RSS

Chaenomeles japonica – Gutui japonez

18 Feb

Chaenomeles japonica – Gutui japonez

Daca denumirea stiintifica nu va spune nimic, poate cea sub care este cunoscut la noi, cea de gutui japonez, va este mai cunoscuta. Daca nici asa nu va amintiti de el, atunci fotografiile, sigur va vor aminti ca ati vazut acest copacel, inflorit, primava prin parcuri.

Chaenomeles japonica este un arbust ornamental, apartine familiei Rosaceae si este originar din estul Asiei –  China, Coreea, Burma, Tibet, dar nu din Japonia, asa cum ar reiesi din denumire. Poate fi intalnit si sub urmatoarele denumiri sinonime: Chaenomeles speciosa, Cydonia japonica, Pyrus japonica, Pyrus maulei. Are ramuri prevazute cu spini, inaltime intre 1 si 3 metri si flori rosii-caramizii cu cinci petale, grupate in inflorescente bogate (raceme), dispuse in varful lastarilor. Infloreste primavara, in martie-aprilie, inainte si in timpul infrunzirii. Face si fructe, galbene si foarte acre (contin mai multa vitamina C decat lamaile), niste gutui in miniatura cu dimensiuni de 2-4 centimetri. Fructele sunt comestibile si, la fel ca si in cazul gutuilor, sunt mai placute la gust dupa ce le prinde inghetul, dar pot fi folosite la prepararea gemurilor, in amestec cu alte fructe, datorita cantitatii mari de pectina pe care o contin.

Gutuiul japonez se dezvolta in orice tip de sol, insa creste mai frumos intr-un sol umed, bine drenat, usor acid, in plin soare sau la semiumbra. In soluri calcaroase are o crestere lenta, motiv pentru care poate fi folosit la amenajarea rocariilor. Se preteaza si pentru crestere ca bonsai. Insa, principala lui utilizare este aceea de a decora gradinile. Poate fi utilizat ca arbust solitar, sau in grupuri cu alti arbusti, Forsythia fiind un partener ideal prin faptul ca infloreste cam in aceeasi perioada. De asemeni, puteti utiliza gutuiul japonez la infiintarea de garduri vii, asta doar in cazul in care va produceti singuri butasii, altfel plantutele fiind destul de scumpe in pepiniere. Dar va dati seama cum ar arata un astfel de gard viu, plin de flori primavara si de fructe aurii toamna?

Este un arbust rezistent la seceta si la ger, in fiecare primavara imi sar in ochi cateva exemplare crescute, salbatic de acum, undeva pe marginea unei cai ferate, in plin camp. Nu stiu cum au ajuns acolo, probabil cand s-a plantat un gard viu in acea zona, cu muuulti ani in urma. Si daca celelalte specii au cam disparut, copaceii astia au rezistat fara nici un fel de intretinere, in arsita sau ger, fara irigare, fertilizare sau tundere. Sigur ca in gradini, un minim de lucrari aplicate vor fi binevenite. Astfel, toamna puteti sa-l sapati usor la radacina si sa-i administrati niste gunoi de grajd. Primavara, puteti sa-i aplicati taieri de formare si mentinere a coroanei in forma dorita, iar vara, pe vreme de seceta, puteti sa-i administrati niste apa in plus.

Se inmulteste prin seminte pe care le recoltati toamna si le stratificati timp de 3 luni la 5 grade Celsius, sau prin butasi, pe care ii recoltati tot toamna, ii pastrati la beci in pozitie orizontala si ii puneti la inradacinat primavara, in substrat format din nisip si turba, cu asigurarea conditiilor de sera. Se poate inmulti si prin drajonii (puii) care apar uneori din radacinile arbustilor adulti si pe care ii puteti desparti de planta mama, cu tot cu radacina. Aceasta operatie o puteti face fie toamna, fie primavara devreme.

Desi este o specie rustica si rezistenta, cu putini daunatori, gutuiul japonez poate fi atacat de daunatorii celorlalti pomi fructiferi din preajma, asa ca, puteti sa ii aplicati primavara, aceleasi tratamente ca si vecinilor sai fructiferi.

Chaenomeles japonica

 
42 comentarii

Scris de pe 18 Februarie 2011 în In gradina

 

Etichete: , , , , , , , , , , , , ,

42 responses to “Chaenomeles japonica – Gutui japonez

  1. Alexandra

    18 Februarie 2011 at 16:39

    Am si eu cativa , dar sunt mici, i-am pus anul trecut in primavara si inca nu le-am vazut florile. Sper ca anul asta se pun pe treaba!

