RSS

Repicatul rasadului de rosii

30 Mar

Daca ati ajuns direct la acest articol o sa va rog sa cititi si primul articol, pentru ca acolo am scris mai pe larg despre toate etapele ce trebuie parcurse si despre factorii care influenteaza obtinerea unor rasaduri de tomate sanatoase si viguroase, primul si cel mai important pas catre o productie de rosii acceptabila.

Totusi, stiind ca este posibil ca celalalt articol sa vi se para prea lung si mai stiind ca lumea doreste servirea rapida a informatiei, o sa repet si aici cateva din lucrurile puctate dincolo. Mai pe larg si mai in tihna, ca doar nu dau turcii. Si desigur cu fotografii care sa va ajute sa intelegeti mai usor ce inseamna repicatul (repicarea), mai ales pe cei care sunteti la prima experienta de acest gen.

Ce este repicatul? Pai raspunsul e unul simplu: este operatia prin care rasadul, semanat des in tava, cutie, sau stiu eu ce alt recipient ati folosit la semanat, este mutat fir cu fir intr-o alveola, pahar, ghiveci sau cub nutritiv, unicul scop fiind acela de a asigura fiecarei plantute spatiul si substratul necesar pentru o buna dezvoltare. Pentru ca, daca la semanat a fost mai comod si mai simplu de ingrijit toate semintele la un loc, acum dupa ce semintele au germinat si plantele au inceput sa creasca, acestea fiind prea dese au nevoie de mai mult spatiu si de mai multi nutrienti pentru a se dezvolta bine in continuare. Pe langa asta, in tava plantele incep sa se umbreasca reciproc, cantitatea de lumina ce ajunge la plante fiind tot mai mica, motiv pentru care rasadul se etioleaza. Sper ca ati inteles cum sta treaba pana aici.

Daca ati semanat direct in ghivece sau in pahare individuale si presupunand ca ati semanat 4 seminte in loc de una - pentru siguranta incoltirii macar a uneia, pastrati planta cea mai dezvoltata si eliminati-le pe celelalte. In cazul acesta nu se mai impune repicatul, decat daca nu va lasa inima sa aruncati celelalte 3 plante pe care, da, le puteti repica in alte ghivece sau pahare. Si in cazul in care ati folosit alveole pentru semanat, am vazut recent niste tavi cu alveole foarte mici, de vreo 2 x 2 cm, trebuie sa mutati plantele in alveole sau pahare mai mari, altfel nu vor avea nici spatiu, in care sa-si dezvolte radacinile, nici substante hranitoare suficiente. Si nu cred ca vreti sa obtineti niste rosii-bonsai.

Cand se repica tomatele? Repicatul la tomate se face la aparitia primelor doua frunze adevarate si acest lucru se intampla de regula cam la 10-12 zile dupa incoltire. In cazul meu, anul acesta, de la semanat si pana la repicat au trecut fix 20 de zile. Nu va luati dupa data articolului, am repicat rasadurile acum 4 zile, adica pe 26 martie.

Cum se face repicatul? Cu grija si atentie. Stiu, s-ar putea sa para ironie dar nu este. Chiar e nevoie de multa grija in manipularea plantelor atat de firave fara a le vatama si de atentie la toate detaliile, incepand de la substratul folosit, la ghivece, pahare si pana la asigurarea conditiilor dupa repicare. Cu o zi-doua inainte de a incepe repicatul, aduceti substratul in casa pentru a ajunge la temperatura camerei. Cu o seara inainte de repicat udati bine rasadurile. Paharele si alveolele trebuie gaurite pentru a asigura scurgerea apei in exces, plus ca poate veti dori sa le udati in tava si atunci trebuie sa ajunga si apa pe undeva in pahar. Eu am folosit pahare de unica folosinta albe, de 200 ml si pahare recuperate de la iaurturi. Am mai spus-o si o repet: nu folositi recipiente transparente, radacinile au nevoie de intuneric pentru a se dezvolta si chiar daca in prima faza ele vor fi in centrul paharului, in timp ar trebui sa umple substratul si inevitabil vor da de lumina si nu o sa le prea placa.

