RSS

Cosmos bipinnatus

22 Feb

Popular i se spune mărăriţă sau fluturas si face parte din familia Asteraceae. Este o planta anuala, cu frunze verzi, alungite si foarte subtiri si cu flori mari, cu centrul galben si cu petalele colorate in rosu, alb, roz. Creste destul de inalta, cam 1- 1,5 m, motiv pentru care ar fi bine sa o plantati in spatele speciilor cu talie mai joasa, pe fundalul straturilor sau pe langa garduri. Din aceeasi cauza s-ar putea sa fie nevoie sa o sustineti cu un tutore sau o scarita. Desi se prezinta ca o tufa ce tinde sa ocupe foarte mult spatiu, este o planta destul de prezenta in gradini, in primul rand, datorita usurintei cu care se cultiva si in al doilea rand, datorita florilor care ne incanta privirea de la inceputul verii si pana in toamna.

Se cultiva in sol obisnuit de gradina, intr-o pozitie insorita sau cel mult semiumbra. La umbra nu va inflori. Este una dintre plantele care, intr-un sol fertil, vor creste foarte mult dar vor inflori mai putin.  Se uda regulat, mai cu seama in perioadele secetoase. Pentru a forma o tufa, se recomanda ciupirea varfului plantelor tinere. Indepartati in mod regulat florile trecute, pentru a prelungi perioada de inflorire. Se inmulteste prin seminte semanate primavara, chiar din martie daca vremea va permite, direct in gradina. Planta se si autoinsamanteaza.

Genul Cosmos contine peste 20 de specii, unele dintre ele au flori duble, altele sunt chiar perene. Exista si hibrizi care au o inaltime mai mica.

 
22 comentarii

Scris de pe 22 Februarie 2011 în Florile mele, In gradina

 

Etichete: , , , , , ,

22 de răspunsuri la „Cosmos bipinnatus

  1. Tina T

    23 Februarie 2011 at 2:44

    O…florile cele mai simple, au un farmec anume, un ceva atat de special…ce te inveseleste.
    Iar in gradina par cel mai frumos covor fermecat, prin multitudinea de culori…
    Sunt superbe !

    Stiu ca-ti place poezia, in general vorbind.
    Crezi ca aceste minunate versuri ale lui Voiculescu, se potrivesc aici ?

    Batea la poarta cerului o raza,
    ( Vasile Voiculescu )

    Batea la poarta cerului o raza,
    Batea sfios si-ncet ca o straina
    Tarziu, un inger a deschis sa vaza
    Si-a stat, – uimit de palida lumina.

    Era o biata raza scaparata
    Dintr-un adanc de minte omeneasca,
    Ce strabatuse calea-nfricosata
    De la pamant la granita cereasca.

    Parea atat de trista si umila,
    Dar totusi credincioasa si curata,
    Ca ingerul a tresarit de mila
    Si-a prins-o bland de mana tremurata.

    Apoi, grabit a luat-o-n cer la dansul
    Si-a dus-o-n sfanta ingerilor hora;
    I-a podidit pe toti, privind-o, plansul
    Si-au strans-o-n brate toti ca pe o sora!

    Ea le-a zambit, stergandu-le plansoarea
    Si s-a rugat apoi de ei fierbinte
    S-o-nfatiseze bunului Parinte
    Ca sa primeasca binecuvantarea;

    „Stapane vesnic, datator de viata,
    Din ce-ntunerec ma-naltai la Tine.
    Din ce prapastii crancene de gheata,
    Din ce vartej de patimi si ruine!

    Cat am luptat cu oarba ratacire,
    Cu nebunia surda si pacatul
    Dar n-am putut sa saman o sclipire
    In largul noptii stapanind de-a latul.

    Ca o umila, biata lumanare
    Am ars in van, in minte ne-ndurata !
    Invinsa, goala, stinsa, spulberata
    Doar in surghiun gasesc acum scapare.

