RSS

Stapelia variegata – steaua serifului

11 Noi

Stapelia variegata, flori

     Stapelia este o planta suculenta, mai degraba interesanta decat frumoasa si apartine unui gen care cuprinde 40-50 de specii de plante originare din Africa meridionala. Denumirea aceasta le-a fost data in 1753 de catre naturalistul suedez Carl von Linne, parintele nomenclaturii binare pentru desemnarea speciilor de plante, in cinstea botanistului olandez Johannes van Stapel, care le-a studiat cu vreo suta de ani mai devreme. Stapelia variegata pare a fi una si aceeasi cu Orbea variegata, singura diferenta vizibila fiind ca, in timp ce prima are un inel pentagonal in centrul florii, cea de-a doua are un inel rotund.

Denumirea populara este cea de steaua serifului. Tulpinile foarte ramificate, de culoare verde-lucios, sunt la inceput erecte pentru ca, pe masura ce planta creste, acestea sa se reverse peste marginea ghiveciului. Caracteristic acestei plante este forma de stea, de diverse culori, a florii, care la cele mai multe specii emana un miros ”suav” de cadavru in putrefactie. Suav am spus eu ca sa o fac mai placuta in ochii vostri, adevarul este ca mirosul florii este dezagreabil si uneori, mai ales in zilele foarte calde, se simte de la distante foarte mari. Trebuie sa o iertam insa, pentru ca mirosul nu ne este destinat noua ci mustelor care au rolul de polenizatori, pentru ele mirosul fiind irezistibil. Daca florile au fost polenizate, dupa un timp apar fructele, doua pastai ce vor creste timp de cateva luni, pana la un an si care la maturitate crapa singure, dand la iveala puzderie de seminte maronii, turtite, dotate cu un puf ce le va ajuta la dispersarea lor de catre vant. 

Steaua serifului este o planta usor de crescut. Fiind originara din Africa, stapeliei ii place expunerea la lumina, suporta si expunerea la soare direct dar in acest caz tulpinile vor capata o coloratie roscata. Cel mai bine ar fi sa-i gasiti un loc la semiumbra sau cu lumina filtrata, mai ales in zilele foarte calduroase din iulie si august. Planta suporta si temperaturi de cateva grade sub zero, pana la maxim -10 grade, dar personal nu va recomand sa incercati sa-i testati rezistenta. Cel mai bine, peste iarna, gasiti-i un loc cu o temperatura de 5-7 grade Celsius. Planta poate ierna si in stare de vegetatie, daca ii puteti asigura iluminare si temperaturi adecvate. Altfel se recomanda trecerea ei in stare de repaus. Din martie pana in septembrie se uda regulat, lasand pamantul sa se usuce bine intre doua udari. In lunile reci, udati rar sau lasati planta complet neudata daca spatiul in care se gaseste este unul rece. Altfel planta risca sa fie atacata de putregai. Stapelia prefera substraturile bine drenate, nisipoase. Un substrat potrivit pentru ea veti obtine amestecand doua parti pamant universal, o parte nisip si o parte perlit sau piatra ponce bine maruntita.

Se inmulteste prin seminte sau prin butasi. Prin seminte, cu toate ca acestea au o mare putere de germinare, procesul este greoi si mai ales de durata, plantele inflorind abia dupa 2-3 ani. Cel mai usor se inmulteste prin butasi recoltati in stadiul de crestere activa. Pentru aceasta se desprind segmente de tulpina de la locurile de ramificatie, se lasa sa se usuce 12-14 ore si apoi se pun la inradacinat intr-un amestec de turba si nisip in parti egale. Desi apa reprezinta principalul ei dusman in ghivece, butasii pusi la prins intr-un borcan cu apa nu au nimic, facand radacini puternice in scurt timp. Eu am incercat si aceasta varianta si merge sigur, cu rezultate chiar mai bune decat la butasii pusi in nisip. Iata si imagini, mai intai cu Orbea variegata: 

si acum cu Stapelia variegata:

steaua serifului flori

steaua serifului, stapelia variegata, planta suculenta

Si ca o curiozitate, iata cum pe aceeasi planta apare o ciudatenie a naturii, o floare cu patru petale si cu inelul aproape patrat.Desi am stapelii de multi ani, este pentru prima data cand vad asa ceva:

 

 
29 comentarii

Scris de pe 11 Noiembrie 2010 în Florile mele

 

Etichete: , , , , , , , ,

29 responses to “Stapelia variegata – steaua serifului

  1. melinte daniela

    11 Noiembrie 2010 at 20:10

    interesanta floare!am vazut si la Alexandra o postare asemanatoare , dar parca floarea i-a fost adusa la birou…si tot ce decurge de aici , apropos de miros… sunt curioasa , unde o tii , pentru ca avand un asa miros suav , prietenii mei nu s-ar prea inghesui chiar daca aspectul e supermultumitor…

     
    • Constantin

      11 Noiembrie 2010 at 20:56

      Da, am banuit ca asta e floarea de care povestea Alexandra cu atata naduf si am zis sa-i fac o bucurie (mama, ce sadic sunt azi)🙂 Acum, vorbind chiar serios, floarea nu miroase chiar asa de tare, de fapt daca nu-ti bagi nasul in ea nu cred ca se simte mirosul. Dar hai recunoaste ca e frumusica. Florile nu le am acasa ci la locul meu de munca.

       
  2. Mariana

    12 Noiembrie 2010 at 7:01

    O!ce frumoasa e !
    Nici nu cred ca am mai vazut asa ceva!???
    Sper ca nu e nici o legatura intre floare si „seriful” tau!
    Un week-end frumos si odihnitor!

     
    • Constantin

      12 Noiembrie 2010 at 18:06

      Uite ca-i mai place cuiva steluta mea. Multumesc, Mariana!🙂 Week-end placut si tie! La mine n-o sa fie prea odihnitor, am o groaza de treburi de pus la punct.

       
  3. victoriacus

    13 Noiembrie 2010 at 13:54

    Chiar frumoasa.Intotdeauna mi-a placut si floarea si denumirea,care i se potriveste.In plus,nu ne pune nimeni sa ne bagam nasul in ea🙂

     
    • Constantin

      13 Noiembrie 2010 at 15:37

      Bravo, Victoria! Asa le trebuie la astia prea sensibili, dar na, curiozitatea-i mare si poti ramane marcat pe viata. Alexandra, saraca, viseaza si noaptea mirosul asta.🙂 Ma bucur ca-ti place, poti sa o cresti fara probleme, vara in curte si iarna in repaus si nu mai face flori. Adevarul e ca un vas mare cu stapelii e grozav de frumos. Si sunt specii care fac flori si mai frumoase, pufoase, foarte mari dar sunt mai rare, eu nu am gasit pana acum. Dar de astea am, pot sa si dau daca sunt amatori. Multumesc de vizita! Week-end placut!

       
  4. maryanne

    14 Noiembrie 2010 at 11:29

    foarte frumoasa!!!!am si eu din aceea din prima poza.

     
    • Constantin

      14 Noiembrie 2010 at 21:39

      Mie imi plac toate. Zic unii ca aia ,prima, ar fi Orbea si cealalta Stapelia. Eu nu-i contrazic dar cred ca amandoua sunt stapelii. Ce zici de floarea cu patru petale? Ai mai vazut asa ceva?

       
      • maryanne

        16 Noiembrie 2010 at 19:29

        nu,cu 4 petale nu am mai vazut.Chiar interesanta!

         
  5. gabriela

    15 Noiembrie 2010 at 8:24

    foarte interesanta planta aceasta. Si eu am multe flori, dar iti spun sincer ca nu am vazut una ca a ta. Adevarul este ca nu prea am fost pasionata de plantele suculente.

