RSS

Schlumbergera – Cactusul de Craciun

19 Noi

   

        Schlumbergera este o planta suculenta din familia Cactaceae, originara din America Centrala si este cunoscuta la noi sub numele de Cactusul de Craciun sau craciunita. Schlumbergera este una dintre plantele care au fost studiate de catre NASA, Agentia Aerospatiala Americana, ca parte a studiilor privind purificarea aerului din spatiile inchise. Aceasta planta are ca si caracteristica particulara, proprietatea de a absorbi bioxidul de carbon din mediul in care traieste si de a elibera oxigen in timpul noptii. Se stie ca in mod obisnuit procesul are loc exact invers, pentru aproape toate celelalte plante. Datorita acestei caracteristici, Schlumbergera este una dintre plantele indicate pentru a fi crescute in dormitor, fara grija ca ar putea vicia aerul.

Este o planta foarte decorativa formand adevarate pete de culoare in momentul infloririi, care de obicei are loc la sfarsitul toamnei. Florile au forma de trompeta cu petalele dispuse in doua etaje. Este apreciata datorita faptului ca infloreste bogat si inflorirea se intinde pe durata mai multor saptamani, din noiembrie pana in ianuarie. Nu de putine ori, planta infloreste inca o data in martie-aprilie. Deja de pe la sfarsitul lunii septembrie, odata cu scaderea temperaturii, extremitatile plantei se umplu cu bobocei albi-verziu care, de regula, cresc pe lastarii din anul respectiv. Eu tin plantele toata vara afara si nu le aduc in interior decat la jumatatea lunii octombrie. Plantele au nevoie de temperaturile scazute pentru a forma boboci. Odata adusa in interior, temperaturile mai ridicate grabesc dezvoltarea bobocilor si inflorirea. Tulpina este formata din segmente plate, dispuse unul in continuarea celuilalt, despartite de noduri dispuse cam la 4 cm, in acest fel ramificandu-se. Fiind o planta tropicala, ideal ar fi sa-i oferiti un spatiu unde sa beneficieze de multa lumina dar nu o expuneti la soare direct. Temperatura nu ar trebui sa scada sub 10-12 grade Celsius si sa nu depaseasca 25 grade Celsius. Ca substrat folositi un amestec de turba si nisip, la fundul vasului avand grija sa puneti un strat de pietris pentru a asigura drenajul. Nu necesita multa apa, este suficient sa mentineti substratul usor umezit doar in perioadele foarte calde. In rest, udati moderat, un pic mai mult in faza de formare a bobocilor si pe perioada infloririi, avand mare grija sa nu stagneze apa. Din cand in cand, pulverizati apa pe frunze. Evitati stropirea bobocilor sau a florilor. Nu are nevoie de fertilizare, dar daca o faceti, folositi cu zgarcenie un ingrasamant pentru cactusi. Totusi fertilizarea in faza de aparitie a bobocilor determina o inflorire mai abundenta. Schimbarea pamantului se face primavara, din 2 in 2 ani. Se inmulteste prin butasi, obtinuti prin punerea la inradacinat, in nisip, a unor portiuni de tulpina, la inceputul lunii august. Lasati butasii taiati sa se usuce cateva ore inainte de a-i pune la inradacinat. Segmentele de tulpina desprinse de planta fac radacini chiar daca nu sunt puse in substrat sau in apa. Eu am lasat cativa lastari sa se usuce taietura, am uitat cateva zile de ei si i-am gasit cu radacini micute in formare. Planta nu necesita taieri, eliminati doar portiunile degradate, uscate si florile trecute. Este predispusa la atacul mucegaiurilor si la putrezirea radacinii, mai ales ca urmare a unei udari incorecte, cu apa in exces si care stagneaza. Evitati amplasarea plantei in zonele predispuse la formarea curentilor de aer. Dupa prima inflorire din iarna, plasati floarea intr-un spatiu mai rece dar bine luminat si de Pasti va veti bucura din nou de florile ei.

