RSS

Gazania rigens – Gazania

25 Noi

      

Gazania face parte din familia Asteraceae si numele ei deriva din numele umanistului bizantin Theodorus Gaza. Planta se prezinta ca o tufa cu inaltimea de 15-20 cm, decorativa atat prin frunzele de culoare verde inchis pe partea superiora si argintii pe partea inferioara, cat si prin florile divers colorate. Florile gazaniei sunt asemanatoare margaretelor, sunt mari de 6-7 cm si sunt colorate in rosu, portocaliu, roz, galben, crem si diverse combinatii intre aceste culori si se deschid la soare. In zilele noroase si noaptea, bobocii raman inchisi. Gazania este originara din Africa de Sud, asadar are nevoie de expunere la soare si de un teren nu foarte bogat in substante nutritive, fiind o planta nepretentioasa din acest punct de vedere. Datorita conditiilor climatice din ultimii ani, planta a devenit destul de raspandita si la noi, iar faptul ca nu necesita multa apa, nu are nevoie de fertilizare si nici nu are multi daunatori, a facut ca gazania sa devina o planta din ce in ce mai cautata si apreciata. Asigurati-i totusi un sol afanat si cu un drenaj bun deoarece stagnarea apei ar putea duce la atacul unor ciuperci.  Poate fi plantata atat in gradini, la realizarea bordurilor dar si la amenajarea stancariilor, cat si in jardiniere pe terase sau in balcoane. Udati planta seara sau dimineata, de doua ori pe saptamana, daca e cultivata in gradina si de trei ori pe saptamana, daca o aveti in vase. Infloreste si in conditii de semiumbra daca ii asigurati totusi cateva ore de plin soare pe zi. Inflorirea are loc de primavara pana toamna tarziu. La aceasta ora, e drept ca toamna aceasta a fost atipica, inca exista flori pe tufa.

Pentru a stimula formarea de noi boboci si a prelungi inflorirea, indepartati periodic florile trecute. Aveti grija sa nu confundati florile trecute cu florile inchise din cauza lipsei soarelui. Multa lume trateaza gazania ca si planta anuala dar, daca toamna o introduceti intr-o magazie sau pivnita unde ii asigurati temperaturi de 8 – 10 grade si udare atunci cand e necesar, primavara dupa trecerea ingheturilor tarzii o puteti scoate in gradina, inflorind mult mai devreme. Se inmulteste prin seminte semanate in interior, in luna februarie, la o temperatura de 16 grade Celsius, in substrat format din nisip si compost, sub placa de sticla. Se repica plantutele la 3-4 saptamani si se planteaza afara atunci cand pericolul de inghet a trecut. La plantarea in gradina se recomanda sa incorporati cantitati mici de ingrasamant organic in sol, mai ales daca acesta este prea saracacios. Desi se dezvolta bine si fara fertilizare, administrarea unui ingrasamant pentru plante cu flori pe perioada infloririi va face ca planta sa infloreasca mult mai abundent, cu flori mai mari si mai colorate.

Botrytis cinerea – Putregaiul cenusiu este o boala care poate afecta gazania în perioadele reci si este determinata de umiditatea ridicata a solului si a aerului dar si de persistenta apei pe frunze. Organele atacate se inmoaie si se acopera in scurt timp cu un mucegai cenusiu, ulterior tesuturile afectate se brunifica si se usuca. Pentru combatere, tulpinile afectate se vor indeparta, se raresc plantele daca sunt prea inghesuite, se va evita fertilizarea in exces cu azot, se va încerca udarea plantelor numai la radacina sau in cazul jardinierelor, de jos in sus. In acelasi timp se aplică tratamente foliare cu Euparen 0,2%, Orthocid 0,3%, Rovral( 0,05% – 0,1 %), sau  Captan, Bravo etc. de regulă 3-5 pulverizări la intervale de 7 -10 zile.

