RSS

Rosii galbene

29 Iul

 

V-am mai aratat rosiile mele si am tot spus ca-s inima boului. Ei bine, de vreo doua saptamani s-au copt si iaca asa s-a dovedit ca rosiile mele sunt galbene. Toate.  Da, in februarie am semanat trei soiuri de rosii: galbene si inima boului de la Elisa (nu-s din pravalie, le-am primit eu acum un an, direct si personal  :) Multumesc, Elisa! ) si un soi cumparat din magazin, Moneymaker. Fiecare soi in cate o tava, dar deja le recunosteam dupa frunze. La un moment dat, prin martie, cand deja le repicasem si rasadurile aratau tare bine, am intampinat ceva probleme si intr-un weekend am pierdut rasadurile din doua tavi. Rapid si fara alte semne prevestitoare. Nu a fost vorba de vreo boala ci doar de calitatea aerului. Cautand explicatii, mai tarziu am aflat ca plantutele de tomate sunt un bun indicator pentru aerul viciat cu orice fel de noxe. In lipsa altor aparate de masura, se seamana cateva seminte de tomate si dupa ce cresc plantutele putin, se introduc in spatiul al carui aer vrei sa-l testezi. In functie de modul cum reactioneaza plantele poti sa-ti dai seama cat de „curat” este aerul din acea incapere. In cel mai rau caz plantele vor muri inexplicabil, in cazuri mai putin grave frunzele vor avea de suferit rasucindu-se si devenind moi, fara a fi afectate vizibil de ceva. Daca ati patit asa ceva si ati exclus toti ceilalti factori: boli, paraziti, temperaturi scazute, lipsa luminii, udare incorecta, ei bine, acum o sa stiti ca era din cauza aerului viciat. Aici intra inclusiv fumul de tigara, insa la mine a fost vorba de altceva.

Cum de am reusit sa incurc rasadurile, nu stiu. Cert este ca tot timpul am crezut ca cele care au scapat erau cele din soiul inima boului. Aproape de momentul coacerii am inceput sa am oarece dubii din cauza marimii si formei. Acum, ca s-au copt, am dovada in fata: rosiile mele sunt galbene. Inca imi pare rau dupa cele pierdute insa ma alin cu faptul ca astea galbene sunt tare gustoase, usor fainoase si, lucru rar la alte tomate, aprope ca nu au cotorul ala verde si atos care te face sa arunci o buna parte din rosie. Am mai avut rosii galbene si in alti ani, am cumparat din piata cateva rosii doar pentru a le lua semintele, dar nu au fost la fel de bune. 

 Insa pe acestea o sa le cultiv in continuare, si sper sa recuperez seminte si din celelalte soiuri pentru ca mai am niste rosii pe care le-am semanat direct in gradina, insa sunt mai tarzii si nu s-au copt inca.

 
18 comentarii

Scris de pe 29 Iulie 2011 în In gradina

 

Etichete: , , ,

18 responses to “Rosii galbene

  1. irenadaiana

    30 Iulie 2011 at 1:15

    arata tare bine si ai dreptate la gust sunt f bune. astazi le-am testat si eu cand mi s-a copt prima galbena de la Elisa. Nici n-am mai pozat-o a ajuns direct in salata. sa mai zic cum arata salata cu rosii galbene si rosii , cu verde de la castraveti si de la ardei si cu albul fin al cepei toate doar atinse de-un praf de sare si putin ulei de masline? o mancai doar cu ochii si mai multe nu. interesanta partea cu rasadurile pentru ca nici ale mele n-au scapat toate. se movulisera la frunze si erau tare pirpirii cand le-am scos afara. le-am pus (cateva) doar ca sa nu le arunc. si-au revenit afara ceva mai greu dar acum arata bine de tot desi – dupa cum spuneam – pe cele de afara le-am lasat in plata Domnului sa se descurce fara niciun fel de ajutor. Si sa stii ca sunt mult mai gustoase decat cele din solar.🙂

     
    • Constantin

      30 Iulie 2011 at 23:26

      Uite ca am mai pus o fotografie, asa mai la gramada!🙂 Stiu cum sunt cele coapte la soare! Stiu si cum arata salata de care spui!🙂 Eu am avut rasaduri frumoase si multe – si nu doar de rosii. Au mers bine toate, dar am gresit cand am mutat cele doua tavi in alt loc si asa le-am pierdut. Dar alta data o sa stiu ce sa nu mai fac.