Despre cactusul de Craciun circula mitul ca nu ar mai inflori daca ii schimbi locul. Eu pot sa va asigur ca afirmatia este falsa. Am mai spus ca vara ii tin afara si ii aduc in interior in octombrie, atunci cand plantele au deja boboci in diverse stadii de dezvoltare. Dar, un sambure de adevar exista, insa este vorba de schimbarea brusca a conditiilor de lumina si temperatura, schimbare care poate duce la caderea bobocilor. Asa ca nu aduceti planta de la frig ,direct la temperaturi ridicate si va mai dau un sfat: incercati ca la schimbarea locului sa pozitionati floarea pastrand aceeasi orientare catre lumina pe care a avut-o in vechiul loc, adica partea care a fost spre soare afara, in interior puneti-o catre geam. Si nu confundati Schlumbergera (cactusul de Craciun) cu Rhipsalidopsis, cactusul de Pasti. Desi seamana foarte mult la tulpini, florile sunt diferite si au cerinte diferite, nefiind vorba de una si aceeasi planta. 

 
38 comentarii

Scris de pe 19 Noiembrie 2010 în Florile mele, Fotografii

 

Etichete: , , , , , , , , , ,

38 de răspunsuri la „Schlumbergera – Cactusul de Craciun

  1. eumiealmeu

    19 Noiembrie 2010 at 23:36

    Ador florile, dar într-un mod ciudat, le ador în poze. Nu mi-a trăit nicio floare din cele pe care le-am primit – în ghiveci, toate au murit… Poate au ceva cu mine. Eu n-am nimic cu ele….

     
    • Constantin

      20 Noiembrie 2010 at 0:27

      E bine si asa. Se spune ca un om care iubeste florile e un om bun. Tind sa cred ca e adevarat. Acum, legat de flori, inteleg ca ceva experienta ai. Bine, rezultatele n-au fost pe masura asteptarilor, dar asta nu inseamna ca nu o sa mai incerci. Florile nu au nimic cu tine 🙂 sunt sigur ca nici tu cu ele, trebuie doar sa le intelegi nevoile, pentru ca nu toate plantele au aceleasi cerinte fata de lumina sau temperatura. Uite, eu am o categorie numita „Pe intelesul tuturor”, cand ai timp citeste ce am acris acolo, poate o sa-ti fie de ajutor. Si cand mai ai flori noi, da un semn aici sau la tine pe blog, sunt sigur ca se va gasi cineva sa-ti dea cateva sfaturi. Bine ai venit pe blogul meu si daca ti-a placut poate mai treci pe aici! Week-end placut!

       
  2. Elisa

    20 Noiembrie 2010 at 2:59

    Oaaau,ai de toate culorile!Si deja inflorite,asa cum aveam eu anul trecut 🙂

     
    • 7coline

      20 Noiembrie 2010 at 20:40

      Elisa, nu stiu daca astea-s toate culorile existente, eu doar de astea am vazut dar or mai fi si altele. Mi-a luat ceva timp pana le-am dat de capat, acum au deja trei ani de cand le am. Si infloresc si primavara.

       
      • Angela Chiriac

        18 Noiembrie 2014 at 9:36

        eu am si portocalie a inflorit zilele acestea.

         
  3. Manole

    20 Noiembrie 2010 at 12:24

    Io am o craciunita care cred ca-i lebada! Nu mi-a inflorit niciodata…

     
    • 7coline

      20 Noiembrie 2010 at 20:38

      Mestero, daca nu pleaca iarna in tarile calde, tot e bine. 🙂 Vezi ce-i lipseste, nu are cum sa nu infloreasca. Du-o intr-o camera mai rece, la geam ca sa aiba lumina si nu o uda prea mult. Eventual aplica-i niste ingrasamant. Trebuie sa infloreasca!

       
  4. maryanne

    20 Noiembrie 2010 at 18:37

    si la mine au inflorit,sunt superbe.Si eu ,vara le tin afara si toamna le bag in casa.

     
    • 7coline

      20 Noiembrie 2010 at 20:43

      Maryanne, asta inseamna ca metoda da roade. Am sa trec sa le vad!

