RSS

Rondelul rozelor ce mor

24 Oct

 

 

    E vremea rozelor ce mor,
    Mor în grădini, şi mor şi-n mine –
    Ş-au fost atât de viaţă pline,
    Şi azi se sting aşa uşor.

    În tot, se simte un fior.
    O jale e în orişicine.
    E vremea rozelor ce mor –
    Mor în grădini, şi mor şi-n mine.

Pe sub amurgu-ntristător,
Curg vălmăşaguri de suspine,
Şi-n marea noapte care vine
Duioase-şi pleacă fruntea lor… –
E vremea rozelor  ce mor.  

(Autor:Alexandru Macedonski)

 

                                                                                                                                                                                                   

 

                                                                                                                                                                              De ce, din atâtea ipostaze ale toamnei, Macedonski a ales să scrie tocmai despre vremelnicia trandafirilor? Nu vom şti niciodată, important este că în urma lui a rămas acest frumos rondel. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
15 comentarii

Scris de pe 24 Octombrie 2010 în Trandafiri, Uncategorized

 

Etichete: , , , ,

15 răspunsuri la „Rondelul rozelor ce mor

  1. irenadaiana

    24 Octombrie 2010 at 23:39

    excelenta ilustrare a poeziei lui Macedonski. desi le-am pastrat de multe ori uscate in buchet sau prin casete nu m-am gandit niciodata sa le si fotografiez.

     
  2. Constantin

    25 Octombrie 2010 at 11:00

    Iată că şi cu natura(aproape)moartă poti să faci ceva 🙂

     
  3. Elisa

    25 Octombrie 2010 at 17:25

    Recunosc ca nu-mi place moartea asta a florilor,doar daca din ea rezulta macese 😛

     
  4. Constantin

    25 Octombrie 2010 at 18:04

    Si daca din macese faci un ceai e si mai bine caci are o gramada de vitamina C. 🙂

     
  5. Alexandra

    25 Octombrie 2010 at 21:16

     
  6. Constantin

    25 Octombrie 2010 at 21:38

    Săru`mâna,Alexandra!Imi place!

     
  7. maryanne

    26 Octombrie 2010 at 9:35

    asa arata si ai mei.Asta e sfarsitul lor de acum.Dar nu-i nimic,la primavara vor fi mai puternici si mai frumosi.E trist cand ii vezi aplecati .

     
  8. Constantin

    26 Octombrie 2010 at 10:56

    Succesiunea asta e inevitabila.Au muncit toata vara si acum trag si ei la odihna.Ca sa reînvie la primavara cu forte inzecite.

     
  9. Tina T

    18 Ianuarie 2011 at 14:36

    Woooow…ce frumooooooos !

    Imi dai voie sa adaug ???????

    ( Macedonski )

    Rondelul beat de roze

    De roze e beată grădina
    Cu tot ce se află imprejur:
    E beat si cerescul azur,
    Si zizâie, beată, albina.

    Se clatină parcă lumina,
    Un tunet e simplu murmur. –
    De roze e beată gradina
    Cu tot ce se află-mprejur.

    Dar iată… – A mea nu e vina…
    Chiar eu, in gentil trubadur,
    Visind, lânga-al apei susur,
    Mă schimb, asteptându-mi regina… –
    De roze e beată grădina.

    si

    ( Pierre de Ronsard )

    Trandafirul

    Priveste draga trandafirul
    Ce si-a deschis in zori potirul
    Ce se facu spre seara-acum
    Hainuta-i sange si parfum.

    Asculta draga mea si-nvata:
    De vrei sa ai frumoasa viata,
    Si sa traiesti in bucurii
    Culege floarea tineretii
    Sa n-ajungi anii batranetii
    Si floare vesteda sa fii.