       
      • irenadaiana

        1 August 2011 at 1:02

        experienta ramane mama intelepciunii🙂 si eu stiu ce-am gresit anul asta – si-am gresit destul de mult – dar pana una alta n-au fost fatale🙂

         
        • Constantin

          3 August 2011 at 20:03

          Asta poti sa o mai spui o data. Uite, ca tot am ajuns la discutia asta, am postat eu mai in iarna un articol despre aloe aristata. Ei bine, de fapt nu-i bine deloc dar asa vine vorba, doar fotografiile au ramas de ea. M-am apucat eu sa o mut in primavara si apoi am udat-o cu apa cu ingrasamant. In doua zile s-a topit, efectiv. Se mai intampla sa si gresesti atunci cand lucrezi cu plante care au cerinte diferite si trebuie sa te ocupi de toate in acelasi timp, important este sa inveti ceva din aceste greseli, sa nu le mai repeti si sa treci peste aceste esecuri.

           
  2. maryanne

    1 August 2011 at 21:28

    Si eu stiu cum arata salata aceasta. O mananci intai cu ochii .

     
    • Constantin

      3 August 2011 at 20:45

      Pai asta ar cam trebui sa fie valabil pentru orice fel de mancare. Daca iti place cum arata, sunt mari sanse sa fie si gustoasa!🙂

       
  3. DANI

    3 August 2011 at 16:28

    Ne inmultim, admiratorii rosiilor galbene. Subscriu si eu, sint fantastic de gustoase si foarte decorative. 2011 a fost primul an, in care am avut asa ceva in gradina ( doar doua fire ) si, de acum, voi avea mereu ( si la anul, mai multe plantute ).

     
    • Constantin

      3 August 2011 at 20:48

      Dani, n-am nici o retinere in a lauda un lucru bun sau bine facut. Acum a venit randul rosiilor astea carora, iaca, eu le spun galbene desi ele sunt aproape portocalii. Am mai avut si in alti ani dar nu au fost la fel de bune. De la acestea o sa culeg seminte si o sa mai cultiv cu siguranta.

       
  4. Mira

    4 August 2011 at 20:28

    „Sapte coline”, am cumparat anul acesta de la piata rasaduri de rosii galbene si precupeata mi-a atras atentia sa le plantez separat de celelalte caci, zicea ea, „se corcesc” si o sa am surpriza ca toate sa fie de aceasta culoare…Atunci am zambit neincrezatoare dar sotul meu i-a urmat sfatul…Oare as fi patit la fel ? Tind sa cred ca da – oricum „ezista o explicatie”!?

     
    • Constantin

      5 August 2011 at 0:01

      Mira, bine ai venit! 7 coline e numele blogului meu, eu ma numesc Constantin!🙂 Treaba asta cu corcitul (hibridarea) se intampla frecvent la plante, dar nu este cazul rosiilor. Asa e soiul lor, cand sunt bine coapte sunt asa mai colorate si nu pentru ca s-ar fi corcit. La mine nici nu ar fi avut cum pentru ca in acelasi timp cu ele nu am avut si alte rosii inflorite. Si oricum, daca imi aduc eu bine aminte de legea segregarii caracterelor elaborata de Gregor Mendel, modificarile ar fi vizibile la generatiile urmatoare, nu la plantele din acest an. Pe langa toate astea, tomatele au flori hermafrodite si sunt autogame adica se autopolenizeaza in momentul in care pistilul, crescand, trece printre antere. Ca sa obtii un hibrid trebuie sa castrezi o floare dintr-un soi si sa o polenizezi cu polenul altei flori din alt soi. Dar asta e deja genetica si ma opresc aici. Asa stiam eu, dar poate gresesc!

       
    • iulya_magda

      23 Iunie 2012 at 13:04

      nu se corcesc.Eu le rasadesc amestecate si nu mi s-au corcit niciodata.Si pe langa cele rosii si cele galbene mai am si roze,care sunt foarte bune si putin mai carnoase decat celelalte!E un deliciu salata din cele 3 soiuri si are un aspect super!

       
      • Constantin

        25 Iulie 2012 at 21:22

        Nu stii numele celor roze? Sa fie inima boului? Ca daca e asa, le stiu si sunt bune si carnoase.

         
  5. Doina Tereza Pruteanu

    1 Noiembrie 2011 at 10:51

    si eu le stiu, dar as dori sa fac rost de seminte sau de rasaduri pt ca in primavara fiul meu vrea sa achizitioneze o sera din Olanda si i-am propus sa cultive si tomate galbene deoarece la noi in zona nu se gasesc (Galati)

     
    • Constantin

      4 Noiembrie 2011 at 22:30

      Doina, eu nu am strans decat cateva seminte, cat sa-mi ajunga mie. Dar vezi direct la sursa, la Elisa pe blog. In primavara a vandut-daruit mii de seminte. Ia legatura cu dansa. O gasesti aici: http://cuelisa.com/

       
  6. Danut

    17 Ianuarie 2012 at 6:41

    Buna ! as dori sa fac rost de seminte de rosi galbene ,nu stiu de unde as pute gasi nu am mai vazut de cind eram copil.Va rog sa imi zica cineva daca stie de unde sa iau seminte .Eu sunt din Jud.TIMIS.Va multumesc

     
    • Constantin

      17 Ianuarie 2012 at 19:11

      Buna, Danut! Rosiile galbene le am de la Elisa – http://cuelisa.com/ – si daca vrei mai multe seminte te sfatuiesc sa apelezi la ea. Insa daca te multumesti cu cateva seminte (cateva inseamna maxim 10, pentru ca nu am prea multe nici eu) suficiente ca sa-ti satisfaci pofta si sa iti aduni seminte pentru anul viitor, lasa o adresa si ti le trimit intr-un plic.

