RSS

Buna dimineata – Zorele

05 Oct

Zorelele sunt plante originare din Mexic si America Centrala, fac parte din familia Convolvulaceae si stiintific sunt denumite Ipomoea purpurea.

Sunt probabil cele mai cunoscute plante cataratoare anuale. Explicatia sta pe de o parte in usurinta cu care se cultiva aceste plante, iar pe de alta parte in multitudinea florilor ce-si deschid corola de la primele ore ale zilei. Florile sunt, in cele mai multe cazuri, purpurii si albastre-violet, au forma de palnie cu margini dantelate si apar de la inceputul verii si pana tarziu in toamna. Florile dureaza doar o zi, insa in permanenta alte si alte flori isi deschid corolele efemere, astfel incat tufele sunt inflorite mereu.

Desi florile se inchid atunci cand soarele incepe sa straluceasca mai puternic, pentru a se dezvolta frumos zorelele au nevoie de o pozitie insorita si de un teren reavan. Se seamana direct in gradina, asigurandu-le un suport pe care sa se catere; altfel se vor incolaci pe toate plantele din jur, sufocandu-le. Zorelele se folosesc cu succes la decorarea gardurilor nu tocmai aratoase si a zidurilor inestetice pe care vreti sa le ascundeti privirii.

Desi de-a lungul timpului am tot semanat zorele, nu am constatat niciodata ca ar fi invazive, lucru despre care am tot auzit in diverse ocazii. Ba chiar, in anii in care nu am semanat, nu au mai aparut deloc. E drept ca fac multe seminte, dar nu e obligatoriu ca ele sa si incolteasca, toate, primavara urmatoare. Si chiar daca ar rasari prea multe plante nu e chiar asa de greu sa le indepartezi inca de mici, mai ales ca zorelele se recunosc foarte usor chiar din primele zile. 

 
4 comentarii

Scris de pe 5 Octombrie 2011 în In gradina

 

Etichete: , , ,

4 responses to “Buna dimineata – Zorele

  1. irenadaiana

    6 Octombrie 2011 at 12:57

    te rog , fa si tu o lista cu plantele invazive. chiar imi doresc asa ceva sa acopar gardurile care nu sunt tocmai pe placul meu. zorelele sunt o minune , am semanat un plic in primavara si am o priveliste grozava in fiecare dimineata cand plec la birou. la anul m-am gandit sa fac niste piramide pentru cataratoarele pe care le am .🙂

     
    • Constantin

      6 Octombrie 2011 at 22:51

      Buna ideea cu piramidele! Pentru garduri poti sa incerci cu hamei, se intinde asta ceva de speriat si e si decorativ prin conurile alea. Caprifoi, luleaua turcului, vita aia salbatica (are niste culori acum!!!), iedera si ma mai gandesc.🙂

       
  2. DANI

    6 Octombrie 2011 at 13:49

    Sint frumoase, mai ales cind se amesteca zorele de culori diferite – alb si albastru, fuchsia si azuriu … eu am o gradinuta mica, le las doar pe-afara, altfel se sinucid trandafirii …

     
    • Constantin

      6 Octombrie 2011 at 22:53

      Dani, sunt multe soiuri si hibrizi, mai ales japoneze, care arata tare bine si-s mai putin cunoscute. Dar la noi nu prea se gasesc seminte.

       

Lasă un răspuns

 