     
  2. Constantin

    18 Februarie 2011 at 16:44

    Desi se spune ca infloresc si chiar fructifica in al doilea an, eu nu cred. Nici nu stiu sa-ti spun cat trebuie sa mai astepti. Cert este ca fac flori pe ramurile de un an, asa ca, deocamdata nu ar trebui sa-i tunzi. Poate anul asta ai noroc.

     
    • Nik Ninu

      14 Octombrie 2011 at 14:42

      va spun eu. fac fructe. am observat ca numai pe ramurile expuse
      la mult soare

       
      • Nik Ninu

        14 Octombrie 2011 at 14:44

        ioooiiiiiiiii…fructele sant de o acrimeeee…greu de suportat…cred ca astept….inghetul.

         
        • Constantin

          22 Octombrie 2011 at 23:22

          Nik, multumesc pentru informatii!

           
          • Nik Ninu

            23 Octombrie 2011 at 9:39

            da , sigur,,,,este o varianta

             
  3. victoriacus

    18 Februarie 2011 at 17:42

    si eu am 2 puisori de vreo 20 cm.Mi-e tare drag de ei.

     
    • Constantin

      20 Februarie 2011 at 12:18

      Si au facut vreo floare? La 20 de cm nu prea cred, dar intreb si eu.

       
      • victoria

        21 Februarie 2011 at 17:01

        hehe,sigur ca nu.Abia i-am plantat primavara trecuta

         
        • Constantin

          21 Februarie 2011 at 21:42

          Ai intrat cu „victoria”, nu intelegeam de ce e raspunsul la spam.🙂

           
      • milly

        13 Noiembrie 2014 at 20:39

        Eu am cumpărat din austria un pui de 25 cm care a înflorit la prima înmugurire! Acum are 1 m.(în primul an)

         
  4. Elisa

    19 Februarie 2011 at 16:41

    Despre fructe nu stiam ca-s comestibile. An de an zac sub arbustul mare din vecini zeci de fructe, apoi au pasarile iarna ce manca, se si adapostesc in ramurile lui , ca-i urias🙂
    Nu stiu daca ai scris ca la soare ii merge cel mai bine. Al meu era sub cires, facea 2-3 flori si apoi l-am mutat….ha,ha…sub piersic, vis-a-vis de cires 😦
    Ce sa fac si eu, nu am soare de jos in sus 😦 😉

     
    • Constantin

      20 Februarie 2011 at 12:22

      Wow, ce departe l-ai mutat! Unde aveai lamaiul asta-vara, acolo trebuia sa-l pui, ca sa-l poti vedea cand iesi dimineata din casa.

       
  5. balaurdegradina

    21 Februarie 2011 at 9:21

    …”prin butasi, pe care ii recoltati tot toamna, ii pastrati la beci in pozitie orizontala si ii puneti la inradacinat primavara”
    Adica pur si simplu ii tai si-i pun pe-un raft, in asteptare?
    Te rog dezvolta ideea, ca eu nu inteleg cum nu se usca in conditiile astea.

     
    • Constantin

      21 Februarie 2011 at 21:31

      Daca e beci de ala adevarat, sapat in pamant, cu umiditate si temperatura oarecum constante, nu se usuca. Noi tineam butasi de vie asa si tot in beci tineam si salcie pe care o taiam iarna si o foloseam primavara la legatul vitei de vie. Primavara nu era uscata ci chiar avea muguri. In subsolul casei sunt alte conditii si probabil este si lumina. Dar pentru astfel de situatii butasii pot fi stratificati in nisip.

       
  6. maryanne

    21 Februarie 2011 at 21:52

    am pus si eu, si primavara trecuta si toamna trecuta. Abia astept sa infloreasca , cu toate ca , nu cred ca o vor face primavara asta.

     
  7. Constantin

    21 Februarie 2011 at 22:17

    Bine ca s-au prins. Ca de inflorit or sa infloreasca, atunci cand le-o veni vremea.

     
  8. DANI

    5 Martie 2011 at 16:11

    Imi amintesc, ca am vazut poze intr-o revista cu gutui japonez de alta culoare, roz pal si crem , nici nu stiam, ca exista .E un arbust ft. decorativ dar, din lipsa de spatiu, nu e pe lista mea .

