RSS

Crini asiatici, hibrizi

07 Iul

Anul trecut, pe la inceputul lunii martie, am cumparat o punguta cu trei bulbi de crini asiatici. Galbeni, asa erau pe eticheta si chiar nu mai stiu daca aveau si un nume. I-am plantat repede pentru ca tulpinita avea deja cativa centimetri si nu stiam cat mai pot fi pastrati. Doi dintre ei s-au dezvoltat mai greu, au avut si boboci dar i-au pierdut, insa al treilea a inflorit frumos – vreo sase flori galbene. Se pare ca le-am ales un loc bun, desi nu prea stiam mare lucru despre cerintele acestor crini.

Aici trebuie sa fac o remarca si anume ca exista pe internet foarte multe informatii eronate despre crini. Cred ca nu exista floare care sa fi iscat mai multe confuzii decat crinul. Se incurca denumirile, fotografiile unui soi sunt atasate altor soiuri, asa ca daca vreti sa va informati corect trebuie sa cautati cu multa atentie.

Anul acesta mare mi-a fost mirarea cand am vazut ca primul crin inflorit avea florile albe. Cand al doilea si-a deschis florile rubinii, deja eram in ceata. In sfarsit al treilea era cel pe care il stiam de anul trecut. Si atunci am inteles ca nu era nimic paranormal, pur si simplu in punga cumparata de mine au fost trei bulbi de culori diferite. Si atunci a fost pentru prima data cand m-am bucurat ca furnizorii mai si gresesc, voit sau nu, uneori.

Acesti crini ii veti gasi sub denumirea corecta de Lilium asiatic (nu candidum, nu orientali, nu regali) si nu sunt deloc pretentiosi. Se planteaza toamna sau primavara devreme intr-un sol drenat, in loc luminos. Bulbul se planteaza la o adancime de 10-15 cm. Nu necesita udare decat daca este seceta. Daca tulpina este prea inalta nu ar fi rau sa o sustineti cu un tutore. Desi este destul de viguroasa, datorita greutatii florilor si mai ales pe timpul furtunilor de vara, tulpina poate fi rupta. Nu taiati tulpinile dupa trecerea florilor, frunzele de pe tulpina vor hrani in continuare bulbul. In schimb indepartati semintele pentru ca planta isi va consuma inutil energia pentru dezvoltarea lor. Bulbul crinului asiatic rezista in gradina peste iarna. Pentru mai multa siguranta puteti sa acoperiti bulbii cu ceva materiale vegetale. Pentru a inmulti crinii asiatici, in septembrie-octombrie dezgropati bulbul, separati bulbii mici crescuti in jurul lui si ingropati-i imediat inapoi. 

  

 
12 comentarii

Scris de pe 7 Iulie 2011 în In gradina

 

Etichete: , ,

12 răspunsuri la „Crini asiatici, hibrizi

  1. victoriacus

    7 Iulie 2011 at 21:39

    Sunt superbi.Am luat si eu anul asta cativa si chiar ma gandeam sa caut mai multe informatii despre ei.Noroc cu tine,ca acum nu mai trebuie sa caut 🙂 Multumesc
    Ma bucur cel mai mult ca pot sa ii las in pamant iarna

     
    • Constantin

      7 Iulie 2011 at 22:09

      Victoria, singurul lucru de care m-am temut asta a fost, ca nu stiam daca or sa reziste peste iarna, mai ales ca pe la mine cand e ger, e ger nu gluma. Dar au rezistat cu brio, fara cine stie ce protectie, doar niste frunze adunate de prin jur. Nu le faci nimic anul asta, doar spre toamna, cand se ingalbenesc frunzele, tai tulpinile dar nu de tot, lasi acolo o bucatica drept semn.

       
      • victoriacus

        7 Iulie 2011 at 22:30

        Ce ma bucur ca rezista la ger.Asa o sa fa.Multumesc mult.+

         
  2. Dani

    7 Iulie 2011 at 21:52

    Splendizi !!! Zici, ca trebuie, sa ii scot din pamint si sa separ bulbisorii ? Nu i-am deranjat de trei ani, trebuie, sa programez operatia – ii am intr-o jardiniera mare, o sa-i mut in gradina la toamna . Foarte multumesc, de sfat !

     
    • Constantin

      7 Iulie 2011 at 22:16

      Dani, daca ai loc, muta-i in gradina. Bine ai facut ca nu i-ai deranjat, abia dupa vreo doi-trei ani „isi umfla muschii” si se arata in adevarata lor frumusete. Dar acum, daca au puisori in jur, o sa trebuiasca sa-i raresti. La toamna ii scoti din jardiniere, separi bulbisorii si-i replantezi imediat. Nu-i pastrezi deloc, nu-i usuci, nu-i cureti. Ii separi si-i muti, atat, pentru ca crinii asiatici nu intra niciodata in repaus, vegeteaza continuu. Cei mici nu stiu daca vor inflori la anul dar sigur se vor dezvolta si vor inflori in viitor.

       
  3. maryanne

    9 Iulie 2011 at 17:52

    anul asta am cumparat si eu pentru prima data crini, sunt incantata de ei. Cu siguranta primavara viitoare voi cumpara si alte culori. Multumim de sfaturi, chiar aveam nevoie de ele, si nu aveam timp sa caut.

     
    • Constantin

      9 Iulie 2011 at 21:27

      Cu placere, Maryanne! Da, sunt primii si pe lista mea, abia astept sa apara bulbii in magazine. Si la toamna am ceva de rarit, cel grena are vreo 8 puisori carora vreau sa le gasesc un alt loc. Am cautat astazi plicul lor, stiam ca il am pe undeva si pe el scria: 3 Lilium candidum, ceea ce evident este gresit, Lilium candidum fiind crinul alb si parfumat pe care il stim cu totii.

       
  4. iuliana

    26 Martie 2014 at 14:02

    Buna!as vrea sa stiu,care este perioada de la plantarea bulbului de crin asiatic pana la inflorire daca il plantez in gradina?dar in solar?multumesc!

     
    • Constantin

      27 Martie 2014 at 20:47

      Ai mei, in gradina, infloresc spre sfarsitul lunii iunie, dupa crinii albi. Despre solar nu stiu ce sa-ti zic.

       

Lasă un răspuns

 