Ca substrat puteti opta intre substrat pentru rasaduri din comert sau puteti prepara un substrat acasa. Pentru cei ce stau la casa e mai usor, asta in cazul in care au si ingredientele prin curte sau au de unde le procura. Pentru tomate, dar si pentru conopida si varza un amestec bun pentru repicat este format din: turba rosie 50%, mranita 25% si pamant de telina 25% sau daca nu va place in procente folositi 2 masuri (sa zicem 2 galeti) de turba, 1 masura de mranita si una de pamant de telina. Din turba scoateti betele si alte bucati mai mari iar celelalte le cerneti si apoi le amestecati bine intre ele. Pastrati-le in sac inchis, altfel amestecul se va usca. Aici apare, insa, o problema. Acest substrat produs acasa ar trebui dezinfectat ori termic ori chimic, impotriva bolilor criptogamice. Termic nu stiu cum se face iar chimic nu ma prea intereseaza, decat daca e vorba de solutii deloc sau foarte putin toxice. Asa ca prefer substratul cumparat, am mai spus ca am folosit Agro si daca nu am avut probleme cu el pana in aceasta faza sper sa nu am nici in continuare. Dar in anii trecuti am folosit substrat facut de mine si fara sa-l dezinfectez in vreun fel, tot nu am avut probleme. Ma rog, poate e si chestie de noroc, desi tind sa cred ca tine mai mult de factorii de mediu si de respectarea cerintelor rasadurilor decat de sansa.

Trecem la treaba? Umpleti paharele cu substrat si faceti o gaura in mijloc. Pentru asta, cel mai bun instrument este degetul aratator. Cu o lopatica improvizata dintr-un bat de inghetata, o coada de tacam, sau ce va mai vine la indemana, scoateti doar cate o planta, cu grija pentru a deteriora cat mai putin radacinile. Ideal ar fi sa nu le rupeti deloc. Pozitionati planta in gaura din pahar, ingropand-o pana aprope de frunzele cotiledonale si in asa fel incat varful plantei sa depaseasca marginea paharului. Apoi presati pamantul in jurul plantei si udati-o imediat, altfel o sa fiti surprinsi cat de repede se ofileste. Asta e varianta in cazul in care radacinile sunt mai firave.

tomate inainte de repicat

Daca aveti sansa ca radacinile sa fie bine dezvoltate o sa constatati ca nu e tocmai usor sa le introduci in gaura din pahar fara a le chinui. Asa ca, puneti putin pamant in fundul paharului si tasati-l usor. Cat pamant, o sa calculati voi in functie de inaltimea plantei. Asezati planta in pahar, completati cu pamant de jur imprejur, tasati pamantul in jurul plantei si udati imediat. Nu scaldati plantele in apa, dar nici nu le lasati sa se ofileasca.

Paharele cu rasadurile repicate le asezati in lumina dar nu in bataia soarelui, cel putin nu imediat dupa repicare cand plantele sufera totusi de pe urma acestei operatii. Daca e prea cald puteti reduce si temperatura pentru ca plantele sa nu se ofileasca. Incepand de a doua zi dati-le din nou la lumina puternica si temperatura de 22°C.

Astazi, la 4 zile de la repicat, se pare ca plantele au trecut cu bine peste socul repicarii. Din pacate de 3 zile la Iasi nu a mai aparut soarele ceea ce e o mare problema pentru mine. In aceste conditii am redus temperatura, insa rasadurile merg mai greu. In plus, apucasem sa le ud cam mult in ideea ca va fi cald si soare si apa se va evapora in cateva zile, dar nu a fost asa. Sper sa nu apara probleme. Pana una-alta rasadurile, zic eu ca arata bine.

Asta e tot, deocamdata. Spor la treaba si succes!