       
      • maryanne

        21 Noiembrie 2010 at 10:19

        sigur ,ai dreptate ,ca e un mit.In timp ce erau imbobocite,le-am mutat din camera ca am facut ceva modificari,si dupa ce am terminat le-am asezat la locul lor.Nu au avut de suferit deloc.

         
  5. Dana from dordevara.blogspot

    21 Noiembrie 2010 at 4:45

    Nici ca se putea mai bine! exact astea erau informatiile de care aveam nevoie. Ma pregateam sa caut denumirea latina a „craciunitei” si sa aflu ce sa-i fac… niciodata nu am avut noroc cu ele. Erau pline de boboci, si apoi unul cate unul se duceau… si cam la fel pateam si cu Cactusul de Pasti. Craciunita mea e plina de boboci acum… am invatat din postarea ta, dar am emotii sa vad odata bobocii astia infloriti. Oh, si pozele astea sunt superbe, frumoase Craciunite!

     
    • Constantin

      21 Noiembrie 2010 at 19:48

      Dana, bine ai venit! Ma bucur ca ai gasit ce cautai tocmai aici la mine. Imi place blogul tau, il vizitez frecvent, din pacate modalitatea pe care ai ales-o pentru postarea comentariilor nu e chiar pe placul meu. De fapt, nu am nimic cu ea, doar ca eu o consider incomoda. Am vrut sa-ti scriu de multe ori, am si scris de fapt, si m-am trezit ca la postare imi cere cont Google. Nu am si nici nu prea vreau sa-mi fac numai pentru asta. Crede-ma, am atatea conturi si parole ca uneori trebuie sa le mai si notez. Asa ca, te rog eu, cauta alta formula, cu moderare, in asteptare, ai multe variante la dispozitie. Iti tin pumnii, dupa toate stradaniile tale chiar meriti sa te bucuri si de florile craciunitei. Incearca sa adaptezi ce am scris eu, la conditiile tale si sigur o sa reusesti. Uite, mai sus scrie si Maryanne ca procedeaza la fel.Succes si astept vesti bune! Te mai astept pe aici! Vezi cum faci in privinta comentariilor si sigur vom vorbi si la tine. Imi place gradina ta si ceea ce ai reusit sa faci acolo.

       
  6. Dana

    23 Noiembrie 2010 at 4:19

    Multumesc Constantin, pentru sfaturi si incurajari. Sper sa postez si eu cateva flori cat de curand.
    Am incercat de mai multe ori sa shimb setarile la comentarii, chiar si eu am probleme sa salvez raspunsurile la comentarii; inca nu stiu toate smecheriile la blog. Sper sa mearga mai bine acum.
    Toate cele bune!

     
    • Constantin

      23 Noiembrie 2010 at 19:39

      Deja merge mai bine, e mult mai simplu, multumesc!

       
  7. victoriacus

    1 Decembrie 2010 at 13:38

    Superbe.Am avut si eu una alba care mi-a inflorit iarna trecuta.Am daruit-o cuiva.

     
    • Constantin

      1 Decembrie 2010 at 19:59

      Uneori ma intreb si eu de ce le cresc, mai ales pe astea care infloresc doar o data pe an si atunci doar cateva zile. Nu-s chiar asa de scumpe si mi-as permite sa-mi cumpar un in sezon. Dar nu cred ca ar mai avea acelasi farmec. De satisfactia mea, ce sa mai zic?

       
  8. gabyral

    10 Decembrie 2011 at 11:57

    Frumoase flori, felicitari! Craciunelul meu nu da semne sa imboboceasca anul asta si nu stiu de ce. Nu i-am schimbat locul si il ud cu moderatie. Are frunze noi dar nu si boboci. Adevarul e ca a stat toata vara la geam, in camera si nu a scazut temperatura sub 19-20grade

     
    • Constantin

      24 Decembrie 2011 at 20:42

      Multumesc Gabi! Astea-s de anul trecut, anul acesta a inflorit mai devreme. Nu-i tarziu nici la tine, numai ca trebuie sa ii asiguri conditiile propice pentru a induce formarea bobocilor: du-l intr-o camera rece (dar sa nu inghete) si aseaza-l langa cea mai insorita fereastra. Uda-l rar (la frig necesarul de apa e normal sa fie mai scazut) si in maxim o luna ar trebui sa apara bobocii. Apoi poti sa-l aduci mai la cald daca vrei.

