RSS

Gladiolus murielae – Gladiole stelate

14 Feb

Astazi am sa va povestesc cate ceva despre gladiola stelata, o planta pe care eu o cultiv deja de cativa ani si pe care v-o recomand cu placere, mai ales ca, din cate am vazut, planta nu este foarte raspandita in gradinile noastre. Si acest lucru se intampla in pofida faptului ca, usurinta cu care se cultiva, eleganta florilor si parfumul fin pe care il emana, ar trebui sa faca din gladiola stelata o prezenta obisnuita in gradinita oricarui iubitor de flori.

O veti intalni, poate, si sub denumirile de: Gladiolus callianthus,  Gladiolus abyssinian, Acidanthera murielae sau Acidanthera bicolor. Pe cat este de simplu de cultivat aceasta planta, pe atat de complicata este povestea numelui (numelor) ei, de aceea nu o sa insist asupra acestui aspect. Cel mai usor o veti recunoaste dupa flori, primavara veti gasi bulbi si in magazinele noastre. Face parte din familia Iridaceae. Este o planta ce se inmulteste prin bulbi (tuberobulbi) si este originara din estul Africii, fiind raspandita din nord, din Etiopia, prin Kenia, Tanzania si pana in Malawi si Mozambic, in sud. In Europa a fost introdusa in cultura destul de tarziu, abia in 1896, si a fost acceptata cu entuziasm de catre gradinari, datorita frumusetii florilor si a parfumului  fin pe care il degaja, mai ales in orele serii si ale noptii. Planta este asemanatoare oarecum gladiolelor obisnuite, are frunzele lanceolate, mai gratioase si mai elegante decat la gladiola. Florile albe au forma de stea, cu 6 petale ascutite, cele de sus fiind putin rasfrante in jos, marcate in centru de pete violet. Sunt dispuse cate 8 pana la 12 flori pe o singura tija florala, inalta de 70 – 100 cm, si florile se deschid succesiv pe o durata de 2 – 3 saptamani, incepand de la inceputul lunii august. Poate fi cultivata si in vase, eu asa am cultivat-o prima data. In gradina trebuie plantata dupa trecerea pericolului de ingheturi tarzii, deoarece, data fiind provenienta plantei, bulbii nu rezista la frig. Din acelasi motiv, toamna, dupa trecerea florilor, se recomanda scoterea bulbilor din pamant si depozitarea lor in incaperi uscate, aerisite si racoroase, in nisip, talas, la fel ca restul bulbilor pe care ii puneti la iernat. Inainte de asta ii veti curata de resturile de pamant si ii veti zvanta. Gladiola stelata are nevoie de un substrat bine drenat si de o pozitie in plin soare sau, in cazuri extreme, de cel putin 4 ore de soare pe zi. Plantati bulbii la o adancime egala cu de 2 – 3 ori dimensiunea bulbilor. Distanta dintre bulbi o veti stabili in functie de ceea ce doriti sa realizati. Daca vreti un grup de flori (si la ghivece procedati la fel) folositi regula „un bulb da, doi nu”. Se uda regulat, iar pentru o inflorire mai abundenta si cu flori mari, se fertilizeaza periodic (e bun si gunoiul de grajd). Acest lucru nu este insa stric necesar. Planta va inflori oricum, in orice sol obisnuit de gradina si fara a-i acorda nici un fel de ingrijire. Se multumeste si doar cu apa din ploi, insa, pe timp de seceta, ar fi bine sa o udati. Asadar, daca gasiti acesti bulbi de primavara in magazine, nu ezitati sa cumparati o punga, doua. Daca veti da si ultimii banuti pe ei, merita.Si poate, la vara, o sa-mi multumiti.

L.E. 18. februarie 2010 – Alexandra a gasit bulbi in Metro.

 
14 comentarii

Scris de pe 14 Februarie 2011 în Florile mele, In gradina

 

Etichete: , , , , , , , , , ,

14 răspunsuri la „Gladiolus murielae – Gladiole stelate

  1. Alexandra

    14 Februarie 2011 at 20:56

    Ce frumoase suuuunt! Nu cred c-am mai vazut! Sau poate nu le-am luat eu in seama. Acum voi fi mai atenta la raionul de bulbi. Multam fain!

     
  2. Mariana

    14 Februarie 2011 at 21:12

    O frumusete! Iti voi urma sfatul; numai sa gasesc!

     
  3. maryanne

    15 Februarie 2011 at 9:29

    nici mie nu mi-au sarit in ochi, nu stiam de aceasta gladiola. Voi fi mai atenta de acum ,pt ca, e chiar deosebita.

     
  4. Constantin

    16 Februarie 2011 at 15:47

    O sa gasiti bulbi, cu siguranta. Cand o sa vad pe undeva, va anunt.

     
    • Tina T

      16 Februarie 2011 at 19:58

      Ma anunti si pe mine 😉 ?
      Merci ca m-ai iluminat.
      Este superbaaaaaaaaaaa, oi fi vazut-o vreodata, pe undeva, da’ de unde sa stiu ca e gladiola si nu orhidee ?

       
  5. Constantin

    17 Februarie 2011 at 23:48

    Stai pe-aproape, Tina! Cand o sa vad bulbi, o sa te anunt. Sau poate vede altcineva inaintea mea si ne spune si noua.

     
  6. victoriacus

    18 Februarie 2011 at 9:14

    wow,nu am mai vazut.Sper sa gasesc si eu ca sunt superbe

     
  7. Rodica Ciofu

    25 Aprilie 2013 at 19:02

    Cine este din Timisoara! Sunt bulbi de gladiola stelata la magazinul HORNBACH linga REAL -ul din Calea Aradului,Rodica

     
  8. Alex

    22 Februarie 2014 at 16:13

    Tocmai am cumparat si eu o punga de astfel de gladiole stelate de la Lidl cu doar 4.99 lei (25 bulbi) si era singura punga….sunt norocos ! :-))

     
    • Constantin

      24 Februarie 2014 at 16:01

      Esti un mare norocos. Nu uita ca la toamna sa scoti bulbii din pamant, altfel ii vei pierde.

       
  9. Lukacs-Degan Marilena

    27 Februarie 2017 at 19:35

    Astazi am gasit la Lidll. abia astept sa vad florile in curte. Marilena

     
  10. gabriela radu

    4 Martie 2017 at 14:14

    Salutare iubitori de flori! Eu am aceasta planta , am descoperit-o întâmplator într-un catalog, nu prea stiam cum trebuie procedat cu ea,dar am scos bulbii din pamânt pe timp de iarna,ea a facut o multime de mici bulbisori in jur pe care i-am replantat si acum am mai multe.Nu am reusit însa la fel si cu freziile,pe care le-am îngrijit la fel ,au înflorit doi ani la rând apoi le-am pierdut…Ma bucur ca am gasit site-ul asta! :)Sa aveti o primavara cât mai înflorita si parfumata!

     

Lasă un răspuns

 
