RSS

Hibiscus syriacus – Zamosita de Siria

26 Iul

Zamosita de Siria pe romaneste, Rose of Sharon in engleza sau Hibiscus syriacus dupa denumirea latina, este un arbust ornamental, face parte din familia Malvaceae si este originar din Asia. Este floarea nationala a Coreii de Sud, pentru coreeni florile acestui arbust simbolizand eternitatea.

Este un arbust decorativ prin florile sale mari si divers colorate in alb, roz, lila sau rosu, cu centrul de culoare mai intunecata. Acest trandafir de gradina este utilizat cu precadere la amenajarea de garduri vii dar si ca tufa solitara, in gradini sau parcuri. Ca exemplar solitar, un efect deosebit se obtine daca in aceeasi groapa se planteaza lastari de arbust cu flori de culori diferite. Doar faptul ca isi pierde frunzisul pe timpul iernii nu il claseaza pe primul loc intr-un top al tufelor folosite ca garduri vii, asta in  cazul in care oamenii isi doresc ca gardul viu sa le asigure si intimitate in curtea lor, pe tot parcursul anului. Oricum ar fi, punctul forte al arbustului este reprezentat de florile sale si de inflorirea de lunga durata. Un alt aspect apreciat la acest arbust este faptul ca infloreste in mijlocul verii, intr-o perioada a anului in care ceilalti arbusti si-au pierdut florile de mult. Si mai este de remarcat faptul ca arbustul rezista fara probleme verilor calduroase dar si iernilor foarte geroase, fara a avea nevoie de protectie. Totusi, in primii ani de viata nu ar fi rau sa protejati tinerele plante impotriva gerului.

In mediul sau natural arbustul depaseste usor inaltimea de 2 metri, ajungand chiar la 4 metri inaltime, insa, in gradini, de regula, este tuns. Tunderea nu este o operatiune obligatorie ci doar daca vreti sa dati o forma tufei sau sa-i mentineti o anumita inaltime. Cel mai bine ar fi sa efectuati aceasta operatie la sfarsitul iernii – inceputul primaverii, inainte ca mugurii sa-si inceapa dezvoltarea. Tunderea de primavara va determina cresterea numarului de lastari tineri, ceea ce in vara se va traduce prin si mai multe flori care cresc pe acesti lastari tineri. Nu tundeti arbustul mai jos de 60 de centimetri si ideal ar fi sa nu scurtati lastarii la aceeasi inaltime ci la inaltimi diferite, obtinand astfel o tufa incarcata de flori pe mai multe niveluri. Nu va speriati daca primavara frunzele nu apar in acelasi timp cu a altor arbori si arbusti, pentru Hibiscus syriacus acest lucru este normal. Arbustul se dezvolta bine in orice loc insorit, dar si mai bine acolo unde beneficiaza de un sol fertil si umed, asta cu toate ca tolereaza si perioade de seceta. Va inflori abundent doar in locuri insorite sau foarte putin umbrite, avand nevoie de soare cel putin jumatate de zi pentru a inflori.

Daca vreti sa plantati un gard viu din acest arbust, probabil o sa fiti tentati sa plantati lastarii destul de apropiati. Trebuie sa tineti cont insa de faptul ca acest arbust dezvolta mai multe tulpini si in timp tufa se dezvolta destul de mult si pe orizontala. De aceea, distanta recomandata la plantarea gardului viu este de aproximativ 1 – 1,2 metri intre lastari.

Hibiscus syriacus se inmulteste prin seminte, culese toamna si semanate primavara, sau prin butasi.

UPDATE: Hibiscus syriacus se autoînsămânţează! Confirmare de la Irena Daiana; cititi in comentarii.

 
21 comentarii

Scris de pe 26 Iulie 2011 în In gradina

 

Etichete: , , , , ,

21 de răspunsuri la „Hibiscus syriacus – Zamosita de Siria

  1. irenadaiana

    29 Iulie 2011 at 13:21

    se si autoinsamanteaza. 🙂 ah ce-mi place mie chestia asta cu autoinsamantarea 🙂 ma scuteste de fooooarte multa munca.

     
    • Constantin

      29 Iulie 2011 at 14:50

      Nu stiu daca se autoinsamanteaza la noi, dar in zonele de origine, da. In schimb cred ca se pot lua lastari de langa tufa, am vazut ca apar mereu altii si altii, probabil ca se pot scoate drajoni cu o cazma. N-am incercat dar cred ca e posibil, si daca e asa e mult mai simplu si mai rapid decat din seminte.

       
  2. irenadaiana

    29 Iulie 2011 at 19:32

    ba chiar se autoinsamanteaza. eu le-am scos de la Pusi (matusa mea) din gradina si nu erau lastari plecati de jos ci iesiti singuri din samanta ( ca-ti dai seama dupa cum e radacina). Am adus o mana de puiuti (subtirei si mici de vreo 10 , 15 cm) pe care i-am pus intr-un singur loc si in anul urmator mi-au rasarit si pe partea opusa ( la 10 m distanta).

     
    • Constantin

      29 Iulie 2011 at 19:55

      Eeei, daca avem si confirmare, bagam imediat un update! 🙂 Multumesc, Daiana, pentru informatie!

       
  3. maryanne

    1 August 2011 at 21:19

    da, se autoinsamanteaza. Am o gramada iesiti din seminte , am mai taiat din ei dar tot sunt peste tot. Eu i-am format copacei. Doi din copacei sunt din doua culori, f frumos arata acum , la timpul asta.

     
    • Emanuela Ana

      1 August 2014 at 17:03

      VREAU SI EU. IMI PLAC LA NEBUNIE DAR NU STIU CUM SA FAC ROST.

