RSS

Albastrele – Centaurea cyanus

28 Iul

Centaurea cyanus, numita popular albastrea, este o specie ierboasa anuala, originara din zona mediteraneana a Europei, estul Asiei, nord-vestul Africii si face parte din familia Asteraceae. Originea numelui are o poveste: „Centaurea” vine de la centaurul Chiron din mitologia greaca, fiul lui Cronos, cel mai vestit si mai intelept dintre centauri, iar „cyanos” inseamna albastru in greaca, facand referire la culoarea albastra a florilor.

A fost luata din flora spontana si introdusa in cultura in secolul XVIII. In timp au fost selectate si varietati cu flori de culoare alba, roz, mov,  rosu, bordo etc pe langa cele albastre care se intalnesc frecvent in culturile de cereale paioase. Tufa este ramificata, are o inaltime de 50-80 centimetri, frunzele lanceolate sunt acoperite de un puf fin albicios si in varful fiecarui lastar apar florile sub forma de capitule. Inflorirea are loc din iunie-iulie pana la sfarsitul lunii septembrie.

Despre cultivarea albastrelelor in gradina nu sunt multe de spus. Albastrelele suporta aproape orice tip de sol, insa nu ii plac terenurile umede sau excesiv de fertile. Prefera o expozitie in plin soare, insa se va dezvolta si la semiumbra. Pe perioada caldurilor din vara s-ar putea ca inflorirea sa fie afectata. In aceasta perioada se uda moderat atunci cand e nevoie si pentru a stimula reinflorirea se indeparteaza florile trecute.

Se seamana direct in gradina inca de toamna, sau primavara, la sfarsitul lunii martie – inceputul lunii aprilie, plantele rasarind cam in 10 zile. Se autoinsamanteaza, insa asta am sa o stiu cu certitudine primavara viitoare, anul acesta fiind primul an in care am semanat albastrele.

Pe langa scopul decorativ, Centaurea cyanus este cultivata si ca planta medicinala, avand proprietati antiinflamatorii, astringente si calmante. Extern, se foloseste in conjunctivita si alte afectiuni oftalmologice, iar extractele din aceasta planta intra in compozitia unor produse cosmetice demachiante si sampoane.

In scop medicinal se folosesc doar florile de culoare albastra

 
11 comentarii

Scris de pe 28 Iulie 2011 în Florile mele, In gradina

 

Etichete: , , , , , ,

11 responses to “Albastrele – Centaurea cyanus

  1. irenadaiana

    29 Iulie 2011 at 13:12

    am si eu de vreo trei ani dar numai anul asta mi-au iesit si celelalte culori. in primul an am semanat si au iesit toate albastre , s-au insamantat singure dar au rasarit destul de putine in anul urmator si asta primavara am mai pus eu un plic si au iesit o gramada colorata. sper sa iasa si la anul tot asa de multe🙂 sunt mortale🙂

     
    • Constantin

      29 Iulie 2011 at 14:39

      Daiana, la mine este primul an cand am semanat albastrele si au iesit toate culorile astea. Sunt harnice si foarte colorate, dar am facut greseala si le-am semanat in rand ca sa le pot distinge, ca nici nu stiam cum o sa arate. De asta sunt mai razlete si nu pot fotografia mai multe. Dar la anul stiu ce am de facut, o sa le seman in grup, arata mult mai bine astfel. De altfel, chestia asta cu „la gramada” o practic cu aproape toate florile mele, inclusiv cu bulbii, nu-mi plac florile semanate sau plantate in rand, prefer sa le vad in gradina ca un buchet. Inca inventez fel de fel de combinatii.🙂