    Am pus aceasta poezie, ca sa amintesc de trandafirul *Pierre de Ronsard*_Eden_Rose, care ocupa locul I in lume ca cel mai romantic trandafir.
    C’est vraiment joli…si iata-l, primul din acest minunat cantec

    http://www.wat.tv/video/francoise-hardy-mon-amie-rose-1t8gy_2im11_.html

     
    • Constantin

      18 Ianuarie 2011 at 20:44

      Tina, esti oricand binevenita sa adaugi ce si unde vrei. Mai ales ca te pricepi. Multumesc pentru regalul de muzica si poezie. M-ai cam lasat fara grai, fiind un post vechi nu ma asteptam sa mai comenteze cineva la el.

       
  10. Tina T

    19 Ianuarie 2011 at 15:30

    Pai daca asta m-a tentat…
    dar cate nu ma tenteaza pe mine…?
    Nu cred ca are vreo importanta ca e vechi sau nou.
    OOOOOOO, sunt atatea de spus despre TRANDAFIR, dar voi trece la celalalt topic.
    Hai, sa ai o zi minunata !

     
  11. Tina T

    19 Ianuarie 2011 at 16:21

    M-am intors.
    Topic…tin sa scriu aici, stiu ca nu te superi pe mine, sau macar, sper.

    TOPIC = (Lingvistic.) Ordinea cuvintelor în propoziție sau a propozițiilor în frază. ♦ Parte a sintaxei sau a stilisticii care se ocupă cu studiul ordinii cuvintelor în propoziție și a propozițiilor în frază.

    Drept sa-ti spun, pe mine una ma deranjeaza, cand vad ca s-a inpamantenit deja, termenul de *POST*, in loc de TOPIC.

    Ce este acela *Post* ??????????
    Postu’ Pastelui…un post in care sa fii angajat…
    Post in acceptiunea de Topic ?
    Mi se pare un atac (desigur fara voie, din ignoranta, din „fara cultura”) la cele mai elementare reguli ale limbii romane.
    Nu este nici primul, nici ultimul.
    Daca cineva a gresit, nu l-a corectat nimeni…este pacat !
    AS VREA, IMI DORESC ENORM, SA NU SE SUPERE NIMENI PE MINE,
    NU ESTE UN ATAC LA VREO PERSOANA,
    Stiu bine cum stau lucrurile…pur si simplu, acum este prea tarziu sa se mai poata indrepta ceva in sensul acesta, rar ai sa gasesti un Forum sau un blog, unde sa se tina cont si sa se foloseasca topic in loc de post.

    Dumnezeu sa-l odihneasca pe GEORGE PRUTEANU, care se straduia din rasputeri si el cat putea sa nu lase sa cada LIMBA ROMANA.
    Nimeni nu mai face nimic…

    Asa s-a ajuns sa fim cu totii rromi, in afara granitelor, rrom = Romania, cineva, la un moment dat a stiut bine ce face…acum, la fel, deja e prea tarziu, nu se mai poate face nimic.

    In fine, imi pare rau sa scriu asta, aici, la o tema atat de frumoasa…
    Vrei te rog sa ma ierti ?
    Am profitat…mi-am spus oful…daca cineva intelege ca nu, pentru mine.
    Daca n-ai sa vrei sa-mi mai raspunzi nici tu, nici ceilalti, am sa-nteleg…si nu ma supar.

    Cu bine
    Tina

    cantecul acesta mi-e foarte drag, il cantam cu Pierre mon frere, cand eram copii.

