RSS

Eschscholtzia Californica – Macul de California

17 Noi

    

 Asa cum reiese si din denumire, macul de California este originar din …California – Oregon iar numele i-a fost dat de botanistul Adalbert von Chamisso in onoarea prietenului sau, zoologul estonian Johann Friedrich Gustav von Escholtz. Planta a fost descoperita de Chamiso, langa San Francisco, in timpul unei expeditii rusesti din 1816. Din 1913 este floarea de stat a Californiei, in fiecare an, la 6 aprilie, sarbatorindu-se ziua macului de California.     

Planta se cultiva foarte simplu, este decorativa atat prin frunze cat si prin flori si se foloseste cu succes la straturi, borduri dar si in amenajarea stancariilor. Se prezinta ca o tufa cu inaltimea de 30-60 cm, cu tulpini ramificate, erecte sau usor culcate. Frunzisul este fin, verde argintiu. Florile sunt viu colorate, foarte asemanatoare cu ale macului de camp si se deschid doar la soare. Sunt formate din 4 petale colorate in alb, galben, galben-portocaliu, roz sau stacojiu. Exista si soiuri cu flori duble, involte. Fructul este o capsula lunga de 7-8 cm iar semintele de culoare neagra sunt rotunde sau usor ovale, cu diametrul de 1-2 mm, isi pastreaza facultatea germinativa 2-3 ani si pot ierna in gradina.

Macul de California (i se mai spune si eşolţia) este o planta care se autoinsamanteaza asa ca inca o mai puteti semana in gradina si la aceasta data. Se seamana direct in gradina toamna (cu inflorire din luna mai) sau primavara, pe la sfarsitul lunii martie, caz in care va inflori din iunie pana toamna tarziu. Planta tolereaza, pentru perioade scurte de timp, chiar si temperaturi de -10 grade Celsius. S-ar putea ca in timpul caldurilor mari din vara planta sa intre intr-un oarecare repaus, mai ales daca nu este udata si dand impresia ca e pe sfarsite. Nu va speriati, nu ati pierdut-o, va reveni la viata si va inflori inca mult timp odata cu scaderea temperaturilor. Macul de California se seamana in plin soare (am mai spus ca florile se dechid doar la soare), intr-un sol nu foarte fertil dar bine drenat. Are chiar cerinte modeste de cultura, se adapteaza foarte bine la solurile normale de gradina, sarace in substante nutritive. De la semanat si pana in faza de plante tinere mentineti pamantul reavan, fara excese sau cu stagnarea apei. Udati cu regularitate si in timpul infloririi. Eliminati periodic florile trecute, chiar prin tunderea tufei, pentru a stimula inflorirea. In rest nu necesita lucrari speciale de intretinere. Se poate fertiliza usor doar daca cresteti planta in vase.

Din cauza excesului de umiditate poate fi atacata de fungi. De asemenea, poate fi atacata de virusi care determina ingalbenirea si piticirea. Si melcii sunt dusmani de temut ai macului californian, consumand frunzele. Planta (am uitat sa spun ca face parte din familia Papaveraceae) are si utilizare farmaceutica datorita alcaloizilor pe care ii contine. Are proprietati analgezice, antispasmatice, sedative (hipnotice), diuretice. Este folosit in tratarea insomniei, nervozitatii si anxietatii. Poate scadea tensiunea arteriala si normalizeaza secretia biliara. Insa sfatul meu este, daca nu vreti sa faceti vreo prostie, sa nu folositi planta dupa ureche. Cereti sfatul unui fitoterapeut sau renuntati la a o folosi.

Ca o scurta recapitulare:                                                                                                                   

– se seamana toamna sau primavara;                                                                                             

– prefera solurile obisnuite sau chiar sarace;                                                                                 

– se seamana in plin soare (altfel nu va inflori);                                                                            

– nu suporta excesul de umiditate;                                                                                                 

– florile trecute se indeparteaza pentru a stimula si prelungi inflorirea.                             

Această prezentare necesită JavaScript.