       
  9. madalina

    27 Octombrie 2012 at 13:39

    am si eu patru cactusi de craciun, roz si visiniu de anul trecut,le merge bine,cel visiniu a inflorit,iar cel roz acum a inceput sa faca bobocei, cel alb si portocaliu i-am cumparat de vreo doua saptamani dar nu stiu de ce au inceput sa le pice boboceii si nu infloresc, imi pare atat de rau de ele:( ce sfat imi dati? multumesc :*

     
  10. Constantin

    29 Octombrie 2012 at 23:20

    Daca au inceput sa cada nu prea mai ai ce sa le faci. Muta ghivecele intr-o camera rece si luminoasa si uda-le doar atunci cand pamantul s-a uscat. Ai grija sa nu balteasca apa in faruriute. Poate mai salvezi cativa boboci, sau poate se dezvolta altii. Le-ai schimbat mediul, le-ai schimbat conditiile si de asta cad bobocii. Si eu am pierdut multe plante cumparate, la scurt timp dupa ce le-am adus acasa.

     
  11. Orquidea

    4 Noiembrie 2012 at 12:38

    Buna ziua! Aici am gasit cele mai multe informatii despre Cactusul de Craciun.Tocmai am primit un puisor de la o prietena si, culmea, are si bocei mici in varf.Trebuie sa il plantez imediat…parca asa am inteles,si direct in pamant de cactusi.
    Intrebarea mea este: ce se va intampla cu acei mici bobocei?Vor creste si vor inflori?

     
    • Constantin

      4 Noiembrie 2012 at 18:18

      Buna ziua! Pune puisorul intr-un ghiveci nu prea mare, uda-l putin si pozitioneaza planta cu bobocii catre fereastra sau sursa de lumina. Pentru inceput pune ghiveciul intr-o camera mai rece. Un loc luminos, dar nu deasupra caloriferului si departe de curentii reci de aer. Nu mai schimba pozitia ghiveciului si uda-l doar cand pamantul s-a uscat deasupra. Nu exagera cu udatul si ai grija ca apa sa nu stagneze in farfurie.
      Nu e nevoie neaparat de pamant de cactusi, orice pamant din comert este bun daca este usor drenabil. Daca esti destul de norocoasa bobocii se vor transforma in flori. Schlumbergera pune deseori probleme in momentul infloririi. De regula nu se recomanda transplantarea plantelor de ghiveci in momentul infloririi.
      Succes!

       
  12. Orquidea

    5 Noiembrie 2012 at 14:00

    Multumesc tare mult pentru sfaturi! Va avea floricele galbene,deosebite.Am sa va arat o poza cand vor inflori.O zi frumoasa!

     
    • Constantin

      5 Noiembrie 2012 at 17:33

      Wow, e deosebita! Schlumbergera galbena e destul de rara. Sper sa-ti infloreasca si astept fotografiile.

       
  13. cami

    30 Noiembrie 2012 at 16:08

    imi place pentruca eu pe creciunita mea am salvat o sa zic asa vecina mea a vrut sa o arunce pentruca era uscata eu am luat o si acum am 2 flori frumoase

     
  14. elena

    16 Decembrie 2012 at 10:18

    ASI VREA SA FAC O COLETIE DE CRACIUNITE (SCHLUMBRGERA) NU STIU PREA NULTE DESPRE CRESTEREA LOR INSA CRED CA AJUTATA O POT FACE MA FASCINEAZA ACESTE FLORI ASA CA AJUTOR CER DE LA CEI MULT MAI INITIAII CA MINE . MULTUMESC ANTICIPAT .

     
    • Constantin

      4 Ianuarie 2013 at 18:27

      Succes, Elena! Intreaba daca ai nelamuriri si cineva o sa-ti raspunda. Inca mai gasesti craciunite la vanzare.

