RSS

Compot de caise pentru iarna

15 Iul

Anul acesta, cel putin pana acum, a fost anul fructelor. S-au facut foarte multe si ceea ce nu cred ca v-am spus este faptul ca toate conservele astea de fructe sunt facute cu fructe din gradina noastra. Si pentru ca mai aveam caise (mai am, vrea cineva? :)  ) am facut si 10 borcane de compot de caise pentru iarna.

Spalati fructele si scoateti samburii. La compot folositi fructe nu foarte coapte si borcane bine spalate, fara mirosuri straine. Dupa spalare eu le si sterilizez in cuptor, impreuna cu capacele. Puneti in borcane atatea fructe cate doriti, eu am pus mai mult de jumatate din inaltimea borcanului, fara a indesa fructele, altfel se strivesc. In functie de cate borcane (sau sticle) aveti, calculati cantitatea de sirop de care aveti nevoie. Pentru asta, puneti apa peste fructele dintr-un borcan, scurgeti apa si masurati-o. Inmultiti cu cate borcane aveti si veti afla cantitatea de apa din care veti face siropul. 

Prepararea siropului pentru compoturile de iarna se face amestecand 1 kg de zahar cu 3 litri de apa, sau daca vreti mai dulce folositi 400 g de zahar la un litru de apa. Aici trebuie sa tineti cont si de faptul ca din 1 litru de apa + 1 kg de zahar o sa rezulte cam 1,5 litri de sirop, asa ca o sa trebuiasca sa scadeti niste apa din cantitatea totala, altfel o sa ramaneti cu niste apa indulcita cu care nu o sa prea aveti ce face. Apa cu zaharul se pun la foc potrivit pentru zece minute, se lasa sa se raceasca putin si se adauga peste fructe, scuturand usor borcanul. Se capseaza borcanele si se pun la fiert intr-o oala care trebuie sa aiba inaltimea cel putin cat a borcanelor. Se aseaza sub si intre borcane, prosoape de bucatarie sau alte carpe si se toarna apa calda pana la nivelul lichidului din borcane. Se fierb aproximativ 15 minute din momentul in care apa incepe sa fiarba. In borcanele transparente o sa se si vada ca fructele sunt fierte. Nu va speriati ca fructele stau deasupra, in vreo doua zile or sa cada singure la fundul borcanului. Dupa ce ati stins focul aveti doua variante: Ori acoperiti borcanele si le lasati sa se raceasca in oala (cu tot cu apa) in care au fiert, ori procedati ca mine si duceti borcanele fierbinti direct intre paturi sa se raceasca in voie.

SPOR LA TREABA!

 
16 comentarii

Posted by pe 15 iulie 2011 în Retetele mele

 

Etichete: , , ,

16 responses to “Compot de caise pentru iarna

  1. Dani

    15 iulie 2011 at 22:59

    Mama, ce caise ! Superbe. Oare, ce le face, sa sa coloreze asa, cu rosu, pe obrajori ?

     
    • Constantin

      15 iulie 2011 at 23:38

      :) Dani, caisele sunt de la mine din gradina, sunt suta la suta naturale, fara poluare, fara stropiri iar culoarea o au numai de la soare. Nu-s ele foarte mari, ca astea din comert, dar sunt gustoase si sanatoase. De asta si fac toate produsele astea, ca mi-e mila sa le las sa putrezeasca pe sub copaci.

       
  2. Liviana

    19 iulie 2011 at 15:09

    Eu as vrea caise daca mai ai, locuiesc in Ilfov, cum se procedeaza?
    Multumesc.
    Liviana

     
    • Constantin

      21 iulie 2011 at 22:24

      Liviana, caisele s-au cam trecut, mai este doar un pom cu fructe pe care le vom culege in cateva zile. Insa, am mai spus undeva intr-un comentariu, de cate ori merg la tara vad in multe gradini fel de fel de pomi incarcati cu fructe. Pentru ca nu exista gospodarie care sa nu aiba, mai ales pe langa garduri si la drum, pomi fructiferi. Sunt gospodarii vechi cu mii de metri patrati de teren si oamenii isi permit sa lase pomii sa creasca. Insa nu toti folosesc fructele, unii mai fac dulceturi, altii le mai pun la tuica, dar asta nu este o traditie in zona mea, insa multe fructe raman pur si simplu neculese. Oamenii nu merg la piata cu cateva kg, zeci de kg de fructe, pentru ca trebuie sa dea bani pe transport, taxa din piata, taxa pentru cantar, asta in cazul in care nu sunt incoltiti de bisnitarii care asteapta dimineata tocmai astfel de tarani pentru a le lua marfa pe te miri ce. Asa ca omul renunta. Si de asta spun, daca te-ai duce intr-un astfel de sat sunt convins ca ai putea sa iei fructe bune la un pret convenabil. Unde vezi un pom, opresti si vorbesti cu omul, nu se poate sa nu-ti vanda. Si daca te oferi sa ti le culegi singura o sa fie si mai bucuros, cei mai in varsta chiar nu mai pot sa se catere prin copaci.