     
  6. Constantin

    15 Noiembrie 2010 at 18:16

    Eu am o slabiciune pentru suculente si cactusi, poate tocmai pentru ca multa lume ii evita. Nu-mi plac mai mult decat plantele cu flori, dar satisfactia este parca mai mare atunci cand iti infloreste un cactus. Si cele mai multe astfel de plante le-am adunat de pe miri unde, plante pe care fie stapanii ar fi vrut sa le arunce, fie chiar le abandonasera. Eu sunt mama ranitilor, la mine vin colegii cu flori in ultimul hal si bucuria mea e mare cand reusesc sa le fac bine. Sigur ca nu le mai dau inapoi, dar nici nu le mai cere nimeni.🙂

     
  7. andreea

    4 Decembrie 2010 at 20:45

    vreau sa cumpar si eu floarea asta, stie cineva unde se gaseste???multumesc

     
    • Constantin

      4 Decembrie 2010 at 22:09

      Eu nu am vazut stapelii in florarii. Poti s-o gasesti desigur la cei pasionati de suculente, prin piete la batranele care mai vand flori la ghiveci, pe la targuri pe unde mai vin cultivatori de cactusi. Si daca as sti de unde esti poate ca ar mai fi o solutie.🙂

       
    • Aura

      20 Aprilie 2016 at 8:30

      Buna Andreea, acum am intrat aici, daca nu ai facut rost de Stapelia iti dau eu gratis.
      Daca stai in Bucuresti e si mai bine, ca nu am timp de colete!

       
  8. Julya

    8 Decembrie 2011 at 21:11

    Am avut si eu o asemenea floare, superba…o adoram, o iubeam….as mai vrea una dar nu stiu de unde sa iau😦

     
    • Constantin

      24 Decembrie 2011 at 20:37

      Julia, daca te multumesti cu un pui lasa o adresa pe email blog7coline( )yahoo( )com si se rezolva. Pui tu ce lipseste intre paranteze.🙂

       
  9. dana

    8 Aprilie 2012 at 7:48

    Floarea cu patru petale din ultima poza e clar ca e o „greseala” ca si cele de liliac, pe care le cautam ca sa avem noroc!

     
    • dana

      8 Aprilie 2012 at 7:50

      Mia culpa,din viteza in loc sa scriu petale am scris metale …fac aici corectura!

       
    • Constantin

      8 Aprilie 2012 at 21:31

      Dana, a fost pentru prima si ultima oara, cel putin pana acum, cand am vazut o astfel de anomalie. E frumoasa, oricum, mie imi place planta asta ca-i tare harnica si vara infloreste mereu.

       
  10. Alina Muzur

    18 Iulie 2013 at 12:06

    Eu am floarea asta, dar are multi ani. Practic e planta curgatoare. De mirosit urat nu miroase decat daca iti bagi nasul in floare.E fascinanta!

     
    • Constantin

      20 Septembrie 2013 at 10:46

      Este si nu este curgatoare. Daca ghiveciul este mic planta va creste peste marginile lui. Daca o plantezi intr-un vas larg, planta va fi mai degraba taratoare si din loc in loc va dezvolta radacini noi.

       
  11. Loredana Calin

    11 Martie 2014 at 12:14

    Prin felul cum arata , o face foarte interesanta. Si eu am aceasta planta si sunt foarte multumita de ea, deoarece nu este pretentioasa.

     
    • Constantin

      16 Martie 2014 at 10:33

      Asta este varietatea cea mai intalnita. Exista insa si specii cu floarea mult mai mare, pufoasa, in culori diverse, asa cum e Stapelia grandiflora.

       
      • Calin Loredana

        16 Martie 2014 at 15:27

        Da , sunt convinsa ca aveti dreptate. D-voastra dispuneti si de alte specii ? Va multumesc pentru raspunsul d-voastra.

         
        • Constantin

          17 Martie 2014 at 20:53

          Am avut un lastar de Stapelia grandiflora dar s-a dezvoltat foarte greu, de fapt mai mult a stagnat si dupa vreun an l-am pierdut.

           
          • Calin Loredana

            18 Martie 2014 at 0:47

            Imi pare rau , ca l-ati pierdut lastarul de Stapelia grandiflora. Era sa pierd si eu steau serifului, dar am salvat-o la timp si pot spune ca ma pot bucura si acum de ea.

             

Lasă un răspuns

 