    Sa pot s-ajung la cerurile albastre,
    Ca dintr-o grea catusa ce ma strange
    Am strabatut prin veacuri de dezastre
    Si-apoi trecui oceane-ntregi de sange!”

    Cum sta smerita in fata stralucirii,
    Silita ochii sarbezi sa si-i plece
    Sarmana raza – far al omenirii,
    Parea o umbra lanceda si rece.

    „Tu vii aicea singura si-nvinsa?
    Grai cel vesnic Nevazutul Tata.
    Tu fugi de teama de a nu fii stinsa?
    Dar cand s-a stins lumin-adevarata?!

    De te-am trimis in lumile-nvrajbite,
    Nu te-am chemat cu pumnii stransi si goi:
    Ca pe-un manunchi de Raze Impletite
    Eu te-asteptam s-aduci pe toti la Noi!

    Dintr-un biet sambur nabusit in fasa,
    Din scapararea unei minti senine
    Sa fi crescut o mare uriasa,
    Sa porti pamantul insusi pan la Mine!

    Plangand stinghera si tremuratoare,
    C-ai fost infranta vii sa-mi dai de stire?
    Nu te primesc saraca si datoare!
    Cui ai lasat bogata Mostenire?!”

    Mergand apoi spre raza-mbarbatata
    I-a sarutat obrajii amandoi:
    „Copila mea, fii binecuvantata,
    Ia-ti deci puteri si-ntoarce-te-napoi!

    Si chiar de-ar fi ca sterpul bulz de tina,
    Sa-l paraseasca Ostile Ceresti,
    Tu sa ramai ; caci tu esti doar Lumina
    Si nu traiesti decat cand stralucesti !”

     
    • Constantin

      24 Februarie 2011 at 20:21

      Frumos, foarte frumos! Multumesc, Tina! Muzica, vers si imagine, mai trebuie ceva?

       
  2. Dana

    23 Februarie 2011 at 6:32

    Cred ca floarea asta iti da un fel de adictie: odata ce ai avut-o in gradina o vei avea mereu. Pe cat de simpla, pe atat de frumoasa si atragatoare… am avut cateva care au crescut foarte inalte, cam 1,8m si bogate, ca un arbust. Si tare ma necajesc cand mi le rupe vantul, fiind asa inalte trebuie sa le proptesc foarte bine.

     
    • Constantin

      24 Februarie 2011 at 20:19

      Inseamna ca ai un teren fertil. De asta e bine sa le semeni pe langa ziduri sau pe langa gard, mai ales daca stai intr-o zona unde vantul isi face de cap.

       
  3. Mariana

    23 Februarie 2011 at 7:55

    O !le ador inca din copilarie,simple si cu farmecul lor!
    Cu toate astea nu le-am avut in ultimi ani in gradina,ma lupt sa le am,sa vedem reusesc anul asta!?

     
    • Constantin

      24 Februarie 2011 at 20:01

      Pai de ce lupta? Ca se inmultesc destul de usor. Cumpara niste seminte si seamana-le mai intr-o parte, asa, pe langa un zid, un gard. Ca altfel o sa te plangi ca-s prea inalte si sufoca celelalte flori. Dar daca le-ai gasit locul, nu mai ai probleme. Si se autoinsamanteaza, asa ca la anul o sa ai Cosmos chiar daca nu mai semeni.

       
      • Mariana

        25 Februarie 2011 at 20:42

        Multumesc de sfat si sper sa gasesc seminte!

         
  4. irenadaiana

    23 Februarie 2011 at 9:31

    am pliculetul cu seminte pregatit , am si locul stabilit. Numai de-ar trece odata frigul asta. Sa vina primavara aia zapacita mai repede. Pe ce coclauri o fi intarziind? 🙂

     
    • Constantin

      24 Februarie 2011 at 19:55

      Uite-acus vine! Nici o luna nu mai e! 🙂

       
  5. Elisa

    23 Februarie 2011 at 18:08

    Eu le spun „mirese” fiindca asa mi-au dat impresia la prima vedere, intr-o curte unde umpleau gardul si am luat si eu seminte, prin gard. De atunci se pot vedea in gradina mea pe langa gard, se scutura semintele si rasar multe, multe amul urmator.

