RSS

Portulaca grandiflora – Flori de piatra, Portolac

27 Iul

 

Portulaca grandiflora, numita in popor floare de piatra sau portolac isi are locurile de origine in campiile calde si uscate din nordul Argentinei, Uruguay si Brazilia si apartine familiei Portulacaceae.

O scurta descriere a plantei pentru cei care nu o cunosc:

  • tulpinile de aproximativ 15 – 20 cm sunt cilindrice, cu aspect tarator, foarte ramificate si de culoare verde, insa la soare capata nuante rosietice;
  • frunzele suculente sunt cilindrice si dispuse opus;
  • florile sunt divers colorate (alb, galben, roz, rosu, purpuriu, ciclam), pot fi simple sau involte, au 3 – 4 cm diametru si chiar mai mari la unele soiuri, au 5 petale (florile simple), foarte multe stamine de culoare galbena si, in mod ciudat pentru o planta suculenta care iubeste soarele, la unele soiuri florile se inchid la soare puternic, momentul de maxima inflorire fiind situat undeva pe la ora 10 AM. 
  • in urma florilor apare fructul, care este o capsula rotunda de mici dimensiuni a carei jumatati superioare se detaseaza lasand sa se vada si sa cada pe sol mici, foarte mici, seminte de culoare gri-argintiu cu aspect metalic.

Portolacul este o alegere inspirata pentru locurile insorite din gradina si daca pamantul nu este foarte fertil este si mai bine. Aceasta planta se dezvolta si infloreste mult mai frumos pe terenuri saracacioase, nisipoase, pietroase. Pe terenuri fertile tufa se va dezvolta mult, in detrimentul infloririi. Floarea de piatra tolereaza seceta insa infloreste mai bine daca este udata moderat, mai ales in perioadele secetoase. In gradina udarea se face la 2 – 3 zile. Daca o cultivati in ghivece sau jardiniere, in zilele cu temperaturi ridicate puteti sa o udati  chiar zilnic, de regula seara sau dimineata devreme. Atentie insa, udarea excesiva provoaca putrezirea radacinii si moartea plantei. De aceea este bine sa lasati solul sa se usuce intre doua udari. O data pe luna puteti fertiliza planta, insa acest lucru nu este obligatoriu. Pentru a stimula reinflorirea, indepartati florile trecute.

Portolacul se inmulteste prin seminte semanate in interior, pentru rasaduri, in luna martie. Plantutele se repica si in luna mai se planteaza in gradina. Semanatul direct in gradina se face la sfarsitul lunii aprilie. Semintele se acopera cu un strat fin de pamant sau nisip si se uda constant pana la rasarire. Portolacul se si autoinsamnateaza, din semintele cazute toamna in gradina putand sa apara in primavara noi plantute.

Puteti semana portolacul pentru a obtine covoare florale, pe marginile trotuarelor sau intre dale de beton, la amenajarea stancariilor sau pe zone pietrose, langa borduri sau ziduri de piatra dar si in jardiniere sau ghivece suspendate. Oricum ar fi, va veti bucura de florile portolacului incepand din iunie si pana prin octombrie.

Portolac

Flori de piatra

Portulaca grandiflora

 
33 comentarii

Posted by pe 27 iulie 2011 în Florile mele, In gradina

 

Etichete: , , , , ,

33 responses to “Portulaca grandiflora – Flori de piatra, Portolac

  1. simf

    27 iulie 2011 at 16:16

    eu iubesc florile de piatra si sper sa se autoinsamanteze, ca anul trecut din semintele puse direct in gradina abia de-au apucat sa infloresca vreo 5 plantute. in primavara insa am cumparat rasaduri cu boboci si de-atunci numai intr-o inflorire o tin.

     
    • Constantin

      28 iulie 2011 at 20:24

      Simona, portolacul se autoinsamanteaza, totusi s-ar putea sa nu apara chiar asa cum ti-ai dorit. Asta depinde de temperaturile din primavara, de precipitatii sau de interventia gradinarului asupra locului unde au cazut semintele. Caci daca o sa lucrezi zona respectiva s-ar putea sa deranjezi semintele incoltite. De aceea este bine sa si semeni primavara intr-o zona bine delimitata, eventual intr-o jardiniera, unde poti ingriji semintele pana la rasarire si apoi poti transplanta plantutele acolo unde doresti.

       
  2. Alexandra

    27 iulie 2011 at 21:26

    Dragute floricele, marea lor calitate fiind culorile aprinse. Potrivite in special pentru borduri.

     
    • Constantin

      28 iulie 2011 at 20:27

      :) Mie imi place chiar si tufa neinflorita, e mult verde acolo si asta imi place!