     
  9. Tina T

    28 Martie 2011 at 22:32

    Florile-s superbe…ce culoareeeeeeee !
    Au vecinii mei, si in stanga si in dreapta, eu n-am unde
    sa-l mai pun, dar mi-ar placea.
    Fructele mi-au facut de multe ori gura punga, dar asta nu se pune.

    La asa flori, asa muzica:
    Chopin, Vals nr.7 in do diez minor
    sper sa placa.

     
    • Constantin

      31 Martie 2011 at 20:55

      Multumesc, Tina! Atenta ca intotdeauna si cu muzica potrivita la indemana.🙂

       
  10. irenadaiana

    30 Martie 2011 at 9:35

    am si eu doua mladite pe care le pazesc ca pe ochii din cap ( din cauza lui Kimi ,rozatorul de tot ce poate fi ros) , le-am facut si gardut din cauza asta. Ba pe unul mi l-a hartanit Madalin cu cositoarea ca era pus in iarba. Din fericire nu i-am pierdut desi an de an vine cate-o belea pe capul lor ( ba piatra , ba coasa , ba Kimi). Anul asta insa sigur nu vor mai pati nimic. Cresc repede si se prind usor. La Giurgiu am vazut foarte multi pe marginea soselei , sunt o frumusete iar daca puneti ramurelele in apa infloresc precum cele de corcodus. Eu sunt indragostita de arbustul asta si da, visez la un gard viu asa.

     
    • Constantin

      31 Martie 2011 at 20:57

      Pai, pune cazmaua in masina si cand mai ai drum pe acolo…💡 Spor la treaba! 🙂

       
  11. ema

    10 Septembrie 2011 at 18:05

    Buna. Am in gradina un gutui japonez , de 2 ani. Anul trecut mi-a facut o gutuie, dar anul acesta a fost plin de flori si e plin de fructe, desi nu e mai inalt de 60 cm. Si inca ceva… anul asta mi-a inflorit de 3 ori, chiar si acum mai are cateva flori, gutui coapte bine de pica pe jos si gutui inca crude . Cred ca vremea e de vina, caci a fost mai racoare ca anul trecut.
    E un arbust foarte ornamental si nepretentios. Va urez succes .

     
    • Constantin

      11 Septembrie 2011 at 16:28

      Ema, multumesc pentru aceste precizari care cu siguranta vor fi utile si celor ce mai trec pragul acestui blog. Foloseste cu incredere fructele la dulceturi sau alte conserve de fructe, sunt aromate si contin foarte multa pectina. Din acest motiv gutuiei japoneze i se mai spune lamaia nordului. Iti multumesc de vizita si te mai astept pe aici!

       
  12. mariana

    4 Octombrie 2011 at 12:03

    Fructele de gutui japonez sunt f bogate in vitamina C ,se spala ,se fierb bine,si zeama se pastreaza in sticlute in frigider ,sw bea iarna ca vitamina C ,din fructele ramase se poate prepara un jeleu.
    Sunt f bune in raceala sunt antigripale. Sanatate.

     
    • Constantin

      4 Octombrie 2011 at 22:11

      Mariana, multumesc pentru aceste informatii! Ce spui tu seamana cu un compot, asa-i? Dar nu se distruge vitamina C prin fierbere? Daca tot e vorba de tinut la frigider cred ca s-ar putea stoarce sucul, pur si simplu.

       
    • CAP

      17 Octombrie 2012 at 16:49

      Multumesc Mariana Am aflat ca fructele nu sunt de aruncat Cei de la fac de Agronomie nu stiau nici macar ca fac fructe

       
  13. marian

    14 Februarie 2012 at 6:53

    Am si eu vreo trei. Dar n-am vazut nicio floare. Inca. Stie cineva de ce?

     
    • Constantin

      23 Februarie 2012 at 20:40

      Dar ce varsta au pomisorii tai? Cam in al doilea – al treilea an de viata ar trebui sa ai si flori de la ei. Insa cu conditia sa nu ii fi tuns, pentru ca florile apar pe ramuri de 1 an, mai exact, anul acesta apar flori pe varful ramurilor care au crescut in cursul anului trecut. Daca le-ai scurtat, e normal sa nu mai infloreasca.

       
  14. marian

    7 Martie 2012 at 8:18

    Mersi pentru raspuns. Intr-adevar i-am taiat de fiecare data. Au trei ani.
    Dar parca am citit undeva ca trebuie „scurtati”, sau ma insel?