       
  3. Liviana

    26 iulie 2011 at 12:38

    Multumesc, Constantin.
    Mesajul tau are sens, dar sincer nu ma vad mergand din sat in sat si uitandu-ma dupa garduri sa vad care are caisi in curte si care nu. As prefera sa merg direct la sursa, timpul liber e atat de pretios.
    La noi nu s-au facut caisele, nici la Braila unde-s parintii mei – cred ca fost o mana ceva. La fel s-a intamplat cu piersicii, fructele din Ilfov s-au manat, am auzit multi plangadu-se. Asa se explica si de ce la piata sunt destul de scumpe; de fapt cam totul e scump, mult prea scump. Visinele 8 lei, ciresele negre 10 lei, caisele minim 5 lei etc. Abia iti permiti sa iei de-o gustare, de dulceata nici vorba…
    Liviana

     
    • Constantin

      26 iulie 2011 at 15:05

      Liviana, nici nu trebuie sa te deplasezi doar pentru asta. Ma gandeam doar ca intr-unul din drumurile tale ti se ofera aceasta oportunitate si ar fi pacat sa nu incerci, poate si pentru pret (ca din ce spui tu vad ca fructele sunt foarte scumpe), dar si pentru fructe mai sanatoase si proaspete. In legatura cu roditul pomilor, daca nu au fost afectati de frig in primavara si daca nu au dat semne de imbolnavire, sa stii ca pur si simplu sunt ani cand se fac fructe multe si ani cand se fac mai putine sau deloc. O explicatie ar fi fenomenul de rodire alternativa, mai pronuntat la unele specii si favorizat de inaintarea in varsta a pomilor dar mai ales de taierile defectuoase.

       
  4. Marius Andrei

    7 septembrie 2011 at 14:51

    Nu mai pune poze cu fructe, ca fac ulcer de pofta intre 2 postari si durere la talpi de atatea plimbari la frigider :))

     
    • Constantin

      11 septembrie 2011 at 16:19

      :) Stai linistit, de la pofta nu faci ulcer. Si pentru durerea de talpi ia mai mult o data din frigider, fa ceva rezerve langa tine si ai rezolvat=o si pe asta. Cum sa nu mai pun poze cu fructe, tocmai acum cand e sezonul lor? :)

       
  5. Marius Andrei

    11 septembrie 2011 at 16:25

    Am rezolvat si problema cu poftele. Imi pun lacat pe adresa ta de blog :p
    Care este urmatoarea delicatesa pe care o pregatesti ?

     
    • Constantin

      11 septembrie 2011 at 16:39

      Nu mai bine te anunt eu cand sunt fructe in vitrina ca sa nu te uiti? :) Nu stiu ce o sa mai pregatesc, niciodata nu stiu pentru ca nu ma pregatesc din timp, totul e spontan. Insa acum sunt mai preocupat cu conservele pentru iarna, desi mereu imi spun ca nu o sa mai fac, nu ma pot abtine. Ceva, ceva am facut dar mai sunt altele la care nu pot sa renunt, insa nici nu e chiar timpul lor.

       
  6. sofia

    7 iulie 2012 at 12:29

    Nu am cuvinte…Chiar acum fac si eu compotel pe iarna,cam la fel cum ai postat-o si tu.Diferenta o face cu adevarat calitatea…fructele le-am luat din piata,dar sant turcesti..De abia astept sa vad urmatoarea ta postare..sa vad ce bunatati mai faci tu…pup

     
    • Constantin

      26 iulie 2012 at 13:42

      Asa e, Sofia. Nu se compara gustul fructelor din import cu cel al fructelor din gradina. Dar la nevoie sunt bune si astea. Pe caldurile astea nu prea am avut curaj sa ma apuc de conserve, dar ceva-ceva tot am incercat. Tocmai am postat ultima capodopera. :)

       
  7. Lavinia

    9 septembrie 2012 at 15:17

    Eu am pus si cateva cuisoare in siropul cu zahar, pentru aroma. Si am facut siropul 1kg zahar cu 3 l apa apoi am umplut borcanele cu fructe: caise, sruguri, mere, etc Se poate face si asa, doar daca ai mai multe fructe la dispozitie….
    Pofta buna!

     
    • Constantin

      16 septembrie 2012 at 16:39

      Cuisoarele se folosesc uneori la compoturi, la fel ca si cardamonul. Insa eu prefer sa simt aroma fructului din compot. Cuisoare folosesc la vinul fiert.

       
  8. Trif Gabriela

    21 iulie 2013 at 15:33

    Sunt o mama ce pregateste in gospodarie foarte multe conserve pentru iarna. Reteta compotului de caise, descoperita aici mi-a fost de mare folos. Multumesc! Si eu ma alatur celor care tanjesc dupa fructele noastre autentice si autohtone, de multe ori si eu cumpar de pe piata fructe sau legume din import, dar nu sunt ca ale noastre niciodata. Cred ca sansa taranilor romani e organizarea in asociatii viabile, ce sa le apere interesele, sa le asigure vanzarea tutror produselor lor si sa dispara intermediarii ce sunt niste capuse, paraziti ce se imbogatesc pe spinarea bietului taran.

     
    • Constantin

      20 septembrie 2013 at 10:42

      Si pe spinarea bietului cumparator as mai spune eu. Din pacate asta e realitatea din pietele noastre. In plus, vara asta am vazut ca preturile intermediarilor din piete au fost chiar mai mari decat cele din magazine. De negociat “ca la piata” nici nu poate fi vorba, ca sa nu mai pomenesc de marfa deteriorata si de furturile la cantar. Destule motive pentru ca eu sa ocolesc destul de des piata si sa-mi cumpar fructe si legume de la aprozare sau supermarket.

       

Lasă un răspuns

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 203 other followers