       
  3. irenadaiana

    29 iulie 2011 at 13:16

    se pare ca eu n-am noroc la florile astea desi intrunesc toate conditiile , am si seceta si piatra si nisip si nici nu le-ar deranja nimeni in locul ala dar nu vor sa iasa. Acum un an am pus rasaduri din piata , au inflorit dar anul asta pauza. nici macar un fir. si mor de ciuda cand vad ca tot pe aici prin oras cresc asa de nebune pe la porti si pe marginea drumului in nestire. :(

     
  4. Constantin

    29 iulie 2011 at 14:46

    Daiana, seamana in jardiniera sau orice alt vas, in aprilie sau daca ai conditii chiar mai devreme. Nu te chinui cu paharute si cu repicatul. Oricum o sa scapi din mana mai multe seminte decat o sa ai nevoie, lasa-le asa dese si la timpul potrivit, cand nu mai exista pericol de inghet, muta-le in gradina pe rand, cele mai mari intai si pe masura ce cresc le muti pe toate. Ce ramane poti sa lasi in jardiniera. Eu asa fac de obicei, seman si in gradina dar nu prea rasar, e drept ca nici nu ma prea ocup de seminte dupa semanat, ar trebui udate pana la rasarire si de cele din gradina mai uit, dar in jardiniere e mai usor.

     
    • irenadaiana

      1 august 2011 at 01:16

      si-atunci te intreb eu , cine naiba le bibileste atat pe marginea drumului? Nu , e clar , nu le merge bine in gradina mea si gata. desi eu mor de dragul lor. :)

       
      • Constantin

        3 august 2011 at 20:07

        Atunci nu-ti ramane decat sa cumperi rasaduri si gata, ai rezolvat problema. :)

         
        • irenadaiana

          4 august 2011 at 09:58

          ha! pai crezi tu ca n-am incercat si varianta asta? au fost cele mai zarancite flori de piatra pe care le-am vazut vreodata. dar mai fac o incercare intr-o jardiniera. poate poate. Pe vremea cand stateam la bloc (la primul bloc unde aveam apartamentul la ultimul etaj insemnand 9) aveam in balcon in jardiniera si ieseau an de an. Nu stiu ce-i cu pamantul asta de la mine , cred ca ce-am adus drept pamant negru a fost de pe vreo margine de sant ca-i plin de pir si face o crusta albicioasa , se intareste beton , e bolovanos si nesuferit. nu are textura pamantului pe care-o stiam eu din gradina bunicii mele. uneori imi vine sa chem pe cineva c-o lama si sa rad tot din gradina.

           
          • Constantin

            4 august 2011 at 14:37

            Pai e si asta o solutie, ca de cat sa stai si sa te chinui an de an mai bine aduci niste pamant bun si ai rezolvat problema. Unde mai pui ca se si inalta un pic terenul si asta e bine cand ploua mult si ai teren la ses. Dar vezi intai de unde provine pamantul, in mod normal pamantul de padure nu ar trebui sa aiba pir. Sora mea a facut operatia asta in primavara si acum are o minune de pamant, iti curge printre degete, e o placere sa-l lucrezi.

             
            • irenadaiana

              4 august 2011 at 15:06

              pai n-a fost clar de padure , a fost cenusiu de camp. :) :)

               
  5. maryanne

    1 august 2011 at 21:24

    Si mie imi sunt tare dragi. Atatea culori vii si atat de putin pretentioase. Am pus si in jardiniere si in gradina. Acum , in miljlocul verii, unde nici o alta floare nu rezista pe balconul de la vest, ele sunt reginele. Tu faci niste poze de nota 20.

     
    • Constantin

      3 august 2011 at 20:42

      :) Multumesc! Adevarul e ca la cate fotografii pun eu, nu se poate sa nu fie si una-doua fotografii bune.

       
  6. dan

    28 noiembrie 2011 at 20:41

    cu ghiveciul de pe balcon pe care nu am unde sa-l tin in casa decat la intuneric ce pot face? as vrea sa-l tin tot pe balcon, la lumina multa, dar cam frig… are ceva? sunt perene, dar in ghiveci…

     
    • Constantin

      28 noiembrie 2011 at 22:36

      Portolacul, la noi, este utilizat in mod frecvent ca si planta anuala. Asa ca nu te chinui si nu chinui nici plantele. Au inflorit destul pe parcursul verii asa ca lasa-le sa-si dea sfarsitul. In primavara uda din nou ghiveciul si din semintele cazute or sa apara noi plante.

       
  7. Marian

    10 mai 2012 at 09:18

    sunt absolut superbe. Nu-mi spune ca au inceput sa infloreasca… infloresc prin iulie din cate stiu eu…

     
    • Constantin

      10 mai 2012 at 20:06

      Stii bine, Marian. Dar nu te-ai uitat ca articolul e din iulie 2011? Acum, abia a rasarit portolacul, e mic dar se face el si voinic. :)

       
  8. marian

    14 mai 2012 at 21:15

    Ps, da, m-am uitat abia dupa ce am dat “Trimite”
    Sorry

     
  9. adelina

    10 iunie 2012 at 19:57

    Am plantat si eu cateva intr-o jardiniera, dar ultima ploaie cu grindina mi le-a cam ciufulit, inca sunt micute, nici nu stiu daca vor ajunge la stadiul de a inflori

     
    • Constantin

      17 iunie 2012 at 23:42

      Ieri le-am fotografiat pe ale mele. Cand am timp le postez. Or sa creasca si ale tale, stai linistita. Mai ales ca portolacul infloreste pana toamna, tarziu.