     
  15. Constantin

    7 Martie 2012 at 16:59

    Nu este obligatoriu sa-i tunzi (tai, scurtezi). Pot fi tunsi, dar numai daca trebuie. Si aici ma refer la indepartarea ramurilor rupte sau bolnave, a celor ce cresc aiurea sau spre interiorul tufei, ori daca doresti cu tot dinadinsul sa dai o anumita forma coroanei copacelului. Probleme care nu se prea regasesc la un copacel de trei ani. Si oricare ar fi motivul, taierile se fac in verde, imediat dupa trecerea florilor, astfel existand timp ca pe timpul verii sa se dezvolte lastari ce vor inflori in urmatorul an. Acest lucru este valabil la aproape toate tufele (arbustii ornamentali) ce infloresc primavara: Forsythia, Spirea, Kerria etc.

     
  16. mioara

    7 Noiembrie 2012 at 14:50

    am gutui care au inflorit anul acesta a doua oara si, din 7-8, am cules cam 2 kg de gutui. daca nu gaseam conversatiile voastre, precis le aruncam. multumesc pentru informatii.

     
  17. leonte anda

    1 Mai 2013 at 14:42

    Am 2 tufe , intradevar fac fructe , dar ma intereseaza cum se face taierea prt a ajunge ca un copacel , acum este ca o tufa .

     
    • Constantin

      18 Noiembrie 2013 at 20:48

      Arbustii care infloresc primavara devreme se tund dupa inflorire, pana la inceputul verii. Insa gutuiul japonez asa creste, ca o tufa. Nu o sa reusesti sa-i dai forma de copacel, mai ales ca in jurul lui apar in permanenta alti lastari.

       
  18. gabi

    22 Octombrie 2013 at 18:28

    Gabi
    Am si eu un gutui de 5-7 ani,infloreste in fiecare ani si anul acesta am avut si fructe.aianca nu le-am gustat,abia m-am informat ca sunt comestibile.M bucura in fiecare primavara cu flori bogate.V doresc sa va bucurati si voi

     
  19. Mariana Stelea

    27 Octombrie 2013 at 9:19

    am luat si eu de acum o zi de la Dedeman.Doresc sa-l plantez speer sa ma bucur de frumusetea lui.Imi plac comentariile tuturor.Felicitari tuturor ce isi impartasesc experinte pe aici si nu numai .

     
  20. Dan

    2 Aprilie 2014 at 8:37

    am primit acum 6 ani de la o batranica din targu ocna cativa lastari pe care i-am plantat in gradina insa nu au crescut mai mult de 30 de cm si nu au facut flori niciodata. anul acesta i-am taiat, cca o treime din lungimea totala, cu gandul ca ii voi stimula. faptul ca in jurul lastarilor se afla pamant intelenit, cu iarba, poate fi un motiv din cauza caruia sa nu fi crescut mai mari lastarii?

     
    • Constantin

      5 Aprilie 2014 at 21:08

      Nu cred ca iarba din jur i-a tinut in loc, desi nu ar fi rau sa sapi putin in jurul lor. Insa e clar ca ceva nu le prieste, in 6 ani ar fi trebuit sa creasca mult mai mult si sa drajoneze. La inaltimea asta nici nu au cum sa infloreasca, iar acum ca i-ai tuns nu vor inflori nici atat. Insa e posibil ca taierea sa-i stimuleze in vreun fel. Mai administreaza-le niste gunoi de grajd si daca ii ai langa un gard sau zid unde nu prea bate ploaia, mai uda-i din cand in cand. Trebuie sa-si dezvolte radacinile, altfel nu vor creste nici in inaltime.

       
  21. elin

    24 Aprilie 2014 at 12:34

    Nu le prieste solul calcaros, le incetineste cresterea.

     
  22. gen

    12 Noiembrie 2014 at 0:39

    Multumim pt articol… si pt vizitatorii care isi lasa comentariile si experientele lor cu privire la acest arbust … mi`am cumparat si eu ieri doi asemenea arbusti si am vrut sa ma informez cat mai .mult despre el ,asa ca am citit tot artikolul si toate comentarile … nu ezitati voi vizitatorilor care aveti experiente mai multe sa va lasati comentariile pt cei mai incepatori . Va multumesc

     
  23. Viorica Puia

    8 Septembrie 2016 at 6:38

    Gutuiul japonez ,cu florile lu rosii ,iti incanta privirea si sufletul.Am cules mai multe gutui ,cum pot sa le usuc?,vreau sa le pastrez pt. iarna

     

Lasă un răspuns

 
