RSS

Dulceata de nuci verzi

22 Iun

 

Reteta aceasta de dulceata de nuci verzi trebuia sa fie postata ieri, dar eram asa de obosit incat nu am mai avut putere sa editez postarea care iata, astazi, isi face intrarea triumfala in spatiul virtual. Despre dulceata asta trebuie sa va spun, mai ales celor care nu ati facut-o niciodata, ca reprezinta, dupa parerea mea, piatra de incercare in lumea dulceturilor. Dulceata care, de la inceput si pana la sfarsit, iti pune la grea incercare rabdarea si puterea de a-ti inghiti vorbele de duh pline de nume de sfinti sau de expresii de genul: „Of, viata mea!” Cu toate acestea, merita incercata macar o data in viata.

Iata ingredientele pentru o portie de dulceata: 100 de nuci verzi, curatate de coaja, 1 kg de zahar, 350 ml apa, zeama de la o lamaie mica (puteti pune si coaja de lamaie taiata bucatele, in dulceata de nuci are gust bun), 2 plicuri de zahar vanilat. Daca este pe placul vostru, puteti aroma dulceata cu scortisoara sau cuisoare.

Cu ce incepem? Pai in primul rand procuram materia prima, ma refer aici la nuci, ca 1 kg de zahar si o lamaie le gasim si in casa. Asadar, ori le culegeti din nucul din gradina, ori de prin padure sau mai stiu eu ce locuri. Mai puteti sa le cumparati din piete, in aceasta perioada se gasesc de vanzare cu 3 – 5 lei suta de nuci. Oricum ati proceda, inainte de a va apuca de cules este bine sa verificati daca nucile mai sunt bune, caci daca sunt prea mari, coaja aia alba s-ar putea sa fie tare. Asa ca primul lucru pe care il veti face este de a curata si taia o nuca. Daca totul e in regula va puteti apuca de cules. Nu va aruncati la prea multe pentru ca, asa cum spuneam, dulceata este foarte migaloasa. Dar, poate voi aveti ajutoare! Ca sa curatati ca la carte 100 de nuci o sa aveti nevoie de 1 ora si jumatate, doua ore, fara pauza de tigara.

Iata cum se face! Inainte de a incepe trageti pe maini 3 perechi de manusi chirurgicale. Pe verificate va spun ca prin doua manusi trece culoarea. Si prin cele groase, de menaj, trece. Pentru mai multa siguranta, curatati nucile sub jet usor de apa. Altfel, vreo doua luni o sa va simtiti datori sa exclamati, de cateva ori pe zi si aratandu-va mainile, raspunzand astfel privirilor vanzatoarelor din magazin, la banca sau la piata : „- E de la nuci!” Daca ati avut nesansa sa va patati, trebuie sa stiti ca nu se ia cu nimic (tot pe verificate), asa ca nu va mai chinuiti mainile cu acizi, detergenti, clor, diluant sau alte chestii de astea, pentru ca e inutil. Odata cu exfolierea celulelor dermice o sa dispara si culoarea. Intre timp, singura modalitate de a face sa dispara culoarea este sa va tineti mainile in buzunare. Daca sunteti purtatoare de fusta, e mai greu.

Mai departe, curatati coaja verde pana acolo unde dati de alb. Nu trebuie sa ramana nici un firisor de verde. Nici nu trebuie sa le curatati ca din topor, important e ce ramane din nuca, nu ce dati jos. Imediat puneti nucile curatate intr-un vas cu apa rece in care ati adaugat sare de lamaie, faimosul Helas sau zeama de lamaie. Dupa ce ati terminat de curatat nucile, le clatiti bine de cateva ori si le puneti mai departe in apa, pentru 24 de ore. Mare atentie, peste nuci trebuie sa puneti o farfurie care sa le tina sub apa, altfel o sa va treziti ca o parte din nuci sunt deja negre pe jumatatea care nu a stat in apa. In astea 24 de ore schimbati apa de vreo 3 ori si daca e prea cald nu ar fi rau sa tineti nucile la rece.

Tot ce o sa va spun mai departe se refera doar la o portie, adica 100 de nuci. A doua zi  puneti zaharul in vasul pentru dulceata, adaugati apa si dati la foc iute. Cam in 10 – 12 minute siropul este legat, nici nu va trebuie proba, o sa-l simtiti la lingura si o sa vedeti ca se acopera de multe, multe perle de spuma. Acum adaugati nucile clatite si scurse de apa. Adaugati si coaja de lamaie daca v-ati decis sa o folositi. De la inceput si pana la sfarsit procesul de preparare ar trebui sa dureze cam 55 de minute. Deci de cand ati pus nucile mai dureaza cam 40 – 45 de minute. Pe la jumatatea acestui timp adaugati zeama de lamaie si aproape de final puneti si aromele. Nu lasati siropul sa scada prea mult, cand se raceste o sa fie prea vascos. Asa ca, am mai spus-o odata, cateva minute in plus la final pot face diferenta intre o dulceata siropoasa si o una prea inchegata. Nu asteptati sa se inchida foarte mult la culoare, dati vasul deoparte de pe foc cand inca mai puteti invarti usor in dulceata, in cateva minute, cat se raceste, o sa vedeti ca siropul e numai bun. O sa aveti nevoie si de ceva noroc. Daca prima portie ati „scapat-o” cam prea scazuta, pe urmatoarea puteti sa o tineti mai putin si le amestecati. Inca ceva: nu e nevoie sa spumuiti dulceata de nuci, chiar daca in momentul fierberii are spuma, pe masura ce dulceata se raceste, toata spuma dispare. Asta-i reteta, va mai pun si vreo doua fotografii si gata!                                                              SA AVETI SPOR!

