RSS

Salata de bureţi (ghebe)

24 Oct

Pentru că mâine începe o nouă săptămână şi bănuiesc că sunteţi dornici de muncă, o să postez o salată de bureţi (ghebe, opintici) numai bună de pus in cămară lângă celelalte borcane de conserve pentru iarnă.

Pentru aceasta reteta aveţi nevoie de următoarele ingrediente:

4 Kg de bureti;

1,5 kg gogosari;

1 kg ardei gras;

1,5 kg ceapa;

1 kg morcov;

400 g zahar;

0,5 l otet de vin de 9°;

0,5 l ulei;

sare;

piper boabe, foi de dafin.  

Bureţii curăţaţi şi spălaţi se pun la fiert in apă cu puţină sare. Când sunt fierţi se clatesc bine (pentru ca sunt cam cleioşi) si se scurg de apa. Gogosarii si ardeii se curata si se taie julien (fideluţă).

Ceapa se curata, se taie peştişori si se opăreşte câteva minute in apa clocotita, apoi se scurge bine.  Morcovii se curata, se fierb si se taie rondele. 

Zaharul, uleiul si otetul se pun pe foc pâna se formeaza un sos (trebuie sa se topeasca zaharul). Apoi se pun gogosarii, ardeii si ceapa si se fierb pâna când se inmoaie (nu foarte tare). Se adauga apoi buretii si morcovul si se mai lasa 10-15 minute. Se adauga sare dupa gust, piperul boabe si foile de dafin. Se pune fierbinte in borcane fierbinti, eventual le mai tineti 30 de minute in cuptorul ferbinte si apoi le depozitati in pături. Ies 10 borcane de 800 de grame.  

Spor la treaba si  succes!            

                              

 

 
19 comentarii

Posted by pe 24 octombrie 2010 în Retetele mele

 

Etichete: , , , ,

19 responses to “Salata de bureţi (ghebe)

  1. Alexandra

    24 octombrie 2010 at 18:57

    Ma crezi ca n-am mancat niciodata? Cum e la gust? Si sub ce forma se mananca?

     
  2. Constantin

    24 octombrie 2010 at 20:12

    La gust e ca si vinetele tale bulgaresti si de mancat se mananca la fel. O poti consuma ca garnitura la fripturi, cârnaţi, chiftele, rulade, cartofi prajiti si in general la ce ai chef. E foarte gustoasa, dulce-acrisoara, merita facuta daca iti plac bureţii. La mine nu-i nici o problema, peşte si bureţi aş putea mânca în fiecare zi .

     
  3. Elisa

    25 octombrie 2010 at 04:29

    Dar de bureti de unde facem rost?La noi am vazut ceva galbiori(aia-s bureti?) prin piata insa nu cred ca in vremea gogosarilor,ci vara.
    Asa sunt si gogosarii in sos,ii poti adauga langa mancare,ca o garnitura.

     
    • Constantin

      25 octombrie 2010 at 10:43

      Elisa, eu (si nu sunt singurul) folosesc bureti ca termen general pentru toate ciupercile comestibile de padure. Aici intra si galbiorii de care spui tu si inca o gramada de alte specii care in functie de zona poarta diferite denumiri. Astfel exista ghebele (Armillariella mellea), care apar acum in octombrie si care mai sunt denumite si opintici, iuţarii, pâinişoarele, hribii, mănătărcile, râşcovii, hulubiţele, sbârciogii. Mai exista şi ciupeci a caror denumire chiar contine termenul bureti asa cum sunt buretii de roua, buretii de prun, de nuc, de salcâm, de plop etc. De bureti faci rost in primul rând din pădure, asta in cazul in care ii cunosti, ai timp si curaj sa ii culegi si sa-i mai si mănânci :) Daca-i oferi dusmanilor nu mai contează :) Cel mai comod este insa sa ii cumperi de la comerciantii de pe lângă pieţe, pentru ca din câte ştiu eu, acesti oameni nu sunt acceptati cu bureti in piata pe motiv de intoxicatii din ignoranta. Eu asa am facut rost, am cumparat in total 17 kg in doua transe, pe primii am dat 4 lei/kg, ultimele 12 kg m-au costat 2,5 lei kilogramul. I-am verificat, in sensul ca am facut din ei o reteta rapida fierti, caliti in putin ulei si cu niste usturoi deasupra si slava Domnului nu am patit nimic. Sigur ca a disparut intre timp si un borcan de salata, ca doar musafirilor nu poti doar sa le arati borcanul si sa il pui inapoi in dulap. Si de asta am postat reteta acum, inca mai sunt ghebe si poate cineva are curaj sa o faca.