UPDATE – Rasaduri dupa repicare AICI

 
29 comentarii

Publicat de pe 30 martie 2012 în Rasaduri

 

Etichete: , , , , , , , ,

29 responses to “Repicatul rasadului de rosii

  1. Maria

    30 martie 2012 at 15:43

    Constantin,

    te intreba cineva intr-un articol precedent de-al tau daca in alta viata ai fost chinez si inclin sa cred ca avea dreptate :) ..cu cata meticulozitate si rabdare ai aranjat ca la carte micile plantute…de curiozitate, cat ti-a luat toata activitatea de repicat, cu tot cu gaurirea paharelor?
    Maria

     
    • Constantin

      30 martie 2012 at 22:22

      Maria, daca mai aud chestia asta de vreo doua ori o sa cam inclin sa cred si eu. :) Serios vorbind, cred ca si romanul poate fi chinez uneori, sau neamt, si bine ar fi daca ar face asta cat mai des si cat mai multi. Asa e felul meu de a fi si treaba asta cu repicatul nu mi-a luat decat vreo 3 ore. Dar aveam totul pregatit din timp, inclusiv paharele gaurite.

       
  2. greenzonelife

    30 martie 2012 at 18:08

    Cum ne-ai obisnuit deja, totul foarte clar explicat si amanuntit. Felicitari, tine-o tot asa. Multumim de sfaturi.

     
    • Constantin

      30 martie 2012 at 22:30

      Multumesc! Fac si eu ce pot :) incerc sa iasa bine si sper sa va fie de folos.

       
  3. Dana Is

    3 aprilie 2012 at 10:05

    Constantin, buna. Te-am ,,vazut” la Elisa si m-am bucurat ca un vecin de oras cu mine se ocupa cu gradina, in public, ca sa invete si altii.
    Te urmaresc cu placere si in continuare, anul acesta am pus si eu seminte la incoltit pentru rasaduri.

     
    • Constantin

      3 aprilie 2012 at 22:09

      Buna, Dana! Acum, la cata informatie este pe net, nu stiu daca mai era nevoie si de articolele mele. Dar na, imi fac si eu de lucru pe aici si daca cineva considera utile informatiile venite de la mine, eu ii doresc sa le foloseasca sanatos si sa aiba incredere, sunt chestii verificate. Astept sa mai creasca putin rasadurile ca sa mai postez ceva in aceasta serie de articole, pe care imi doresc sa o continui pana la momentul plantarii in gradina. Caci pana acolo vorbim de rasaduri, mai departe este vorba de cultura tomatelor in gradina.
      Mai treci pe aici, uneori mai postez si eu cate ceva, daca nu util macar placut :) Si zi-mi ce rasaduri ai si cum iti merg.

       
      • Laurentiu Diaconu

        23 martie 2013 at 15:43

        Modestia si generozitatea de care dai dovada sunt exceptionale ! Felicitari
        Astfel de oameni fac cinste poporului Roman.
        Toata stima si admiratia mea.

         
  4. Maria

    4 aprilie 2012 at 11:11

    Ba te rog frumos sa nu spui ca nu e nevoie de articolele tale, eu am urmat cateva din retetele tale (gogosarii cu sos, otet de mere, ketchup etc) si n-am dat gres cu nici una, ba dimpotriva, le-am pus la categoria ” de facut si la anul ca a fost bun”:)…asa ca articolele tale eu le consider foarte bine venite..
    Maria

     
    • Constantin

      4 aprilie 2012 at 21:05

      Multumesc, Maria! Nu la retete ma refeream, alea chiar sunt bune si utile. :) Despre rasaduri vorbeam, sunt atat de multe articole, cu asa de multe variante incat se zapacesc bietii gradinari incepatori.

       
  5. marian

    9 ianuarie 2013 at 11:08

    si eu o sa seaman rosiile dar la inceputul lunii martie ca daca le pui devreme ele se inalta si nu ai unde sa le pui ca e prea devreme.

     
    • Constantin

      10 februarie 2013 at 17:59

      Corect. In functie de data la care speri sa le poti planta in gradina calculezi si data la care le semeni (dai inapoi vreo 60 de zile).

