RSS

Chamaedorea elegans – palmierul pitic

08 Feb

Este unul dintre cei mai populari palmieri de interior, originar din sud-estul Mexicului, Guatemala si Belize. Face parte din familia Arecaceae si poate fi intalnit si sub denumirea de Neanthe bella sau Collinia elegans. Popular i se spune palmier pitic si este foarte decorativ prin frunzisul foarte bogat. Are frunze penate, fine, lucioase, de culoare verde.  Inca de la varste foarte mici, palmierul pitic face si flori, fiind unul din putinii palmieri care infloresc in conditii de apartament. Poate inflori pe tot parcursul anului, dar florile sunt mici si insignifiante. Florile sunt apreciate la adevarata lor valoare, abia in momentul in care vrem sa inmultim palmierul prin seminte. Si acum apare problema: Chamaedorea este o planta unisexuat dioica, ceea ce inseamna ca florile sunt unisexuate, in aceeasi specie existand plante pe care se dezvolta doar flori feminine si plante care dezvolta doar flori masculine. Pentru a obtine seminte capabile de germinatie avem nevoie de ovulele unui exemplar feminin si grauncioarele de polen de la un exemplar masculin. Pe scurt, avem nevoie de doua plante, un „baietel” si o „fetita”. Daca aveti doar o planta, e musai sa-i cautati un (o) partener (a). La palmierul pitic, florile sunt de culoare alb-galbuie, cele feminine emană un parfum dulce, usor, florile masculine neavand miros. Si pentru ca tot am adus vorba de plante dioice, poate stiti, sau poate vreti sa aflati, ca tot dioice sunt si: cycas, aucuba, dafinul, ginkgo biloba dar si: urzica, salcia, catina alba, tisa, hameiul, canepa.   

Planta are o crestere lenta si se dezvolta in aproape orice tip de pamant bine drenat, cu un ph usor acid. Puteti folosi si un amestec de turba acida, pamant de frunze, compost, perlit si nisip. La 2-3 ani schimbati ghiveciul cu unul mai mare.

Ii place lumina filtrata, nu expuneti planta la soare direct deoarece i se vor arde frunzele. Creste destul de bine si la semiumbra si chiar la umbra sau in camere slab luminate. 

Temperatura optima este de 26-28 grade Celsius, insa iarna, planta rezista la temperaturi minime de pana la 12 grade Celsius.
Nu ii plac curentii de aer si nici umiditatea scazuta a aerului, aceasta fiind si cauza pentru care, uneori, planta poate fi atacata de paianjenul rosu.

Vara se uda regulat si abundent, pamantul ar trebui sa fie in permanenta umed. Umed nu inseamna ca apa trebuie sa balteasca. Indepartati apa din farfurie la cel mult o ora dupa udare. Daca aveti o planta noua, incercati sa o udati de doua ori pe saptamana, pana va obisnuiti cu cerintele plantei. Cantitatea de apa va fi corelata cu cantitatea de lumina si temperatura. Cu cat acestea sunt mai ridicate cu atat mai multa apa veti folosi. Iarna udatul se reduce in intensitate dar nu se suprima, planta vegetand continuu. Din mai si pana in septembrie, o data la 2 saptamani, puteti fertiliza planta cu ingrasamant universal in cantitati reduse la jumatate.
Ocazional, mai ales vara dar si iarna, daca tineti planta intr-o camera incalzita, pulverizati apa pe intreaga planta.

inflorescenta in formare

 
13 comentarii

Scris de pe 8 Februarie 2011 în Florile mele

 

Etichete: , , , , , , , , , , ,

13 responses to “Chamaedorea elegans – palmierul pitic

  1. Alexandra

    8 Februarie 2011 at 21:23

    De canepa stiam.😀

     
    • Constantin

      9 Februarie 2011 at 20:16

      In Moldova, poate si in alte zone, in ajunul Craciunului se fac niste turte numite, cum altfel decat, ajunele. Si ajunelele astea se ung cu julfa, un fel de „crema” facuta din seminte zdrobite de canepa, fierte, in fine, un procedeu destul de complicat. Eu am mancat asa ceva cand eram copil.

       
  2. maryanne

    9 Februarie 2011 at 10:20

    imi place, am si eu.

     
    • Constantin

      9 Februarie 2011 at 20:16

      E frumos, dar creste greu. Si eu nu prea am rabdare.🙂

       
      • maryanne

        10 Februarie 2011 at 9:50

        asa este, eu de trei ani il am, si f putin a crescut.

         
  3. Elisa

    9 Februarie 2011 at 11:25

    Constantin, palmierul meu este din seminta de curmale, stii fructele acelea confiate. Mi-au rasarit mai multi din astfel de seminte insa nu le merge chiar asa de bine. Se usuca frunzele la varfuri.Drept este ca nu prea le dau mare etentie.Ce as dori sa stiu este daca se potrivesc conditiile spuse de tine la palmierul meu. Multumesc.
    Primele frunze sunt lungi si in forma de evantai , abia apoi apar cele penate.