     
    • Constantin

      24 Februarie 2011 at 19:56

      Mirese sa fie, daca asa le zici tu. E adevarat ca-s tare gratioase.

       
  6. Alexandra

    24 Februarie 2011 at 22:46

    Am avut si eu cateva intr-un an. Probabil ca le-am udat prea mult, pentru ca au crescut mari, au facut frunze multe si dese in detrimentul florilor. Cred ca trebuie udate mai putin ca alte flori.

     
    • Constantin

      25 Februarie 2011 at 23:20

      Solul fertil le face sa se comporte asa. Si au nevoie si de mult soare pentru a inflori. Dupa trecerea florilor, acestea se indeparteaza pentru a prelungi inflorirea. Abia in toamna lasi cateva „de samanta”. Cosmosul e originar din Mexic, asa ca, mai rar si cu udatul.

       
  7. Adinuca

    25 Februarie 2011 at 18:05

    Mie florile astea imi aduc aminte de copilarie cand ne puneam unghii false din petalele ei. Ehe ce vremuri… Ce copii…

     
    • Constantin

      25 Februarie 2011 at 23:14

      Adinuca, multumesc de vizita! Oare cate or fi fetele care si-au facut unghii din petalele florilor? Caci nu esti prima la care aud ca avea aceasta indeletnicire. 🙂 Eu nu pot sa vorbesc despre acele vremuri, fara sa ma gandesc la copilaria mea. Si daca am avut o copilarie frumoasa, inseamna ca si acele vremuri erau frumoase. Cel putin, in perceptia copilului de atunci. Insa, am un sentiment ca nu mi-ar placea sa fiu copil in zilele noastre. Cu toate ca, am un copil si pare fericit.

       
  8. DANI

    2 Martie 2011 at 12:07

    Foarte frumoase poze. Lumina , culoare, petale transparente…Deja ma gindesc la flori leganindu-se in bataia vintului. Si cosmosul e o planta tare iubita de fluturi, un motiv in plus sa o ai in gradina !

     
    • Constantin

      2 Martie 2011 at 22:24

      Dani, bine ai venit printre florile mele si-ti multumesc de vizita! Cu ocazia asta ti-am descoperit si blogul, o sa-l iau la rasfoit, numai sa-mi fac putin timp. Sa-ti mai spun ca te invidiez pentru temperaturile de la tine? 🙂 E frumoasa, da bine in poze dar ocupa cam mult spatiu. Dar catorva fire tot le poti gasi un loc.

       
      • DANI

        3 Martie 2011 at 11:38

        Am vazut, ca iti plac trandafirii ! O sa „rasfoiesc „si eu pe indelete blogul tau. Ma bucur, ca te-am gasit !
        ( la vara,cind o sa avem aici 40 de grade la umbra, n-o sa ma invidiezi de loc. )

         
        • Constantin

          8 Martie 2011 at 0:40

          Parca tot mai bine-i vara, chiar si la 40 de grade. Mai gasesti o piscina, mai pe la umbra… 🙂

           
  9. victoriacus

    2 Martie 2011 at 13:47

    eu am avut un fir rasarit printre petunii anul trecut.Era cu galben si maro.Mi-a placut atat de mult incat am oprit toate semintele,desi nu stiam cum se numeste.Eu le voi semana printre daliile inalte.Contrasteaza superb cu florile mari ale daliilor.

     
    • Constantin

      2 Martie 2011 at 22:25

      Cred ca aceasta combinatie e o alegere buna. Daliile cresc inalte si-s destul de robuste, cosmosul poate umple spatiul dintre ele. Buna idee!

       
      • victoriacus

        2 Martie 2011 at 22:31

        da.Anul trecut le-am pus din intamplare asa,si mi-a placut

         

Lasă un răspuns

 