       
  4. victoriacus

    25 octombrie 2010 at 10:11

    salata din asta nu am facut niciodata,insa bureti as manca oricand

     
    • Constantin

      25 octombrie 2010 at 10:53

      Mai ai timp,până cad toate frunzele si nu se mai vad bureţii.Totusi o recomandare trebuie sa fac:nu va aventurati la cules ciuperci daca nu le cunoasteti foarte bine.Si nici nu cumparati de pe marginea drumului sau din piata daca nu sunteti convinsi ca vânzatorul chiar se pricepe si stie ce vinde.Mai trebuie sa spun ca nici o metoda de verificare,inafara de cea de laborator,nu este universal valabila.Se vehiculeaza fel de fel de metode infailibile pentru asta,cu argint,cu ceapa,cu patrunjel,cu albastritul la rupere,etc.Nu va lasati inselati,toate acestea sunt doar metode empirice care nu au nici o relevanta.Si de multe ori,din pacate,in cazul ciupercilor de padure nu te inseli decât o singura data

       
  5. gradinaritdupaureche

    25 octombrie 2010 at 16:40

    Cred ca este dementiala la gust.
    Anul asta nu am mai ajuns pe la munte dupa ciuperci, dar e bine de retinut reteta.

     
  6. Constantin

    25 octombrie 2010 at 18:10

    E foarte buna si asta nu o spun doar eu ca am facut-o ci o spun si cei care au gustat-o.

     
  7. Alexandra

    25 octombrie 2010 at 21:14

    Stii ce faci tu Constantin? Faci de ras muierile care nu stiu gati, haha!Cand vor intra pe blogul tau si vor vedea reteta unui barbat care nici macar nu e bucatar profi, poate se vor pune si ele serios pe gatit.
    Macar de-ar fi asa, ca atunci ar fi mai putine boli prin spitale!
    Sincerele mele felicitari!

     
  8. Constantin

    25 octombrie 2010 at 21:50

    Haidi măi, ca nu asta a fost scopul meu. :) Si nici nu vreau sa ma pun rau cu doamnele, ca poate n-ai bagat de seama dar toate comentariile de până acum vin de la doamne si in blogroll n-am decât un bărbat. Si daca o pun ele de-un complot ramân singur pe aici :) Dar n-ar fi rau de-ar fi asa cum spui tu. Macar mamicile daca ar gati pentru copii lor si tot ar fi ceva. Vad tot mai des copii, de-ai prietenilor, de-ai vecinilor, care nu manânca nimic gatit. Refuza ciorbele, legumele, nu mananca oua, lapte si asta eu cred ca e doar din cauza ca nu au fost obisnuiti. Sigur ca e mai simplu sa-i dai bani sa-si ia o pizza, dar nu e deloc bine. Multumesc! Acum stau si ma gândesc ce sa fac: mai pun sau nu mai pun retete? :) O seara buna!

     
  9. gina

    1 octombrie 2012 at 15:22

    salata e minunata, mai ales cand stringi buretii cu manuta ta.

     
  10. Constantin

    24 octombrie 2012 at 17:43

    Gina, anul asta e mai greu cu buretii din cauza secetei. Am vazut prin Iasi vanzatori, dar spuneau ca-s de prin partea Sucevei. Si pretul de 10 lei/kg mi s-a parut foarte mare. Asa ca de data asta am cam renuntat.

     
  11. daniela

    31 octombrie 2012 at 22:41

    cum este salata…ca as vrea sa o incerc si eu

     
    • Constantin

      1 noiembrie 2012 at 20:53

      Daniela, fa-o fara nici o retinere. Salata e delicioasa si a fost apreciata de toti cei care au gustat-o. Anul acesta nu am mai facut pentru ca ghebele au fost putine si scumpe. Poate la anul.

       
  12. Simona

    19 septembrie 2013 at 21:22

    Si mai trecu inca un an! Bine v-am gasit, va spun si eu, alaturi de un mare multumesc pentru reteta!
    Anul trecut am savurat o asemenea salata la o cunostinta. Mi-a placut enorm de mult dar am uitat atunci sa o intreb si cum a facut-o. Am retinut vizual, in schimb, componentele insa fara sa stiu si ce cantitati sunt necesare sau care e procedeul de realizare. Si am mai retinut ceva: gustul.. gustul extraordinar pe care il avea! Din ceea ce vad aici aceasta pare sa fie reteta.
    Astazi am cumparat 14 kg de opintici (mici, mici), i-am curatat toata dupa-amiaza si acum ii fierb. Maine voi incerca sa fac cel putin o portie din salata de aici. Daca imi iese gustul asa cum imi amintesc eu, ii transform pe toti in salatuca. :) Revin cu impresii!

