rasade de rosii de doi ani, insa anul acesta m-am ciocnit cu o problema:calirea nu sa facut uniforma. Adica rasadul care e la marginea peliculei ridicate si care dupa lege ar trebui sa fie cel mai calit- nu e, dar restul ,care e mai departe de margine, acela e… Paradox…/ Nu inteleg ce nu fac drept…Ma ajutati?

     
    • Constantin

      28 Aprilie 2014 at 19:47

      Te-as ajuta cu mare drag, dar nici eu nu inteleg de ce se intampla astfel. Dar nu cumva la margine ai alt soi de rosii decat in partea cealalta? Pentru ca nu toate soiurile arata la fel, nici inainte si nici dupa calire. Plantele cu fructe galbene, de exemplu, au frunzele mai galbui decat celelalte soiuri.

       
  17. victor

    24 Aprilie 2016 at 14:36

    felicitari pentru blog, tare de tot! va admir si …limbajul perfect , he he,limba romana! n-am habar de toate acestea,dar citesc cu mare placere ce scrii tu aici, dar si cititorii tai ! stau in belgia, dar socrul meu se ocupa de rosii in ploiesti! ce rosii! mult succes mai departe!

     

Lasă un răspuns

 