     
  12. Constantin

    19 Ianuarie 2011 at 20:53

    Tina, chiar daca m-as fi suparat, tot ti-as fi raspuns. Dar nu m-am suparat, pentru ca incerc sa respect dreptul fiecaruia la o opinie, cu atat mai mult cu cat opinia, in acest caz a ta, este argumentata. Pana la un punct. Poate ca nu se observa, dar eu chiar incerc sa scriu romaneste. Probabil ca mai gresesc si eu, stiu ca, cel putin la folosirea virgulei, mai am ceva probleme, dar in general imi dau silinta sa redactez un text, daca nu perfect, macar acceptabil. Si asta nu pentru a demonstra cuiva ceva, ci din respect pentru vizitatorii mei. Hai sa-ti spun cum sta treaba cu acest cuvant, la „post” ma refer. Pe platforma WordPress (si cred ca nu doar acolo) tot ceea ce publici se contabilizeaza ca „posturi”. Cand vrei sa scrii ceva nou pe blog, ai la dispozitie un buton numit „post nou”. Cand vrei sa publici ce ai scris, apesi pe „publicare post”. Si tot asa: vizualizeaza, editeaza, sterge, toate astea se refera la „post”. Eu folosesc interfata in limba romana, dar si in engleza formularea este tot „new post”. Asadar, nu „topic”. Insa un „post” nu inseamna intotdeauna un text, poate fi doar o fotografie sau un filmulet. Fara nici un cuvant. Asa ca, neexistand text, nu ai nici o treaba cu „ordinea cuvintelor în propoziție sau a propozițiilor în frază”, altfel zis – topic. Iata unde este originea acestei incurcaturi. Nici mie nu-mi place cum suna „post”, folosit in aceasta imprejurare. Dar daca cei care au facut traducerea wordpress-ului in romana au considerat ca asta este cuvantul cel mai potrivit, eu ce vina am? Personal chiar m-am ferit sa folosesc acest cuvant, cred ca nu apare decat de 2-3 ori in tot cuprinsul blogului. La inceput chiar am fost tentat sa ma folosesc de cuvantul „articol”(daca in presa scrisa autorii scriu articole, de ce nu s-ar putea folosi termenul si pe bloguri?), dar m-am temut sa nu sune prea „pretentios” pentru un novice ca mine. Cred ca cel mai bine era daca se folosea termenul „postare”. In fine, poate ca „post” nu suna bine dar nici „topic” nu e sinonim cu postare sau articol. Dat fiind faptul ca aceste platforme, ca si cele de socializare, sunt relativ noi, nu este exclus ca odata cu ele sa apara si noi cuvinte in limba romana, cuvinte ce vor fi considerate mijloace de imbogatire a limbii si catalogate ca neologisme. Sunt sigur ca orice neologism suna ciudat, atunci cand facea primii pasi in vocabularul limbii romane. Poate ca „post” va deveni, cu timpul, un cuvant atat de uzual, incat nu ni se va mai parea ciudat. Sau poate ca nu. Asta, insa, nu o putem hotari noi acum. In ceea ce-l priveste pe George Pruteanu, l-am apreciat si urmaream mereu emisiunea „Doar o vorba sat-i mai spun”. Insa, nu as merge pana acolo incat sa spun ca, odata cu moartea lui, a murit si limba romana. Despre modul in care suntem receptati peste granite, iar cred ca nu ai dreptate, generalizand. M-am plimbat si eu putin pe afara si niciodata, dar niciodata, nu mi s-a parut ca am fost catalogat drept rrom. Si daca unii straini mai incurca romm cu roman, asta tine de nivelul lor de intelegere si de gradul de inteligenta, nu de faptul ca toti romanii s-ar fi tiganit. Tina, imi place sa cred ca doar astazi ai fost asa de pesimista. Sunt probleme mult mai grave pe lume, n-o sa moara nimeni de la un cuvant folosit incorect. Nici macar limba romana. S-ar putea sa ma consideri ignorant dupa tot ce am scris dar, crede-ma, sunt prea mic pentru razboaie atat de mari. Caci, spre deosebire de tine, unde este evident studiul si inclinarea spre litere (am, asa, o banuiala ca esti cadru didactic), eu am o, oarecare, pregatire in cu totul alt domeniu.
    Te mai astept!
    Cu drag,
    Constantin

     
  13. Tina T

    20 Ianuarie 2011 at 9:37

    Multumesc frumos pentru raspuns, ai fi putut bine merci sa taci malc.
    Multumesc frumos pentru efortul si straduinta de a ma face sa inteleg ce este un *new post*.
    Ai toata dreptatea cu ce ai scris ; cu toate astea, la unele ti-as aduce argumente pe care nu ai putea sa le combati, insa, cum nu-mi doresc o polemica, ma opresc aici.
    Te admir !

    ps.
    Nu sunt cadru didactic ; pe vremea mea, copii faceau doar ce ziceau parintii, nu ce vroiau ei.