       
      • Constantin

        20 August 2014 at 11:01

        Gasesti la LIDL. Am vazut ca au alb, roz si mov.

         
  4. maryanne

    1 August 2011 at 21:21

    Am semanat anul trecut seminte de hibiscus batut. Frumosi tare , am vazut plantele mama. Au peste 1 m dar inca nu au inflorit. Anul viitor sigur o vor face, pt ca vor avea 3 ani.

     
    • Constantin

      3 August 2011 at 20:10

      Unde ai gasit semintele astea? Mama aia de hibi batut nu mai face seminte? 🙂

       
      • maryanne

        5 August 2011 at 13:26

        Hibi batut am de la o prietena. Plantele care acum sunt anul doi inca nu au inflorit. Se dezvolta f f frumos. Daca anul asta nu vor inflori, anul viitor o vor face cu siguranta. Mai asteapta 1 an , si iti dau eu ca am semanat o padure, deja ma gandesc unde sa le pun. Voi avea disponibile destule. Toamna viitoare o sa-ti dau , dupa ce infloresc ca sa stiu ce si cum. OK? daca avem norocul si infloresc anul asta, iti voi da toamna aceasta.

         
        • Constantin

          9 August 2011 at 0:35

          Multumesc, Maryanne! Astept, ca oricum nu am de unde sa fac rost din alta parte! Dar parca tot mai bine ar fi daca ar inflori anul acesta. 🙂

           
  5. eugenia

    22 Septembrie 2011 at 23:29

    salve, multumesc pentru sugestii, de maine ma duc la „furat” semintze, aici in orasel la mine sint f. multi copacei, chiar si pe strada, asa ii aduc in Ro si ii pun acolo, papapa

     
    • Constantin

      27 Septembrie 2011 at 20:10

      Eugenia, daca-s soiuri deosebite, chiar merita. Vezi poate ochesti din cei cu flori batute. 🙂

       
      • eugenia

        27 Septembrie 2011 at 22:07

        ciao.

        Am luat seminte de alea mov, de la un vecin,(din strada) are un tufis, acum mai vreau albe
        am vazut copacelul pe linga gara la 5 min. de mine, cind ma duceam sa.mi duc feciorul la tren ca face naveta pt facultate…..
        Alea batute nu prea imi plac mult, le-am vazut si pe alea, poate de aproape imi face sa.mi schimb parerea….
        Vreau sa le aduc in Ro , sa le pun la casa mea de acolo, ca este o planta fara pretentii, tine
        la toate felurile de conditii climatice.
        o seara placuta, e.

         
        • Emanuela Ana

          1 August 2014 at 17:06

          In ce perioada gasesc seminte?

           
          • Constantin

            20 August 2014 at 11:02

            Toamna tarziu. Acum incep sa se formeze semintele dar nu sunt inca bune de semanat.

             
  6. Elena

    29 Iunie 2012 at 21:36

    Locuiesc in Constanta, într-un cartier f. aproape de mare. Pe faleză este multa verdeața, printre care si gard viu cu flori albe și mov, cum am văzut si in poza dumneavoastră. Ce m-a uimit zilele trecute a fost un salcâm de lângă gardul viu, care avea cel puțin 6 flori , albe si mov, crescute pe niște spini din salcâm. Am crezut inițial ca cineva a înfipt florile acolo dar când ne-am uitat mai bine am văzut ca asa crescuseră, pe crengile salcâmului. Mai mult, salcâmul este lângă un gard viu cu flori mov, dar erau si flori albe in salcâm. Gardul cu flori albe este mai departe. Sunt mai multi salcâmi in zona, dar numai la trei dintre ei am mai văzut cate o floare, doua, crescute. Daca aveti vreo explicatie, as fi curioasa sa o aflu.

     
    • Constantin

      26 Iulie 2012 at 13:25

      🙂 Elena, cineva a facut o gluma. Ceea ce spui tu ca ai vazut este imposibil sa se intample in mod natural. E ca in povestea aia cu plopul care face pere si rachita micsunele. Nu exista salcam care sa faca flori de hibiscus. In al doilea rand florile se dezvolta pe ramuri, nu pe spini. Si nu in ultimul rand, nici macar hibiscul nu face pe acelasi lastar flori de culori diferite. Stiu zona, de la Delfinariu si pana la Pescarie am vazut si eu o gramada de tufe de hibiscus.

       
      • Elena

        26 Iulie 2012 at 15:16

        Asa am crezut și noi la început, dar chiar acum este un alt salcâm, alături de primul, care a inflorit la fel. Am tras de florile de pe spini ca să verificăm și ne-am convins că nu sunt puse de cineva. În plus, crengile pe are apar florile au frunze mult mai puține decât restul copacului. Dacă e cineva din Constanța, să vină pe faleza din dreptul primelor blocuri turn, acolo unde se lucrează la șoseaua de coastă. O să le fac o poză cu prima ocazie.

         
        • Constantin

          26 Iulie 2012 at 16:46

          Astept cu nerabdare cateva fotografii. As vrea sa vad si eu minunea asta, desi, repet, nu cred ca este posibil asa ceva. Daca reusesti sa faci fotografii, fa si florilor dar si copacului in ansamblu. Poate nu e salcam, chiar nu stiu ce sa mai cred.

           
  7. Elena

    25 August 2014 at 20:11

    Am cumparat de la Lidl trei butasi cu flori de diferite culori (alb, roz si violet). Mi-ar placea sa fac un copac tricolor, dar nu stiu cand si cum sa tund butasii. Iti multumesc daca-mi poti da un sfat!

     

Lasă un răspuns

 