       
  6. Laur

    25 ianuarie 2013 at 11:11

    Salut,super informatii….sunt zero in agricultura….dar mi-am facut un solar de 6×10….Ce vreau sa intreb ….rasadurile pot sa le tin in casa direct pe gresie in paharele ???precizez ca am incalzire in pardoseala …,o zi buna

     
    • Constantin

      10 februarie 2013 at 18:34

      Laur, poti sa tii rasadurile unde vrei atata timp cat ai lumina. Daca nu merge pe pardoseala improvizeaza niste polite (din scandura sau altceva) in dreptul ferestrelor. Nu-i prea aspectuos dar are efect.

       
  7. marius

    13 februarie 2013 at 19:26

    constantin este vreo diferenta intre rasadul obtinut prin repicare si cel pus direct in pahare?

     
    • Constantin

      13 februarie 2013 at 22:41

      La final nu e nici o diferenta. Problema este ca e mult mai greu (si ai nevoie din start de mai mult spatiu) sa asiguri temperatura, lumina si umiditatea corecta la pahare fata de o ladita.

       
  8. marius

    13 februarie 2013 at 19:33

    daca fac rasadul in casa,unde am centrala si temperatura este constanta atat ziua cat si noaptea(21 grade) este vreo problema?

     
    • Constantin

      13 februarie 2013 at 22:49

      Bine ar fi daca ai putea reduce temperatura peste noapte si in zilele noroase cu vreo 5 grade. Rasadurile cresc si noaptea, iar la o temperatura ridicata cresterea este mai accentuata. In lipsa luminii rasadurile se vor alungi. Daca o sa fii atent o sa vezi ca noapte, mai ales in noptile senine, rasadurile sunt atrase de lumina Lunii.

       
  9. udi

    25 februarie 2013 at 12:22

    Buna ziua. Am repicat acum 7 zile 250 de plantute de rosii, am folosit pamant cumparat Florisol, si sunt toate ok. Acum 3 zile am mai repicat 200 plantute si am folosit AGRO pentru ca Florisol nu mai am gasit. La acestea din urma a aparut problema: a inceput sa li se usuce cele doua frunzulite care apar primele. Daca pun degetul pe ele (pe aceste frunze) , multe chiar cad. Pana acum celelalte doua frunze adevarate par ok. Ambele transe de rasaduri au fost tratate exact la fel, cu exceptia pamantului folosit. Pe ambalajul de la agro scrie ca contine si ceva chimicale, si este recomandat sa umbli cu manusi de protectie. Oare aceste chimicale sa fie problema? pe sacul de Florisol scrie ca e suta la suta natural. Intrebarea este : ce e de facut? Multumesc

     
    • Constantin

      27 februarie 2013 at 16:48

      Faptul ca frunzulitele cotiledonale cad nu e chiar o catastrofa (desi nu e normal) atata timp cat restul frunzelor si planta in sine se dezvolta bine in continuare. Din cate stiu eu substratul Agro contine turba blonda, neagra, nisip si niste amelioratori, sau cam asa ceva, folositi probabil pentru corectarea ph-ului. Este recomandat pentru semanat si rasaduri si de asta l-am si folosit. Anul trecut l-am folosit si la semanat si la repicat si nu am avut nici un fel de probleme. Era singurul substrat pentru rasaduri pe care l-am gasit si am fost multumit de el. Daca cineva cunoaste si alte substraturi potrivite pentru semanat poate sa lase un comentariu, ar fi util sa cunoastem cat mai multe produse de acest gen, desi oferta magazinelor noastre e destul de restransa.
      Avertizarea cu folosirea manusilor apare pe toti sacii cu substrat (sau ar trebui sa apara) si tine mai mult de igiena muncii decat de protectia impotriva chimicalelor.

       
      • udi

        2 martie 2013 at 14:19

        Multumesc pentru raspuns. Am rezolvat treaba si am depistat problema. Se pare ca folosirea unei surse de caldura timp de 2 ore si seara, deci fara lumina a provocat aproape dezastrul. Rosiile sunt pe balconul inchis al soacrei mele, si in seara respectiva (seara cand am repicat ) a avut inspiratia sa faca curcan la cuptor la alt aragaz, sa nu faca miros in apartament. Prima data cand a folosit cuptorul de cand e in balcon, intr-un moment foarte nepotrivit. Temperatura a crescut la 25 grade (avem termometru acolo) de la 16- 18 . Rosiile si-au revenit. Cele repicate in alta zi nu au avut de suferit. Deci pamantul a fost in ordine. Am mai repicat cu acest pamant de atunci si nu este vreo problema. Ce nu imi place totusi la acest pamant estte cantitatea mare de pietre, lemne ( si de 5 cm am gasit) si de cocoloase de lut albastru, cam 2 sau 3 litri . In sacii care i-am cumparat eu cel putin, asa a fost. In rest e ok.
        O zi buna!

