RSS

Ornithogalum umbellatum – Steaua Bethleemului

13 Mai

 

Planta perena ce se inmulteste prin bulbi, face parte din familia Liliaceae (Hyacinthaceae) si este originara din Europa. Infloreste pe toata durata lunii mai si o veti recunoaste cu usurinta dupa numeroasele flori albe, ca niste stelute, cu 6 petale sidefate. Pe dos petalele au o dunga verde. Planta nu creste inalta, frunzele subtiri au aproximativ 20 cm si din centrul tufei creste inflorescenta (racem) care nu depaseste 15 cm inaltime. Intotdeauna frunzele sunt mai lungi decat tulpina florala. Fiecare floare in parte rezista cateva zile, insa, datorita numarului mare de flori din inflorescenta, planta va fi inflorita mult timp. Mai trebuie sa stiti ca florile se inchid seara si pe vreme noroasa si se deschid doar la soare.

Cu multi ani in urma (vaai, ce multi ani au trecut!), pe vremea cand colindam satele de pe valea Prutului, incercand sa fac si sa invat meserie, am vazut in curtea unei bunicute un palc de stelute albe. Era primavara ca acum si tufele erau in toata splendoarea lor. Nu mai vazusem pana atunci aceasta floare pe nicaieri si credeti-ma ca nu era curte, cale de vreo 10 sate, in care sa nu fi intrat de cateva ori. Nu stia cum se numesc ( nici nu cred ca o interesa), le spunea stelute si asa le-am spus si eu multa vreme, ba la repezeala si acum tot asa le spun, desi intre timp am aflat care le este numele. N-am plecat de la ea pana nu mi-a dat cateva plante, cu balot de pamant cu tot, pe care le-am dus acasa. Si tot atunci mi-a dat si niste lalele rosii (cu tot cu bulbi), de astea obisnuite dar cu cea mai mare cupa pe care o vazusem pana atunci. Le mai am si acum, si lalelele si „stelutele”.

Am aflat apoi ca in unele zone i se spune ceapa ciorii, balusca sau, asta da nume – steaua Bethleemului si ca ar creste si spontan pe pajisti. Pe la noi nu am vazut, insa, nici in alte gradini nu este prea raspandita. De pe internet am vazut ca cele salbatice au floarea mult mai mica si tufa nu este la fel de intinsa. Or fi sau nu aceeasi specie, nu stiu. Stiu insa un lucru, mi-s tare dragi si ma bucur ca am pasit in curtea batranei, in acea zi de primavara.

Creste la fel de bine si la semiumbra dar si in plin soare. Planta nu este pretentioasa, de fapt, acum imi dau seama ca nu are nevoie de nimic mai mult decat ii da natura si nu sunt necesare alte lucrari decat sa o plantezi. Singurul lucru pe care l-am facut de-a lungul acestor ani a fost sa mai mut cate o tufa prin locuri pe unde as fi vrut sa se mai raspandeasca. Atat. Nu se dezgroapa bulbii, nu se protejeaza peste iarna si nu este atacata de boli. Si pentru ca se inmulteste destul de usor, am sa o trec pe o lista (trebuie sa fac un inventar) cu plante pe care as putea sa le ofer la schimb cu plante pe care nu le am si mi le doresc. Ele sunt primele pe lista. Aviz amatorilor!

 
6 comentarii

Scris de pe 13 Mai 2011 în In gradina

 

Etichete: , , , , , , , , , ,

6 responses to “Ornithogalum umbellatum – Steaua Bethleemului

  1. irenadaiana

    14 Mai 2011 at 21:47

    da , ceapa ciorii i se spune pe aici dar si pe la Buzau. la mine creste spontan in vie. am vazut-o in primavara asta intr-un palc de iarba in fata unui bloc. probabil cineva le adusese de pe camp si le plantase acolo. aratau atat de bine ca m-am dus sa vad ce floare e si nu mica mi-a fost mirarea cand am recunoscut banala ceapa a ciorii. si la mine e pe lista bulbilor pe care-i voi pune prin iarba alaturi de branduse.

     
    • Constantin

      16 Mai 2011 at 18:15

      Daiana, pe la noi nu creste spontan, sau nu am vazut-o eu desi ma cam indoiesc. Dar in magazine se gasesc toamna bulbi de Ornithogalum, cam la acelasi pret cu lalelele. Da’ de ce zici ca-i banala? Ca mie mi se pare ca arata mult mai bine decat multe flori, pe care, la urma urmei, tot noi le-am facut vedete. Ca-i „salbatica” nu ar fi o problema: ghioceii, viorelele, brebeneii, lacramioarele, ruscuta, dediteii, lunaria, toate astea si inca multe altele provin din flora spontana..

       
  2. maryanne

    15 Mai 2011 at 13:22

    Am vazut aceasta floare pe campul cu irisi, nu mi-a sarit in ochi decat dupa ce mi-a zis o prietena. Acum o vad la tine si imi place si mai mult. Trebuie sa merg la camp sa imi aduc ,acum cat mai e luna mai.

     
    • Constantin

      16 Mai 2011 at 18:17

      Asa sa faci, nu o sa-ti para rau. Si daca nu o sa-ti placa, poti sa renunti oricand la ea.

       
  3. tarcalina

    25 Iulie 2012 at 10:49

    vreau si eu sa cultiv aceasta planta imi trebuie sa fac un preparat dar nu stiu de unde sa o cumpar

     
    • Constantin

      26 Iulie 2012 at 14:00

      Cati bulbi crezi ca ti-ar trebui? As putea sa te ajut eu, dar mai la toamna, atunci cand se si planteaza bulbii. Mai treci pe aici si adu-mi aminte.

       

Lasă un răspuns

 