     
    • Constantin

      9 Februarie 2011 at 20:03

      Da, este curmal si face parte din aceeasi familie Aracaceae. Am avut si eu cu ani in urma, insa am renuntat la el pentru ca mi se parea ca se dezvolta prea greu. Iarna curmalul ar avea nevoie de urmatoarele conditii: 15-16 grade, lumina difuza, udare foarte rara, fara curenti de aer, fara diferente mari de temperatura, stergerea prafului de pe frunze si pulverizare de apa pe frunze. In mod normal frunzele se usuca de la baza inspre varf, este un proces firesc. Faptul ca se usuca de la varf poate fi pus pe seama urmatoarelor aspecte: aerul este prea uscat, praf pe frunze, udare abundenta corelata cu o temperatura prea scazuta, carente de nutrienti. De obicei, stagnarea apei in sol duce la uscarea frunzelor. De aceea curmalul are nevoie de un substrat permeabil, bine drenat. Un raspuns exact nu pot sa dau. Vezi si tu daca se potriveste ceva de aici, tind totusi sa cred ca frunzele se usuca din cauza udarii incorecte. Nu taia partea uscata a frunzelor, las-o asa.

       
  4. Elisa

    10 Februarie 2011 at 10:21

    Multumesc frumos🙂
    Este ca o rugina, mai exact si asta de cand l-am scos afara vara.

     
  5. Ioana

    5 Iunie 2011 at 13:09

    Am si eu o asemenea floare de foarte mult timp si imi place foarte mult.

    Problema este ca a crescut considerabil si, cum stau la bloc s-ar putea sa nu mai incapa in casa, in curand:)

    Credeti ca exista vreo solutie,se poate taia tulpina, spre exemplu?

    Eu nu prea ma pricep la flori.

    Multumesc.

     
    • Constantin

      6 Iunie 2011 at 19:57

      Ioana, nu am incercat niciodata sa tai un palmier si nu iti pot recomanda sa faci asta, pentru ca am impresia (de fapt, sunt aproape convins) ca ar fi o mare greseala. Spre deosebire de alte plante, palmierul are activitate meristematica doar apical, ceea ce inseamna ca cresterea lui se bazeaza pe aceste celule situate in varful tulpinii. Eliminand acea portiune, palmierul nu va „lastari” ca alti arbusti si dupa imbatranirea frunzelor ramase, palmierul va muri. Cred totusi ca e vorba despre alt soi de palmier, palmierul pitic creste destul de greu si nu cred ca ajunge la dimensiunile de care spui.
      Stiu ca ti-e drag si ar fi pacat sa-l chinui. Poate ca ar fi mai bine sa-i cauti un alt stapan care dispune de un spatiu mai generos.

       
  6. Laurentiu

    8 Iunie 2011 at 19:23

    Salutari tuturor. Am si eu un palmier ca asta. Cumnata mea a primit niste seminte de la mama ei din Spania, le-a pus in pamant intr-un ghiveci, si au rasarit ca patrunjelul🙂 erau circa 20 de fire. Au crescut cam 15 cm in inaltime si au inceput sa li se albeasca frunzele. Ea nu prea are grija de flori in general. Vazand asta eu i-am furat un fir din ele si l-am plantat in pamant de frunze adunat cu mana mea din padure, amestecat cu putin nisip si pamant de gradina peste care s-a pus in fiecare an balegar. Intre timp a ascultat si cumnata mea sfaturile mele si mi-a urmat exemplul. Acum palmierul meu are tot aproximativ 15 cm si doar 2 frunze, iar la 2 din palmierii ei le-a dat o noua frunza care a crescut deja mare. Toate astea s-au intamplat in vre-o 3 luni 4… Ideea e ca palmierul meu are intre cele 2 frunze, un varf ascutit de 1 cm pare ca ar da o noua frunza, dar nu se dezvolta deloc. Ii pulverizez zilnic frunzele cu apa la temp.camerei, caldura are, lumina e difuza. Degeaba. Ce e de facut?

     
    • Constantin

      8 Iunie 2011 at 20:42

      Salut, Laurentiu! Parerea mea e ca le-ai facut pe toate „ca la carte”. Pana aici e bine. Ceea ce vezi tu acolo e o frunza. Uita-te la a doua fotografie, vezi cele doua tije? Alea sunt frunzele in prima faza. Apoi se desfac in doua si incep sa arate a frunza adevarata. Daca nu cresc frunzele, ceva totusi nu ii convine. Incearca sa ii administrezi un ingrasamant pentru plante cu frunze, respectand dozajul si perioadele de administrare specificate pe flacon. Gasesti si in supermarket, la raionul de flori. Azotul ajuta la cresterea frunzelor. Totusi, trebuie sa tii cont de faptul ca palmierul pitic creste destul de greu, asta al meu are deja cativa ani si nu e deloc mare. Asa creste el, mai incet. E drept ca nu am stat niciodata sa ma uit la ce interval ii apare o frunza sau in cat timp se dezvolta, cert este ca asta nu se intampla peste noapte sau intr-o zi-doua. Mai ai rabdare, ingrijeste-l ca si pana acum si o sa fie bine. Iti multumesc de vizita si te mai astept pe aici!

       
  7. Laurentiu

    29 Iunie 2011 at 11:50

    Multumesc pt. sfat Constantin. Asa voi face.

     

Lasă un răspuns

 