 
11 comentarii

Scris de pe 25 Noiembrie 2010 în Florile mele, In gradina

 

Etichete: , , , , , , , , , , , , ,

11 răspunsuri la „Gazania rigens – Gazania

  1. irenadaiana

    29 Noiembrie 2010 at 12:40

    am si eu , am si eu si e minunata , culorile sunt super. Nu stiam ca poate fi tinuta peste iarna. O sa incerc , inca nu e prea tarziu , la noi e o caldura cum nici in martie n-a fost. 🙂

     
  2. victoriacus

    1 Decembrie 2010 at 13:28

    superbe.La primavara cumpar seminte.Pusesem ochii pe ea de ceva timp

     
    • Constantin

      1 Decembrie 2010 at 20:02

      Eu zic sa le cumperi mai prin iarna, si prin februarie-martie sa te apuci de facut rasaduri. Daca nu, ia rasaduri din piata.

       
  3. Elisa

    3 Decembrie 2010 at 2:51

    Floarea asta creste in Valencia,in California,prin gazon,pe marginea trotuarelor,nu stiu daca este cultivata sau rasare asa ca papadia la noi 🙂 Mi-am luat seminte si acasa mi-au rasarit doar 3 fire,apoi am pierdut-o,nuj de ce,insa vad prin centru rondele cu astfel de flori insa nu culorile care-mi plac,galben cu maro.Sa-mi notez numele ei,poate gasesc acasa seminte.

     
    • Constantin

      4 Decembrie 2010 at 21:53

      Elisa, se gasesc seminte si la noi. Eu le-am semanat in interior, nu stiu daca primavara au conditii sa rasara direct afara dar pot sa-ti spun sigur ca din semintele scuturate asta vara au iesit puzderie de plante in jurul celor mature. Asta prin octombrie. Pacat ca nu am avut cum sa le salvez, nu aveam unde sa le pastrez peste iarna.

       
  4. Iza

    4 Decembrie 2010 at 20:57

    Gazaniile sunt flori foarte frumoase. Sunt sensibile la umezeala asa-i. Am pus si eu la adapost cateva. Unele au rezistat altele nu. Cele care au rezistat s-au facut niste tufe foarte frumoase si plineeeee de flori.
    Imi place articolul scris de tine ! Bravo !

     
    • Constantin

      4 Decembrie 2010 at 22:01

      Iza, bine ai poposit pe cele 7 coline! Faptul ca-ti place articolul meu nu poate decat sa ma onoreze si in acelasi timp sa ma stimuleze in a mai posta si altele. Asta este avantajul atunci cand salvezi planta peste iarna, vei avea foarte de timpuriu niste tufe mari si pline de flori. Sunt curios cat traiesc florile astea, la mine ar fi al treilea an, asta daca reusesc sa iasa din iarna. Multumesc si te mai astept!

       
  5. Aura

    18 Septembrie 2012 at 21:14

    Buna , e o planta minunata , am primit-o in ghiveci , mititica si a inflorit din iulie incontinuu , sper sa trecem iarna amandoua cu bine .Mi- spus o prietena sa pastrez florile uscate si sa le folosesc in primavara , sa obtin astfel pui de gaznia .cu bine ! Aura

     
    • Constantin

      19 Septembrie 2012 at 16:18

      Aura, gazania ta o sa treaca iarna daca o asezi intr-o camera mai rece si o lasi in repaus. O uzi din cand in cand, mult mai rar decat acum, si in primavara o scoti iar afara. Poti sa o plantezi si in gradina, o sa ii mearga mult mai bine. Din florile uscate aduni semintele si pe la sfarsitul lui februarie, inceputul lui martie, le semeni in interior pentru a obtine rasaduri. Cand nu mai exista pericol de inghet muti plantutele in gradina sau in jardiniere pe balcon. Cred ca ai observat ca iubeste soarele, asa ca daca vrei multe flori aseaza plantele intr-un loc insorit.

       
  6. corina

    30 Iulie 2014 at 21:04

    Am semanat gazania in primavara si am plantat.o intrun ghiveci de circa 7.8cm inaltime intrun pamant ca bogat in ingrasamant de grajd si acum am pb cu ea ,nu mai creste,frunzele se ingalbenesc,se ofilesc ce e de facut in cazul asta,o mai pot salva?

     
    • Constantin

      20 August 2014 at 11:13

      La noi, gazania oricum moare toamna daca nu este pastrata in pivnita. Cred ca la tine problema a fost substratul prea fertil.

       

Lasă un răspuns

 