       
      • irenadaiana

        30 Iulie 2011 at 1:22

        pai aici cam semanam , nici mie nu-mi plac florile aliniate. eu din pacate le-am pus prea langa un gard si acum au fost nitel acoperite de nalba si de mararite care au crescut mai inalte decat gardul cu pricina.🙂 bineinteles ca asta primavara facusem un tabel cu ce seminte am , ce plante sunt (anuale sau perene) cu perioada de inflorire , inaltime , preferinte , ma rog tot tacamul dar NORMAL ca nu l-am respectat . Ce stii despre lupin? am vazut la Balaurica anul trecut , anul asta am pus si eu dar se pare ca nu infloreste din primul an. La fel astept de la tine un articol despre echinacea care in sfarsit dupa ce-am confundat-o vreo trei ani cu aalte fel de fel de flori sau balarii (noroc ca n-am smuls-o) anul asta a inflorit si e exact ca pe plic , adica o frumusete.🙂

         
        • Constantin

          30 Iulie 2011 at 23:40

          Sigur ca stiu despre ce vorbesti! Pai toata iarna ce crezi ca fac?🙂 Numai ca in primavara vremea e asa cum e. timpul parca trece prea repede la cate sunt de facut si sa vezi atunci cum in cateva ore le seman pe toate. Doar alea din rasad mai au sanse sa ajunga acolo unde mi-am dorit. Lupin am semanat si eu acum doi ani, a crescut de vreo zece cm si cand au dat caldurile a disparut. Abia in al doilea an infloreste dar eu il aveam intr-o jardiniera, toamna am gasit ceva radacini in pamant dar am uitat ca acolo a fost si lupin si le-am aruncat, crezusem ca lupinul murise. Despre echinacea nu stiu mare lucru, stiu ca e perena dar nu am avut niciodata. Cand o sa am si asa ceva in gradina, o sa scriu. Oricum, fiind perena, se seamana primavara si infloreste in al doilea an. Apoi tot divizi tufele.

           
  2. irenadaiana

    1 August 2011 at 1:13

    e spectaculoasa . desi par foarte delicate – ai putea crede ca e la fel ca Rudbeckia , petalele sunt destul de ferme ca sa nu mai zic de mijlocul florii care e de-a dreptul tepos. e o planta medicinala , sotul meu ia niste pastile cu echinacea pentru imunitate. o sa ma documentez sa vad si planta in stare normala cum poate fi folosita. in primul an tufa ramane mica ( creste doar pana la 30 cm nu mai mult ) si e mai mult roscata decat verde. uitasem ce-am pus acolo si am tot confundat-o cu fel de fel de balarii dar noroc ca n-am scos-o desi am fost tentata de cateva ori. ma oprea totusi faptul ca arata prea bine chiar tufa simpla fara flori. la fel am patit si cu clopoteii si-ai vazut ce minune a iesit. le-am facut la toate poze in diverse stadii de evolutie ca sa nu le mai incurc alta data.🙂

     
    • Constantin

      3 August 2011 at 20:06

      Daaa, parca te si vad la primavara cu fotografiile in mana, mergand prin gradina la identificat de plante.🙂 O sa le recunossti tu si fara fotografii, inca de cand vor rasari.

       
      • irenadaiana

        4 August 2011 at 11:33

        ei , parca mai stii cu batranetile astea , poate ma lasa memoria🙂

         
        • Constantin

          4 August 2011 at 14:38

          Iar te-alinti!🙂 Totusi, pastreaza fotografiile!🙂

           
  3. Marian Sabo

    28 Martie 2012 at 11:31

    Am niste intrebare:”Cum se seamana albastrelele? Sunt necesare lucrari speciale, gen arat? Cu ce alte plante se impaca bine, albastrelele? Pentru 1000 m.p. ce cantitate de seminte imi trebuiesc si ce cantitate de floare se poate recolta?”
    Multumesc!

     
  4. mara

    26 Iunie 2013 at 21:55

    Am tot citit ca albastrelele se gasesc in zone cultivate cu cereale. As vrea sa culeg un buchet mare de albastrele, dar nu stiu unde pot merge sa gasesc sigur florile. Nu am masina🙂 Stie cineva? Multumesc

     

Lasă un răspuns

 
