RSS

Panselutele – flori anuale

14 Iun

Viola witrockiana - panselute

Cu ceva timp in urma scriam despre panselute si atunci, in comentarii, spuneam si eu, asa cum spun chiar si cursurile de floricultura, ca panseluta (Viola witrockiana) este planta bienala. Cu toate acestea, prin februarie, cand nu mai stiam ce sa fac ca sa scap de iarna, m-am apucat de facut rasaduri. Si pentru ca aveam si doua plicuri de seminte de panselute m-am hotarat sa le seman. Acoperite usor cu pamant, udate si cutia cu totul acoperita cu folie. Nu m-am mirat prea mult cand au rasarit pentru ca ma gandeam ca nu o sa vad eu flori de la ele. Cu toate acestea le-am ingrijit, le-am tot plimbat dupa lumina (daca va mai aduceti aminte, exact in perioada aceea nu prea a fost soare), le-am repicat in pahare si am asteptat.

Spun ca nu ma asteptam la flori pentru ca din tot ce am citit eu, nicaieri nu am gasit indicatia ca panselutele se pot semana primavara. Nu! Peste tot se spunea ca panselutele se seamana la sfarsitul verii, se planteaza la locul definitiv toamna, se protejeaza putin peste iarna si ca vor inflori in primavara urmatoare, panseluta fiind o planta bienala, adica ciclul ei vegetativ se desfasoara pe parcursul a doi ani si ca pentru a inflori are nevoie de o perioda de frig, asta fiind iarna. Bun, pana aici e corect dar incomplet. Acum, cu fotografiile drept marturie, eu pot sa spun ca panseluta este o planta anuala. Sau, cel putin, ca poate fi cultivata ca si planta anuala.

Asa cum spuneam, le-am semanat pe 8 februarie (am trecut data pe fotografii), le-am repicat, le-am plantat la locul definitiv si pe 20 mai am avut prima floare. Inca ma uitam zilnic la ele sa nu fie vreo gluma, cautand printre frunzele inca mici, sa vad daca mai apar boboci. Si au aparut, acum sunt pline de flori, nu arata ele ca cele din florarii caci nu au fost fertilizate (au avut in schimb pamant bun, cu mranita), dar arata bine. Le-a cam dat peste cap caldura din ultimul timp, nu stiu cum a fost la voi dar la Iasi a fost foarte cald, si nu a plouat mai deloc. Acum de cand s-a racorit arata mult mai bine. Din pacate nu am fotografii de azi, dar o sa le adaug mai tarziu. Astea-s grabitele, pe parcursul a 3 luni si jumatate, de la samanta la primul boboc. Deci se poate!

DSC07425 DSC07852 DSC07853 DSC08688 DSC09132 DSC09139 rasad de panselute DSC09250 DSC09252 DSC09251 DSC09135
panseluta grena panselute portocalii seminte de panselute

 
14 comentarii

Scris de pe 14 Iunie 2011 în Florile mele

 

Etichete: , , , ,

14 răspunsuri la „Panselutele – flori anuale

  1. Elisa

    15 Iunie 2011 at 9:30

    Anul acesta nu mi-a mers cu panselutele semanate de mine, au rasarit 10 fire din doua plicuri, din cele multicolore, iar din cele albastre cu negru, preferatele mele (le aveam acum 2 ani…), doua fire din doua plicuri. si nici nu le merge asa de bine.
    Am concluzionat ca samanta e de vina :))))))))
    Unora li s-a „topit” radacina in jardiniera, probabil au stat prea mult in ploaie.
    ‘ Neata, Constantin 🙂

     
    • Constantin

      15 Iunie 2011 at 15:57

      Buna, Elisa! Asta cu topitul sigur e de la prea multa apa. Si a mai fost si frig, multa vreme. Si la experienta ta in ale rasadului nici nu gasesc alt motiv pentru acest insucces, decat ca samanta nu a fost de calitate. Astea ale mele au germinat frumos numai ca nu au avut toate culoarea de pe plic.

