RSS

Condurasi, caltunasi – Tropaeolum majus

11 Iul

Condurasii sau condurii doamnei sunt plante originare din Peru, de unde au fost aduse in Spania in secolul XVI, raspandindu-se apoi in toata Europa. In ultimul timp este mai putin cultivat in gradini desi este o planta rezistenta, nepretentioasa si pe langa valoarea ornamentala are si reale calitati pentru care este folosit in medicina naturista (contine vitamina C si antibiotice naturale) dar si in bucatariile altor popoare. In scop culinar se folosesc frunzele, tulpinile, florile si bobocii mai ales in salate, pentru gustul lor usor picant, ce se aseamana putin cu gustul cresonului de gradina. Dealtfel, una din multele denumiri ale acestei plante, pe langa Nasturium sau Capucine este si cea de creson indian. Semintele conservate se folosesc in loc de capere. 

In conditiile de clima de la noi din tara, condurasul este cultivat ca planta anuala. Se inmulteste prin seminte semanate in aprilie direct in gradina, in pamant obisnuit, intr-un loc insorit sau la semiumbra. Un sol bogat va determina cresterea puternica a frunzisului in detrimentul infloririi. Inainte de semanare, tineti semintele pentru cateva ore in apa, pentru inmuierea tegumentului. Pentru a avea plante cu inflorire mai timpurie, puteti semana in interior prin februarie-martie, iar atunci cand vremea o permite plantati rasadurile in gradina. Se spune despre conduras ca nu suporta transplantarea. Nu stiu unde se intampla asta, eu de ani de zile fac rasaduri de condurasi, pe care le mut apoi in gradina si niciodata nu am avut probleme. E drept ca ii mut cu tot cu pamantul din pahare. Necesita udare mai ales in perioadele de seceta dar si pentru o inflorire abundenta.. Pentru a prelungi perioada de inflorire, Indepartati florile trecute. Condurasul este rezistent la frig pentru perioade scurte de timp. 

Condurasul este decorativ atat prin frunze cat si prin florile de diverse culori. Ati observat vreodata cat de deosebita este frunza condurasului? Este una dintre putinele plante la care petiolul pleaca din centrul limbului si nu dintr-o laterala. Este folosit la acoperirea zidurilor joase de piatra sau pentru a umple golurile dintre diferite specii de bulboase sau plante perene din gradina, in cosuri suspendate si in jardiniere.

 
12 comentarii

Scris de pe 11 Iulie 2011 în In gradina

 

Etichete: , , , , ,

12 răspunsuri la „Condurasi, caltunasi – Tropaeolum majus

  1. Gabriela

    12 Iulie 2011 at 16:31

    ce-mi plac mie condurasii. Si eu am in gradina. Sunt atat de veseli!

     
    • Constantin

      12 Iulie 2011 at 18:17

      Astia din fotografii nu-s ai mei, dar am si eu. Stii ce-mi place cel mai mult la condurasi? Mirosul lor inconfundabil! 🙂

       
  2. Dani

    12 Iulie 2011 at 18:19

    Mie imi place frunza – ca o umbrela chinezeasca si atit de frageda …

     
    • Constantin

      12 Iulie 2011 at 18:58

      Da, spuneam mai sus ca este printre putinele plante, daca nu cumva e singura, care are frunza de acest fel.

       
  3. issa

    12 Iulie 2011 at 22:46

    Imi place f. mult aceasta floare! 🙂 Am avut si eu anul trecut dar anul acesta nu a mai rasarit . Am cautat seminte prin aprilie dar nu am gasit, saptamana trecuta am gasit pliculetul de anul trecut cu 6 seminte si le-am plantat, au rasarit 3 frunzulite 🙂 Crezi ca mai au sanse sa infloreasca ?

     
    • Constantin

      13 Iulie 2011 at 18:37

      Issa, in gradinile noastre condurasul este planta anuala si nu se autoinsamanteaza., asa ca trebuie semanat in fiecare primavara. Condurasii tai au toate sansele sa infloreasca, frig care sa-i omoare nu o sa fie nici la sfarsit de octombrie, deci au timp sa creasca si sa infloreasca.

       
  4. simf

    13 Iulie 2011 at 7:58

    si eu ii iubesc, sunt veseli, n-au pretentii si infloresc cuminti spre bucuria ochilor nostri. e prima data cand am pus caltunasi, dar stiu ca de-acum incolo nu-mi vor lipsi dintre flori.

     
    • Constantin

      13 Iulie 2011 at 18:41

      Stiu, Simona, ti i-am admirat cateva zile la rand! Intram pe blogul tau si ma duceam direct la fotografiile cu ei! 🙂 Ai inceput sa aduni seminte?

       
  5. Irina

    10 Februarie 2013 at 8:55

    si mie imi sunt tare dragi, aproape in fiecare an am pus cativa pe balcon

     
    • Constantin

      10 Februarie 2013 at 19:36

      Pai cum sa nu-ti placa? Infloresc mereu si chiar si frunzele sunt deosebite. Chiar saptamana trecuta am cumparat un plic cu flori rosii.

       
  6. tzaghiba

    20 August 2013 at 23:55

    de unde pot face si eu rost de seminte??

     
    • Constantin

      20 Septembrie 2013 at 9:59

      De la cineva care are condurasi in gradina sau de la raioanele de gradinarit din supermarket. Poti incerca si la magazinele de seminte care se gasesc de obicei pe langa piete. Soiuri deosebite poti comanda pe internet.

       

Lasă un răspuns

 