       
      • elena

        8 Ianuarie 2013 at 12:01

        Am cumparat cateva mai exact 3 atatea am gasit diferite la mine in orasi insa nu prea stiu ce hibrid am luat , nu stiu nici floarea cum e , boboci pe care ii avea au cazut ( am cumparat imbobociti ,roz , rosu, si una avea boboci si roz si alb ) vad eu la iarna viitoare daca am noroc sa infloreasca cum e . Eu pun in apa de flori la 10l 1 lingurita megasol 19.19.19. ca ingrasamant pot folosi si la craciunita ? megasol 19.19.19. contine NPK (NITROGEN ,FOSFOR,POTASIU) in cantitati egale . am inteles ca la craciunita ar fi mai bun un ingrasamant bogat in potasiu cum ar fi : MEGASOL 3-5-40 datorita continutului ridicat de potasiu . Multumesc Constantin , ma bazez pe ajutorul vostru.

         
        • Constantin

          10 Februarie 2013 at 17:40

          Elena, nu am folosit niciodata megasol, dar cred ca in perioada premergatoare infloririi e mai bun cel cu continut mai mare de potasiu. In rest il poti folosi pe cel echilibrat. Oricum, schlumbergera se descurca destul de bine si fara fertilizare.

           
  15. alina

    7 Martie 2013 at 14:59

    am o craciunica si are deja boboci.nu stiu cand trebuie ca sa o schimb intr-un ghiveci mai mare.ce ma sfatuiti?

     
    • Constantin

      7 Martie 2013 at 22:17

      Alina, schimba-i pamantul doar dupa ce se trec florile. Foloseste un substrat format din turba si nisip grosier sau un substrat special pentru plante epifite. Ghiveciul nu trebuie sa fie mult mai mare, altfel o sa ai tendinta sa-i pui prea multa apa si radacinile vor putrezi. Da-i lumina multa dar nu soare direct si de prin septembrie incearca sa ii asiguri temperaturi mai scazute, asta va stimula formarea bobocilor. Tot atunci poti incepe sa o fertilizezi usor.

       
  16. cretucarmen

    10 Martie 2014 at 21:06

    Buna seara! Constantine,ai tu asa frumuseti cum vad mai sus?
    Sutem aproape,ai avea cum imi trimite simie o ramurica roz sau alb?Multumesc anticipat pentru raspuns!

     
    • Constantin

      13 Martie 2014 at 15:22

      Buna! Am, dar vrei tu neaparat din astea? Caci se gasesc la orice florarie si nici nu-s chiar asa de scumpe. Daca ai drum prin Iasi da un semn si poate se rezolva.

       
      • cretucarmen

        13 Martie 2014 at 19:25

        Buna seara!
        Am primit cadou de la sot exact soiul asta de cactus, insa nu stim ce culoare…nu aveau flori, la noi la florarie nu prea aduc asa ceva,putini cunosc aceasta varietate…
        Cand voi avea drum spre iasi am sa caut acolo, unde se gasesc mai multe flori de ghivece?
        Poate imi poti da tu ceva informatii daca vrei,multumesc!
        Am o intrebare, cat de mare le este necesar ghiveciul?

         
        • Constantin

          16 Martie 2014 at 10:48

          Acum nu prea o sa gasesti schlumbergera, sezonul ei este iarna. Gasesti insa cactusul de Paste https://7coline.wordpress.com/?s=cactusul+de+paste care desi este alta planta seamana cu cactusul de Craciun.
          Daca transplantezi aceasta planta ai nevoie de un ghiveci doar cu o idee mai mare, nu are radacinile foarte dezvoltate.

           
  17. alexandra

    11 Mai 2014 at 14:20

    Buna ziua! eu am craciunita de 2 ani si nu mi-a inflorit nicodata….nu stiu ce sa-i mai fac…help!!!

     
    • Constantin

      13 Mai 2014 at 22:12

      Are nevoie de lumina, cauta-i un loc luminos dar nu in bataia directa a soarelui. Vara ii merge foarte bine afara si odata cu racirea vremii deja ii apar bobocii, moment in care o duci in casa si nu o mai misti din loc.

       

Lasă un răspuns

 