       
  2. Elisa

    15 Iunie 2011 at 19:28

    Stii care arata cel mai bine? Cele de anul trecut, au stat scoase din jardiniere toata iarna, pe pamant si in primavara au inflorit primele, le-am luat frumos si le-am pus din nou in jardiniera si uite asa am panselute. Altele au inflorit acolo unde au fost anul trecut, deci ale mele sunt bienale :))))))
    Ce zici? sa seman acum sau iar e traziu, pentru ca sa le plantez toamna in gradina si la primavara sa le am dinvreme… 🙂

     
  3. Constantin

    15 Iunie 2011 at 20:11

    Elisa, mai pe la sfarsitul lui iulie, dupa ce se mai potolesc caldurile, dar la tine nu se pune ca nu e chiar asa de cald, le semeni in gradina, grupate, exact cum procedezi cu celelalte rasaduri din iarna, poti sa folosesti o rasadnita rece, o ladita sau le semeni direct in gradina. Procedezi exact la fel ca iarna: semeni mai des, stropesti usor, acoperi cu folie pana rasar (pentru umiditate, nu pentru caldura), le umbresti daca este nevoie si dupa ce cresc mai marisoare le raresti si le poti planta la locul definitiv. Panselutele rasar cam in 10 zile, maxim 2 saptamani. Dupa vreo luna, o luna si jumatate le repici si le plantezi la locul definitiv. Cu cat mai devreme in toamna, cu atat mai bine, pentru ca frigul sa le prinda bine inradacinate si destul de dezvoltate. Panseluta rezista bine la ger, chiar am vazut panselute plantate de cei de la spatii verzi in straturi si chiar in jardiniere, fara pic de zapada pe ele si au rezistat. Totusi un pic de protectie nu le strica, frunze uscate, ramuri, chiar si un paravan pe directia vantului dominant din iarna. Plantate astfel, vor inflori primavara mult mai devreme.

    Tot in iulie-august se seamana si celelalte plante bienale: caldaruse, digitalis, echinacea, paralutele, campanula, nalba de gradina, mixandrele, silenele, nu ma uita etc

     
    • Elisa

      15 Iunie 2011 at 22:29

      Multumesc de atatea informatii 🙂
      Te mai rog ceva…am primit semintele de rubarbar si scrie pe plic nemteste (ei, lasa-ma, nu mai tastez nemteasca sa mi-o traduca google.. ).Totusi am inteles ca se seamana in aprilie, se face rasad, etc, etc, iar cand am postat eu despre acest subiect a comentat cineva ca se seamana vara si la locul unde vrei sa ramana definitiv.
      Ai cumva vreo stire despre asa ceva? un site, ceva ca sa nu bajbai intre acum sau la primavara?

       
      • Constantin

        16 Iunie 2011 at 0:14

        Elisa, nu am cultivat niciodata, de fapt nici nu am vazut vreodata rubarba. Pe la noi nu se cultiva, desi, daca ma gandesc bine cred ca am vazut in gradina botanica, dar cu denumirea de revent. Dar poate ne ajuta vreun ardelean, stiu ca in aceasta zona a tarii se cultiva mai des.

         
        • Elisa

          16 Iunie 2011 at 10:35

          Ardelenii o au din radacina, aici nu se stie de inmultirea rabarbarului prin seminte si nu, nu ne ajuta nimeni, am vazut asta la mine pe blog , cand am lasat mesaj asemanator, nimeni nu a intervenit sa dea un raspuns.
          O sa seman si acum si la primavara si in iulie si…hahahaha..in fiecare luna, ca-s multe seminte si mie-mi trebuie doar o tufa, nici aia nu stiu unde s-o asez fiind cat o cosara de paie de mare 🙂
          Adica, vreau sa-ti spun ca…”ce-i lipsea chelului….”
          Tks.

           
          • Constantin

            16 Iunie 2011 at 12:26

            🙂 Ba eu cred ca cineva o sa ne dea o mana de ajutor. Si daca nu, ma apuc eu de cautat, stai linistita, o scoatem noi la capat.

             
  4. Gogorici Nicoleta

    23 Mai 2013 at 15:54

    mi-ati fost de mare ajutor am panselutele cele mai frumoase.

     
  5. Gogorici Nicoleta

    23 Mai 2013 at 15:55

    sunt mandra de ele

     
  6. nori

    3 Martie 2014 at 9:34

    as dori sa stiu cum se fac rasadurile in hartie igienica pas cu pas.multumesc.astept raspuns.

     
    • Constantin

      9 Martie 2014 at 14:55

      Si eu as vrea sa stiu. N-am auzit de metoda asta pana acum, dar daca stie cineva poate o sa te ajute cu ceva informatii.

       
  7. mihaela

    26 Aprilie 2014 at 12:26

    De unde se cumpara semintele de panselute.

     
    • Constantin

      28 Aprilie 2014 at 19:25

      Din orice supermarket, de la raioanele de flori si gradinarit.

       

Lasă un răspuns

 
