RSS

Vinca minor – saschiul

05 Mai

 

Popular i se mai spune si pervinca, merisor sau brebenoc, este o planta perena ce isi pastreaza frunzisul in tot timpul anului si face parte din familia Apocynaceae. O intalnim in flora spontana, prin padurile de foioase dar este si planta cultivata. Este o planta extrem de rezistenta, atat la gerurile iernii cat si la temperaturile extrem de ridicate din timpul verii. Nu este pretentioasa deloc. Se multumeste cu orice sol obisnuit de gradina si cu precipitatiile de la natura. Nu are nevoie de fertilizare. Creste bine la umbra si infloreste de la inceputul lunii aprilie si pana tarziu in vara. Vinca nu creste foarte inalta, abia atinge 15-20 de cm, in schimb se intinde foarte usor formand adevarate covoare de frunze mici, verzi, lucioase, presarate din loc in loc de floricele albastre. De fapt, tulpina principala este destul de lunga, peste 1 metru, insa aceasta creste la nivelul solului si din ea se dezvolta tulpinile secundare, cele cu flori.

Este folosita si ca planta medicinala, in acest sens fiind folosite frunzele culese inainte de inflorire. Acestea contin vincamina si se folosesc sub forma de decoct impotriva cefaleelor, migrenei si ametelii. Avand efect sedativ si antispastic, vasodilatator si depurativ, tonic al circulatiei coronariene si periferice, vinca se utilizeaza si in tratarea hipertensiunii, aterosclerozei si altor afectiuni cardiace.

Se inmulteste prin seminte sau prin fragmente de tulpina, care emit radacini foarte usor. Aveti totusi grija, vinca are tendinta de a invada tot terenul din jur, dar o zona insorita va constitui o „bariera” de care nu va trece.

 
17 comentarii

Scris de pe 5 Mai 2011 în Flora spontana, In gradina

 

Etichete: , , , , , , , , ,

17 răspunsuri la „Vinca minor – saschiul

  1. Gabriela

    6 Mai 2011 at 7:57

    am si eu in gradina dar nu s-a extins mult.

     
    • Constantin

      6 Mai 2011 at 23:45

      Poate nu are destula umbra 🙂 acolo-i place ei!

       
  2. irenadaiana

    6 Mai 2011 at 9:37

    ia te uita ce minune aveam in gradina 🙂
    eu am si o varianta putin mai mare . dar sa stii ca-i merge bine si-n plin soare. eu o am pe langa gard sa-mi stopeze invazia buruienilor de dincolo. ma gandesc sa insir ceva si pe la drum si prin spate intr-o margine de livada. mi-a spus cineva ca e si alba dar eu una n-am vazut. cred ca-i frumoasa. oricum asta e , sigur.

     
    • Constantin

      6 Mai 2011 at 23:47

      Mai exista Vinca major, care e mai mare si Vinca rosea, care face flori roz. Am cumparat eu un plic dar nu le-am mai semanat. Oricum, pentru astea roz trebuie facut rasad.

       
  3. Flora Bendis

    22 Iulie 2011 at 10:49

    dragii mei, caut denumirea acestei plante de cateva luni de zile! sunt foooarte fericita ca am gasit-o , in sfarsit. oare o pot planta in ghiveci?

     
    • Constantin

      26 Iulie 2011 at 15:10

      Poti sa plantezi vinca intr-un ghiveci pe care il pozitionezi mai la umbra. Incearca si Vinca rosea, e mult mai frumoasa si o poti obtine din seminte sau poti cumpara rasaduri din piata.

       
      • silvia

        20 Septembrie 2011 at 22:19

        Multumesc, Constantin!
        Sunt curioasa sa vad cum arata si Vinca rosea. Am sa caut pe net.

         
        • Constantin

          21 Septembrie 2011 at 19:54

          Cu placere, Silvia! Uite, chiar in postarea din 31 august o sa vezi Vinca rosea! Sunt ultimele doua fotografii si mai este una mai pe la mijloc.

           
          • silvia

            2 Octombrie 2011 at 22:30

            Am gasit-o! E frumoasa, dar minor m-a fermecat! O zi frumoasa tuturor!

             
  4. adelina

    4 Noiembrie 2012 at 19:22

    Toporasi.. ei bine mi-au inflorit in gradina!Fac a toamna lunga, cum spunea bunica Dumnezeu sa o ierte!

     
    • Constantin

      4 Noiembrie 2012 at 19:41

      Am vazut si eu astazi liliac inflorit. 🙂

       
  5. adelina

    4 Noiembrie 2012 at 19:44

    Ce culoare? Aaa si abia acum vad cum se numeste planta de mai sus, eu ii spuneam iedera, mi-a invadat la propriu spatiul de langa gard, formand un al doilea gard, dar viu, ce frumos e cand infloreste!

     
    • Constantin

      4 Noiembrie 2012 at 20:01

      Lila. 🙂 Da, saschiul e frumos dar invaziv.

       
  6. kethi

    30 Noiembrie 2012 at 20:21

    Unde se găsescsemințe de vinca? Tare mult aș vrea să-mi populeze și mie grădina!
    Azi am aflat de existența acestei plante și a fost dragoste la prima vedere. 🙂

     
    • Constantin

      4 Decembrie 2012 at 18:55

      Seminte de Vinca minor nu am vazut in magazine. Se gasesc de Vinca rosea, dar plantele cresc mai inalte si au flori roz sau albe. Daca te uiti mai atent prin gradini sigur ai sa o reperezi si te asigur eu ca oricine e bucuros sa-ti dea cateva fire. Daca esti din Iasi te pot ajuta eu cu cateva fire.

       
  7. Vio

    19 Martie 2017 at 10:02

    Pot indrazni sa-ti cer cateva fire ? Locuiesc aproape , fiica mea este studenta in Iasi . Am un loc umbrit de vita de vie pe care as vrea sa-l ocup cu plante iubitoare de umbra . Am plantat cateva astilbe si plante hosta . Am padurea aproape si voi merge sa caut niste ferigi dar imi ramane inca mult spatiu liber . Multumesc anticipat indiferent de raspunsul tau 😉

     

Lasă un răspuns

 