     
    • Constantin

      20 septembrie 2013 at 09:43

      Bine ai venit, Simona! Nici nu banuiai cata dreptate ai atunci cand ai spus ca a mai trecut un an. Asa, ca o coincidenta, astazi pot sa spun si eu ca s-a mai scurs un an, cel cu numarul 46. :)

      Cred ca asta e reteta pe care o cautai. Daca ai opintici mici (mici, mici) :) aspectul salatei va fi unul deosebit. Un sfat vreau sa-ti mai dau: nu pune toata cantitatea de zahar dintr-o data, s-ar putea sa fie un picut cam mult pentru gustul tau. Si la fel poti sa faci si cu otetul. Opreste cate putin din fiecare pana aproape de sfarsit si atunci mai adaugi pana cand salata are gustul pe care il stii, sau pe care il vrei. Succes, si astept sa revii cu impresii!

       
  13. Simona

    20 septembrie 2013 at 16:57

    Ooo, atunci primiti si un La multi ani din partea mea, spus cu accent moldovenesc:)) Avezi o zi frumoasa. Cel putin pe aici, pe langa Iasi, e o toamna minunata afara…

    In ceea ce priveste salata, acum sunt la capitolul taiat legume… sper sa reusesc sa fac o portie astazi (maine e sambata, asa ca nu m-ar afecta prea mult o jumatate alba de noapte :)) ), urmand ca maine de dimineata sa sterilizez borcanele facute azi si sa o iau de la capat cu o a doua portie.
    M-am gandit eu ca atunci cand voi ajunge la facut sosul din lichide sa gust din el si sa-l adaptez (mai ales ca vreau ca cele 14 kg – din care cred ca au ramas cam 11 – 12 dupa curatare – sa le fac in doua etape… cam 1 + 1/2 din cantitati voi pune).

    Teroarea e ca s-au mai anuntat cateva kg de opintici la orizont :)) doar ca acelora le voi gasi o alta utilitate. Sper doar sa nu mai fie la fel de mici. :))

    La multi ani, va spun inca o data! Si cadouri multe, multe! :))

     
    • Constantin

      21 septembrie 2013 at 14:14

      Multumesc pentru urari, Simona! Am banuit ca esti moldoveanca de cand am vazut ca folosesti termenul de opintici. :)
      Te-as scapa cu placere de opinticii aia in plus :) mai ales ca la Iasi am vazut dar la 10 lei kg, cam scumpi dupa parerea mea.
      Daca ai timp, si nu ti se pare prea greu, incearca o zacusca de opintici. Uite reteta http://7coline.wordpress.com/tag/zacusca-de-ghebe/ Facuta de mine aproape in fiecare an si iti garantez ca va fi foarte apreciata de cei ce o vor gusta. Cred ca nu-i cazul sa mai spun cat costa un borcan de asta intr-un magazin cu produse traditionale.
      Spor la treaba!

       
  14. Simona

    21 septembrie 2013 at 17:31

    D e l i c i o a s a! Asa a iesit salata. Am facut-o exact pe gustul meu. Acum sta cumintica in borcanele pe rafturi.

    Dupa ce v-am scris ieri, am gasit si reteta de zacusca si am vazut ca avem Iasiul ca punct comun. Sincer, nu stiu care e pretul opinticilor din piata de aici. Din Pascani sunt si periodic trece pe la mine la cabinet o batranica din Probota… ea imi aduce de toate de vreo doi ani. De buretii care se fac vara (panisoare), zmeura, afine si opintici nu duc lipsa niciodata :) La inceput am cumparat din mila pentru ea iar acum ii sunt clienta fidela. Pe opintici mi-a cerut 7 lei kg. Probabil ca in piata costa ceva mai mult, insa niciodata n-am gasit de vanzare in dupa-amiezile in care am trecut eu pe acolo, asa ca n-am avut nici macar sansa sa le aflu pretul.. Saptamana viitoare batranica m-a anuntat ca va veni din nou cu opintici in Pascani. Voi lua tot ceea ce aduce si voi reincerca experimentul cu zacusca (anul trecut a fost botezul pentru mine la zacusca de bureti :) ).
    Daca va fi la fel de reusita precum salata, se merita orice efort.

    Spor la treaba si dvs!

     

Lasă un răspuns

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 219 other followers