 

 

 

 

 

 
14 comentarii

Scris de pe 22 Iunie 2011 în Retetele mele

 

Etichete: ,

14 responses to “Dulceata de nuci verzi

  1. Alexandra

    22 Iunie 2011 at 22:35

    Am facut si eu acum un an, prima si ultima data in viata!

     
    • Constantin

      22 Iunie 2011 at 23:00

      Alexandra, cred ca-i a treia oara oara cand fac. Si desigur, de fiecare data imi promit ca nu ma mai apuc de asa ceva, cate zile-oi mai avea. Dar, cred ca nu prea am tinere de minte.🙂

       
  2. simf

    23 Iunie 2011 at 8:13

    eu deocamdata n-am curaj sa incerc. dar ma inclin in fata rabdarii tale.

     
    • Constantin

      24 Iunie 2011 at 18:49

      Simona, nu-i nici o problema, pana la anul ai timp sa-ti faci curaj.🙂 Caci, de-acum e cam tarziu, cred, doar pe la deal sau mai spre munte sa mai fie nucile inca bune de dulceata. Multumesc!

       
  3. adelina

    10 Iunie 2012 at 19:54

    Constantine, asta e reteta dupa care fac si eu dulceata,tare ne mai place!si culmea, in fiecare an zic:gata ma protejez cu manusi, si tot fara ele curat, caci asa sunt eu, pana nu simt pe pielea mea, parca nu merge..

     
    • Constantin

      17 Iunie 2012 at 23:39

      Ba eu nu mai risc. Ca era jumatatea verii si eu tot cu mainile colorate eram. Asa ca acum trag manausi pana nu mai pot indoi degetele. Dar anul asta am scapat, nu mai fac pentru ca inca mai am de anul trecut.

       
  4. ANA

    22 Iunie 2012 at 7:43

    azi este o zi mare .am citit ce ati patimit voi si vreau sa incerc si eu

     
    • Constantin

      25 Iulie 2012 at 21:19

      Daca mai treci pe aici, sa ne spui cum a fost procesul de productie. Ca dulceata stim cum e.🙂

       
  5. Ana

    1 August 2012 at 18:27

    te rog eu din suflet, schimba ori culoarea fontului ori backgroundul ca e ingrozitor de greu de citit. in rest, numai de bine😀

     
  6. Ana

    1 August 2012 at 18:27

    anulez ce am spus. se pare ca era de la mine, ca dupa refresh n-a mai aparut bleu pe roz😀. scuzeeeeee.

     
    • Constantin

      10 August 2012 at 14:41

      Daca era bleu pe roz inca era bine.🙂 Dar nu era de la mine. Te inteleg, uite nici eu nu pot citi, sau citesc foarte greu, bloguri sau site-uri scrise alb pe negru. Exista insa si unele elemente care tin de tema blogului, asa cum este bara mea din dreapta, unde nu poti inteveni la culorile folosite.

       
  7. TOMESCU ELENA

    5 Iunie 2013 at 14:24

    am incercat reteta, am facut o miune de dulceata!!!!!!!!! multumesc si spor si altora!

     
  8. dora

    16 Iunie 2014 at 17:09

    Cu mare placere va citesc desi au trecut ceva timp de la postarile voastre.Acum incerc si eu marea cu degetul.Imi pare rau ca nimeni nu-mi spune daca se poate folosi fructoza in loc de zahar.Nu voi primi raspuns in timp optim,asa ca ma incumet sa folosesc zahar si putina miere.

    Multumiri pentru reteta!

     
    • Constantin

      16 Iunie 2014 at 22:40

      Dora, la cata munca e cu nucile astea nu-ti recomand sa faci experimente. Fa reteta asa cum e, iar daca vrei sa incerci cu fructoza poti sa o faci cu alte fructe. La nuci e nevoie de zahar pentru ca ele nu contin zahar deloc.
      Eu nu am folosit niciodata fructoza la dulceturi insa stiu ca poate fi inlocuita cu fructoza, dar cu adaos de pectina si gelatina. Termenul de valabilitate se reduce semnificativ si nici nu vad de ce m-as chinui, atata timp cat fructoza nu e nici mai buna pentru organism iar numarul de calorii este acelasi ca si in cazul zaharozei (zahar).
      O alternativa mai sanatoasa ar fi gemurile unde poti folosi o cantitate mult mai mica de zahar, sau magiunul – caz in care nu folosesti zahar deloc. Se poate inlocui zaharul cu suc de mere sau cu alte produse ce au aparut mai nou si pe piata noastra: sirop de artar, sirop (nectar) de agave, extract de stevia, dar trebuie sa stii ca nici aceste produse nu sunt nici 100% naturale, nici inofensive si nici nu pot fi consumate fara restrictii.
      Si mai este un aspect: termenul de dulceata se refera strict la produsul negelificat, obtinut prin prelucrare termica, din fructe (mai rar legume sau flori) si zahar, cu sau fara adaos de acid citric si pectina. Asa ca orice alt produs ar fi numit impropriu dulceata, pentru ca nu e dulceata.
      Sper ca raspunsul a fost in timp optim, desi nu am putut sa te ajut cu mare lucru.

       

Lasă un răspuns

 