 
15 comentarii

Scris de pe 17 Noiembrie 2010 în Florile mele, In gradina

 

Etichete: , , , , , , ,

15 responses to “Eschscholtzia Californica – Macul de California

  1. Alexandra

    17 Noiembrie 2010 at 21:07

    Botanistul si zoologul ala, cam dubiosi! Cum sa dai denumire unei flori delicate numele prietenului tau? Doar daca e la fel de plapand si delicat…
    Stiu, nu sunt normala la tartacuta, nu trebuie sa-mi spui!
    O seara buna, Constantin.

     
    • Constantin

      17 Noiembrie 2010 at 22:25

      Nu, nu-ti spun. Dar sunt curios unde o sa-ti mai mearga mintea daca o sa-ti spun ca, 10 ani mai tarziu, Escholtz i-a intors-o (cu varf si indesat) lui Chamisso, numind un arbust descoperit de el, un lupin, cum altfel decat Lupinus chamissonis? Si ca un gen intreg de plante a fost numit Chamissonia? O seara buna si tie,Alexandra!

       
  2. irenadaiana

    17 Noiembrie 2010 at 22:22

    Galben am si eu. Si asa e , de unde credeam ca am pierdut-o asta vara , acum are flori si tufele-s o frumusete. Dar nu stiam ca sunt si albe. Tu ai si albe?

     
    • Constantin

      17 Noiembrie 2010 at 22:32

      Da, este si o fotografie in slideshow. Numai ca e greu sa culegi semintele pe culori.Ce o sa iasa o sa iasa.

       
    • luci

      26 Noiembrie 2010 at 14:55

      eu am pus asta primavara seminte dintr-un plic cumparat din real sau baumax si toata vara m-au bucurat niste macusori frumosi majoritatea galbeni; au fost si ce-i drept mai putini, albi si movalii, unele grena chiar.Nu mai tineam minte daca sunt perene, le-am jumulit pe la sfarsitul verii,iar acum vad ca a ramas un smoc mic.

       
      • Constantin

        26 Noiembrie 2010 at 16:37

        Macii astia nu-s pereni la noi. Doar se autoinsamanteaza deci daca ai avut intr-un an in gradina, ai toate sansele sa ai si anul urmator, chiar daca nu mai semeni tu semintele.

         
  3. Alexandra

    17 Noiembrie 2010 at 22:55

    Aaa, e clar, gata! Doamne, ce minte bolnava am!

     
  4. maryanne

    18 Noiembrie 2010 at 21:03

    am si eu,albi si galbeni.Sunt foarte frumosi.Flori vesele le zic eu.

     
    • Constantin

      19 Noiembrie 2010 at 23:55

      In general, toate florile galbene dau stralucire unei gradini. Astea parca mai mult decat altele.

       
  5. demeter antonia

    20 Noiembrie 2010 at 13:42

    am si eu roze sunt superbe

     
    • 7coline

      20 Noiembrie 2010 at 20:42

      Ai maci roz?!? Cat vrei pe 10 seminte?🙂

       
  6. Lia

    29 Noiembrie 2010 at 17:35

    Frumosi maci!
    In primavara am pus si eu un pliculet de seminte de maci californieni (galbeni) intr-un vas si dupa ce au rasarit plantele le-am transferat in pamant numai una am lasat-o in acel vas. Toate firele care le-am transplantat s-au topit si a ramas numai cea din vas. A inflorit toata vara dar nu am reusit sa adun seminte si imi parea rau… dar acum sper ca vor iesi singure pe acolo prin jur (vasul a stat toata vara in gradina). Cand s-a facut mai rece am vrut sa iau vasul in casa dar macul era uscat de tot.
    Daca nu vor mai iesi singuri in primavara am sa pun direct in pamant alte seminte.

     
    • Constantin

      29 Noiembrie 2010 at 22:13

      Macii californieni nu suporta transplantarea asa ca se seamana direct in gradina, ori toamna ori primavara devreme. Daca s-au scuturat seminte, vor iesi plantute si la anul. Pentru orice eventualitate mai cumpara un plic de seminte.

       
  7. irenadaiana

    30 Noiembrie 2010 at 1:16

    dati o fuga la maryanne sa vedeti si acolo bogatie de maci. daca ar fi mai aproape de mine ….

     

Lasă un răspuns

 
