RSS

Hesperis matronalis – nemtisori, liliac de gradina, liliac nemtesc

17 Iun

Sfarsitul lunii mai, inceputul lunii iunie este perioada cand infloreste aceasta planta. Si o sa stea inflorita multa vreme, pana spre sfarsitul verii. O stiu de cand eram copil, mi-am petrecut verile copilariei in parfumul ei discret si poate de asta imi si este draga. Aici trebuie sa precizez ca seara mirosul ei este mai pronuntat si ca tot atunci o bagam si eu in seama, perspectiva petrecerii noptii pe coclauri nefiind foarte atragatoare pentru mine, motiv pentru care, mai de voie, mai de nevoie, ma culegeam de pe drumuri si ajungeam acasa. Si cum intram in curte, asta era mirosul ce ma intampina, laolalta cu mirosul reginei-noptii. De cand le stiu, acestor florile le-am spus nemtisori, pentru ca asa li se spune in zona mea. Acum, in ultimii ani am aflat ca nemtisori li se spune si plantelor din genul Delphinium. Insa pentru mine, nemtisorii raman acestia, primii pe care i-am cunoscut. Ii avea si bunica in gradina, i-a adus si tata in gradinita noastra si mai sunt si acum. Florile, caci pe tata l-am pierdut de mult si apoi a plecat si bunica.

Sarim peste asta, caci incepusem sa va spun despre nemtisori a caror denumire stiintifica este Hesperis matronalis, iar popular, in functie de zona, li se mai spune: liliac frantuzesc, liliac de gradina sau liliac nemtesc (de aici sa li se traga oare numele de nemtisori?). Lista denumirilor populare este mai lunga si am sa o amintesc aici desi, mie, aceste denumiri nu-mi spun nimic sau imi amintesc de alte flori: floarea nopţii, liliac franţozesc, micşunea, mirodea, mirodenie, mirodie, nopticoasă, pupăză, vioale de noapte, vioarea de noapte, vioară de noapte sau şibiog.

Planta este inrudita cu mustarul si rapita, face parte asadar din familia Brassicaceae si este originara din Europa si Asia occidentala si centrala. Este o planta bienala desi am impresia ca unele tufe sunt perene, pentru ca le vad mereu in acelasi loc. Cert este faptul ca plantele nou rasarite, in primul an, dezvolta doar o rozeta de frunze alungite, pufoase de o culoare verde inchis si abia in al doilea an cresc tulpinile ramificate, de pana la 1 metru inaltime, care se vor umple de flori parfumate. Ca tot vorbeam de rude, Hesperis este inrudita cu Lunaria annua, cu care se si confunda foarte usor. Florile sunt asemanatoare, plantele au cam aceeasi inaltime, dar cam atat. Lunaria infloreste mai devreme, florile nu au miros, frunzele acesteia au forma de inima si nu lunguiete ca la nemtisori, iar fructele lunariei, cunoscutii banuti, nu seamana deloc cu micile pastai cilindrice ale nemtisorului. 

Asa cum vedeti si in fotografii, florile sunt violet, au 4 petale si sunt grupate in raceme, atat in varful tulpinii principale dar si pe lastari laterali, crescuti de la baza frunzelor superioare. In momentul de maxima inflorire, tufa o sa semene cu un copacel in miniatura. Practic planta nu are nevoie de ingrijire si se multumeste cu ce-i da natura. Prefera totusi terenurile drenate cu o pozitionare in plin soare sau semiumbra. Florile pot fi folosite ca flori taiate, singure sau in aranjamente, in compania florilor de camp.

Desi se spune ca este o planta invaziva eu pot sa va spun ca de atatia ani de cand o stiu, niciodata nu am avut mai mult de 10 -15 plante in gradina. Si asta nu pentru ca ar fi fost suprimate ci pentru ca doar atatea apareau.

Se inmulteste prin seminte pe care le semanati la sfarsitul lunii iunie, ingropandu-le la 0,5 cm in pamant. Plantutele aparute le veti planta la loc definitiv de la sfarsitul lunii august pana la mijlocul lunii septembrie.

 
Scrie un comentariu

Scris de pe 17 Iunie 2011 în In gradina

 

Etichete: , , , , , , ,

Lasă un răspuns

 