       
  7. svedinava

    20 Februarie 2012 at 13:23

    Salut, tuturor, sant si eu gradinar incepator, rosiile galbene sant si pasiunea mea, anul acesta am , in sfarsit, posibilitatea sa-mi sadesc plantele afara..Cred ca e timpul semanatului semintelor in ghivece; Cateva seminte am pastrat din rosiile de la piata, am sem.de rosii galbene in forma de para, altele ca niste bilute mici, si de marime medie. Daca puteti sa-mi dati un sfat cum semanam corect semintele, m-ar ajuta enorm! Bafta si succes in toate!

     
    • Constantin

      23 Februarie 2012 at 22:31

      Svedinava, ai ales bine momentul, pana pe 8 martie Luna este in crestere asa ca poti incepe sa semeni, sperand ca si Luna va influenta pozitiv germinatia si dezvoltarea rasadurilor. Pe tine te intereseaza rosiile asa ca o sa ma refer doar la ele, pe scurt, pentru ca poate voi scrie mai mult intr-o postare separata. Nu e complicat si desi sunt mai multe variante o sa ma rezum la cea mai cunoscuta si mai folosita. In primul rand trebuie sa cumperi substrat (pamant) pentru rasaduri. Daca nu gasesti, il pregatesti singura folosind 50% mranita, 25% pamant de telina si 25% nisip de rau. Apoi faci rost de o tavita cu peretii de minim 5-6 cm inaltime si cu gauri pentru drenarea surplusului de apa. Poti folosi diverse recipiente reciclate. Pui pamantul, il tasezi usor si il umezesti (nu foarte tare). Cu o sipca imprimi niste santulete cam la doi cm distanta si nu foarte adanci (mai putin de 1 cm). In santulete presori semintele una cate una si acoperi totul cu un strat subtire din acelasi pamant, cernut. Stropesti din nou, cu un pulverizator pentru a nu deranja semintele de la locul lor, acoperi tavita cu o foaie de sticla sau o introduci cu totul intr-o punga de plastic (pentru mentinerea umiditatii) si o asezi la caldura.
      Revenind putin la seminte, inainte de a le semana trebuie sa pui semintele intr-un saculet de panza sau tifon si sa le tii 25 de minute in apa cu temperatura de 50°C pentru combaterea unor boli. Apoi le mai tii 3-4 ore in apa la temperatura camerei. Umectarea semintelor va duce la o mai buna rasarire a plantelor si incoltirea semintelor are loc cu vreo 5 zile mai devreme decat din seminte neumezite. In conditii normale rosiile rasar cam in 15 zile. E dificil de dat un termen fix pentru ca intervin prea multe variabile, incepand cu semintele si terminand cu conditiile oferite,
      Tava cu semintele semanate trebuie tinuta intr-un loc unde temperatura substratului sa ajunga la 25°C. Asta e, rosiile sunt pretentioase fata de temperatura. Repet, temperatura se refera la temperatura solului nu a aerului. Zilnic aerisesti tava prin ridicarea sticlei sau a foliei, altfel substratul va fi acoperit de mucegaiuri. Dupa aparitia plantelor foaia de sticla nu mai are rost. Pana la rasarire lumina nu conteaza. Dupa aparitia plantelor trebuie sa le asiguri cat mai multa lumina. Pentru asta asezi tava cat mai aproape de geamurile cele mai insorite. In acelasi timp poti sa mai scazi temperatura si nici cu udatul nu trebuie sa exagerezi. Temperatura ridicata, apa multa plus lumina insuficienta vor duce la etiolarea (alungirea) rasadului. Dupa alte vreo 15 zile de la rasarire, atunci cand plantutele dezvolta primele 2 frunze ADEVARATE (nu e vorba de cele doua cotiledonate cu care vine planta pe lume), urmeaza repicatul, adica rarirea si plantarea fiecarei plante intr-un pahar sau ghiveci separat. Rasadul de rosii se planteaza in gradina cand are cam 55-6o de zile (si aici depinde de temperaturile de afara). Daca mai ai nelamuriri, da de stire. Succes!

       

Lasă un răspuns

 