    Si stai ca n-am terminat, p’asta nu pot sa nu ti-o spun:
    Eu nu stiu pe unde te-ai plimbat, dar la Paris, apropo de rromi, nu este prea placut sa fii cu prieteni francezi…oriunde…pe strada, in parc, pe malul Senei, sau in fata la Lafayette, unde tziganii romani sunt in numar ne-li-mi-taaaaaaat, si te agaseaza cu cersitul lor obraznic, iar prietenii sa-ti spuna;
    – pai nu sunt neamurile tale ?
    Nu am absolut nimic cu ei, dimpotriva, i-am iubit, am copilarit cu copii tzigani, la tara, la bunica, dar crede-ma, intrec orice limita.
    Sunt romanca si oriunde as fi, tot romanca ma simt si am nevoie sa fiu solidara cu ai mei, dar cand e vorba despre cei care cersesc, n-am cuvinte…si ii inteleg perfect pe francezi ca ii expulzeaza ori de cate ori nu ii mai pot suporta.
    Sunt si cersetori japonezi, chinezi, toate natiile, dar toti sunt onesti intr-un fel, stau in banca lor…ASTEAPTA sa le dai, aproape ca nu ii vezi, sunt rari, dar romanii, ti se vara in suflet, se tin dupa tine, te trag de haina…iti ciripesc in franceza si in engleza…doar, doar…iar atunci cand vezi o femeie cu sanul scos din care suge un tanc, si mai este si frig afara, ii dai ca sa n-o mai vezi, dar asta te oboseste, te streseaza si vrei sa nu mai vezi asa ceva…vrei sa nu-i mai vezi cu catel si pisici cu bagajul din dotare pe care il au intotdeauna la purtator, incat intrarea la Lafayette, pare mai degraba satra din Balta Brailei, decat fatada celui mai de lux magazin.
    As vrea sa ma contrazica cineva…

    Pe de alta parte, cand sunt la Paris, mi se intampla sa merg si cu Metroul, on s’en fou, chiar agreez acest mijloc de transport, si astept cu nerabdare la fiecare statie sa urce un tzigan roman cu acordeonul lui si sa cante, Sous le ciel de Paris…
    Cat o mai tine si asta, pentru ca mai nou, au renuntat la acordeon, au un fel de flasneta, pe care o pun sa cante cand urca in vagon. A oui, ca tue la magie, n’est-ce pas ? ! Asta nu mai are nici un haz, s-au tehnicizat si ei…le este mai usor, dar nu mai este arta.
    Imi face placere sa vorbesc cu fiecare, la cei cu acordeon ma refer, ii intreb ce si cum…pentru ca intotdeauna m-au interesat oamenii si destinele lor, si sunt atat de generoasa cu ei, cum nu-ti poti inchipui.
    Cam asta ar fi, hai, bonne journee, nu le am cu engleza, le am doar cu franceza, dar asta nu e tot…
    Sa mai spun ca-mi propusesem sa scriu doar doua trei vorbe…?
    Iti inchipui cum ar fi cand…dar lasa…

    Amicalement,
    Tina

     
  14. Constantin

    20 Ianuarie 2011 at 18:39

    Imi inchipui cum ar fi cand… De fapt, se si vede. Esti tare…. vorbareata! 🙂

     

Lasă un răspuns

 