       
  10. issa

    18 iulie 2012 at 20:43

    Am si eu cateva plantute , dar floarea dureaza o singura zi , iar alta floare apare peste 4-5zile :(
    Imi plac f. mult aceste flori, dar nu prea am noroc…sau nu stiu eu sa le ingrijesc !

     
    • Constantin

      25 iulie 2012 at 21:31

      Sincer, nu am urmarit niciodata la cat timp apare o noua floare, pentru ca intotdeauna am avut foarte multe fire si nu duceam lipsa de flori niciodata, insa 5 zile mi se pare cam mult. Ar trebui sa le pozitionezi in plin soare, daca nu ai facut-o pana acum. Alte cauze nu vad, portolacul fiind o specie nepretentioasa fata de sol si rezistenta si la seceta.

       
  11. issa

    26 iulie 2012 at 18:25

    Eu am doar cateva fire…ultima floare am vazut-o sambata :(
    Aici am postat cateva poze cu ele http://issa17.sunphoto.ro/Flori_de_vara

     
    • Constantin

      27 iulie 2012 at 10:38

      :) Putine – putine, dar ce frumoase-s! Imi plac fotografiile tale!

       
  12. Finn

    30 iulie 2012 at 07:41

    Salut tuturor iubitorilor de portolac :) !
    Am si eu citeva ghivece cu aceste flori minunate. Pentru cei care nu stiu , inmultirea se poate face nu numai prin seminte ci se pot rupe ramurele (chiar si de 2 cm ) care se planteaza direct in pamint,gradina sau ghiveci ,se uda -eu le-am udat zilnic.Se prind repede,nu sint pretentioase . Am folosit pamint obisnuit de la florarie . La tara,au crescut in pamint obisnuit de gradina,fara ingrasamint,doar in perioada secetoasa,mama le-a mai pus cite un pic de apa.
    Las citeva linkuri cu florile mele :)

    https://plus.google.com/u/0/photos/115088538108037110816/albums/5749695440556556609/5768637114529449090

    https://plus.google.com/u/0/photos/115088538108037110816/albums/5749695440556556609/5749742425324907794

    https://plus.google.com/u/0/photos/115088538108037110816/albums/5749695440556556609/5770658205354964882

     
    • Constantin

      10 august 2012 at 14:18

      Finn, varianta asta de inmultire prin butasi nu am incercat-o, dar e bine de tinut minte. Si o sa-ti spun si de ce nu am incercat: semintele fiind atat de mici, e imposibil sa nu-ti iasa chiar mai multe plante decat ai nevoie, asa ca uneori chiar am mai rarit din ele. Acum, cu semanatul e o problema: ori nu-ti iese nimic, ori iti iese covor de plante. Frumoase florile tale si am mai vazut ca-ti plac mult florile de camp.

       
  13. Guesswho

    30 iulie 2012 at 22:56

    ca sa vezi coincidenta! am admirat aceste flori acum 2-3 ani intr-o gradina si am cautat pe net, am intrebat diversi “cunoscatori” cum se numeste planta si n-au stiut sa-mi spuna. iar acum le gasesc pe site-ul tau… acum ca stiu cum se numesc voi avea timp sa-mi procur seminte si vara viitoare sa ma bucur de ele.
    foarte frumoase fotografii, mi-au incantat privirea si sufletul, multumesc. :)

     
    • Constantin

      10 august 2012 at 14:20

      Iti multumesc si eu si ma bucur ca am putut sa-ti fiu de ajutor. De obicei, gasesti primavara rasaduri de portolac in piata, asta daca ti-e mai greu sa semeni singura.

       
  14. Guesswho

    10 august 2012 at 21:20

    Crezi ca as fi rezistat pana la primvara dupa ce am admirat frumusetile astea la tine? nop…..asa ca am umblat prin oras pe vremea asta canicuara sa caut portulaca. Si-am gasit! Dupa doua zile, dar cine-a mai stat sa numere?! Deja au o saptamana de cand le-am pus in pamant si deja au iesit plantutele. Asa ca ma laud si eu cu portulaca. :)

     
    • Constantin

      13 august 2012 at 21:49

      Ooo, portolac semanat la vremea asta n-am mai vazut. Lumea deja planteaza crizanteme. :) Felicitari, esti perseverenta. Ai grija de plantute, nu le tine chiar in soare la inceput ca le bronzezi de tot.

       
  15. Guesswho

    17 august 2012 at 17:31

    Pai io-s speciala :), daca-mi pun ceva in cap, nu ma las cu una, cu doua. Sunt curioasa daca vor inflori, vad ca plantele cresc si se dezvolta normal pana acum.
    Soarele a cam lipsit la apel in ultimul timp, cam capricioasa vremea: ba foarte cald, ba s-a racit de ziceam ca a venit toamna. Deci nu prea au cum se bronza portulacele mele…

     
    • Constantin

      23 august 2012 at 21:42

      Iaca s-a intors canicula! Asa ca sfatul meu ramane valabil. :)

       

Lasă un răspuns

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 225 other followers