         
        • Constantin

          4 martie 2013 at 21:42

          Am gasit si eu niste aschii, dar nu e o problema. Le-am indepartat si le-am folosit la alte ghivece, sunt numai bune de pus la baza pentru a asigura drenajul.
          Sa stii ca nu temperatura le-a deranjat pe rosiile tale, ele fiind oricum plante iubitoare de caldura, ci gazele de ardere. Am scris intr-un articol ca tomatele sunt foarte sensibile la noxe, lucru cercetat si demonstrat stiintific. Asa ca spatiul in care le cresteti trebuie bine aerisit si trebuie evitata acumularea de amoniac, dioxid de carbon, fum (inclusiv cel de tigara) sau lucrul cu lacuri, vopsele, solventi etc.

           
  10. Ovidiu28

    18 martie 2013 at 06:49

    Foarte interesante sfaturile tale.Astazi am in plan repicarea rasadurilor de rosii.

     
    • Constantin

      22 martie 2013 at 16:03

      Succes! Vremea nu prea tine cu noi primavara asta, dar mergem inainte.

       
  11. Leila

    26 februarie 2014 at 08:54

    Buna Constantin am repicat rasadu de rosii in pahare cand aveau 4 frunze mici,akm toate sau ingalbenit si le gasesc ofilite in pahar am caldura 24 grade au fost udate nu in exces la repicare ,poti sa imi zc ce sa fac sa nu raman fara ele ,eu am pus 650 cat am nevioe in solar,te mai rog cva la rasadu de vinete pot sa dau apa mai multa,te rog sa imi rasp ms pop

     
    • Constantin

      26 februarie 2014 at 20:21

      Cate zile au trecut de cand le-ai repicat? Temperatura de 24° e constanta si ziua si noaptea? Unde le cresti, intr-un solar?
      Probabil le vezi ofilite si prima ta reactie este sa le uzi din nou, asa-i? Daca-i asa nu le mai uda pana cand aproape se usuca pamantul din pahare. Abia atunci uda-le din nou. Plantele tale sunt firave, radacinile nu-s foarte dezvoltate si daca si temperatura e mare e posibil ca plantele sa nu reuseasca sa absoarba apa pe cat pierd prin transpiratie. Nu stiu din ce zona esti tu, dar in ultimul timp nu prea a fost vreme insorita, asa ca incearca sa mai scazi temperatura. In acelasi timp aeriseste bine spatiul.
      Ai citit celelalte articole despre rasaduri? Am scris acolo despre toate astea.
      La vinete de ce sa dai mai multa apa? Uda-le moderat, ai grija ca paharele sa aiba gauri de scurgere si in zilele noroase dar si noaptea scade temperatura sub 20°C. Am mai spus-o si ti-o spun si tie: de obicei plantele mor de la prea multa apa, nu de la prea putina. Pentru ca atunci cand sunt neudate se vor ofili si asta e semnul pentru tine ca ele au nevoie de apa. Dar cand apa este in exces nu vei mai sti cum sa procedezi, mai ales ca in cazul in care radacinile incep sa fie afectate, plantele vor fi tot ofilite si o sa le uzi din ce in ce mai mult pana se sufoca radacinile.

       
  12. Barajin Bogdan

    26 februarie 2014 at 13:47

    Sunt din Iasi si vreau sa luam legatura telefonic daca se poate

     
    • Constantin

      26 februarie 2014 at 20:35

      Trimite-mi numarul tau de telefon pe blog7coline [at] yahoo [dot] com

       

Lasă un răspuns

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 188 other followers

